Gå til innhold

Jeg har anmeldt voldtekt, men angrer... kan jeg trekke tilbake anmeldelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, papercut skrev:

Som politi må jeg først si at jeg er bekymret over at folk råder noen til å ikke anmelde eller trekke en anmeldelse. Det at mange voldtekssaker henlegges skal ikke være en grunn til å anbefale noen å ikke anmelde eller trekke en anmeldelse. For at en politiadvokat skal ta ut tiltale mot en person og gå i retten med den, og for at retten skal dømme noen, må det være nærmest 100 % sikkert at det faktisk er en voldtekt.

Det er ikke å legge skjul på at mange voldtekter i Norge er såkalte "festvoldtekter", der det ofte er høy beruselse hos begge parter og hvor begge to husker veldig lite eller ingenting. Det vil derfor være nærmest umulig for politiet eller retten å dømme noen med nærmest 100 % sikkerhet dersom begge to husker lite eller ingenting. Dette er mye av bakgrunnen for den høye henleggelsesstatistikken. 

Da er det virkelig ikke noe vits, man kan aldri bevise nærmere 100 prosent at det er voldekt. Og det hjelper heller ikke at det ikke blir undersøkt godt nok, jeg husker en sak for noen årsiden hvor det var en gruppevoldekt hvor en av voldektsmennene filmet voldekten med mobilen,sak ble henlagt jeg kan vise haugvis av slike saken,da hemsedal saken. ting må bedre, er ikke ok at hundre voldekter som går til retten og 99 av de blir frifunnet, Vil man at folk skal anmelde må ting bli bedre. Det er ikke uten grunn at fagfolk som jobber med dette og i tillegg voldektsoffer sier at de ikke vil anbefale noen å anmelde:

A-magasinet har de siste månedene intervjuet flere titalls advokater, forskere, leger, psykologer, voldtektsofre og pårørende. En rekke av dem sier at de tror de ikke ville anmeldt en voldtekt. Mange av dem vil ikke si det på trykk, fordi de frykter signaleffekten, og fordi de prinsipielt mener at så alvorlige forbrytelser bør anmeldes

http://mm.aftenposten.no/2015/1-av-100/

Men jeg hadde selvsagt gitt all min kjærlighet og støtte hvis noen jeg kjenner velger å anmelde.

Anonymkode: af768...577

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det virkelig ikke noe vits, man kan aldri bevise nærmere 100 prosent at det er voldekt. Og det hjelper heller ikke at det ikke blir undersøkt godt nok, jeg husker en sak for noen årsiden hvor det var en gruppevoldekt hvor en av voldektsmennene filmet voldekten med mobilen,sak ble henlagt jeg kan vise haugvis av slike saken,da hemsedal saken. ting må bedre, er ikke ok at hundre voldekter som går til retten og 99 av de blir frifunnet, Vil man at folk skal anmelde må ting bli bedre. Det er ikke uten grunn at fagfolk som jobber med dette og i tillegg voldektsoffer sier at de ikke vil anbefale noen å anmelde:

A-magasinet har de siste månedene intervjuet flere titalls advokater, forskere, leger, psykologer, voldtektsofre og pårørende. En rekke av dem sier at de tror de ikke ville anmeldt en voldtekt. Mange av dem vil ikke si det på trykk, fordi de frykter signaleffekten, og fordi de prinsipielt mener at så alvorlige forbrytelser bør anmeldes

Men jeg hadde selvsagt gitt all min kjærlighet og støtte hvis noen jeg kjenner velger å anmelde.

Dersom man mener at kravet for at noen skal dømmes er for streng, så må loven endres. Nytter ikke å klage på politiet for at loven er som den er. At du husker en sak fra media for mange år siden der du helt sikkert ikke kjenner alle detaljene i saken er heller ikke overbevisende for min del. Ingen tvil om at det må bli bedre i mange saker, men det gjøres veldig mye bra arbeid der ute hver eneste dag og det er ingen grunn til å komme med skrekkhistorier for å prøve å skremme bort de som har opplevd en voldtekt og som vurderer å anmelde dette. 

Skrevet
12 minutter siden, papercut skrev:

Dersom man mener at kravet for at noen skal dømmes er for streng, så må loven endres. Nytter ikke å klage på politiet for at loven er som den er. At du husker en sak fra media for mange år siden der du helt sikkert ikke kjenner alle detaljene i saken er heller ikke overbevisende for min del. Ingen tvil om at det må bli bedre i mange saker, men det gjøres veldig mye bra arbeid der ute hver eneste dag og det er ingen grunn til å komme med skrekkhistorier for å prøve å skremme bort de som har opplevd en voldtekt og som vurderer å anmelde dette. 

Du overser glatt at  helt fersk politirapport viser at etterforskningen i fire av ti overgrepssaker hadde «lav eller meget lav» kvalitet. 

FN rettet senest i fjor sviende kritikk mot det norske rettsvesenets behandling av voldtektssaker. For mange henlegges, og straffeutmålingen er for mild, var dommen. Patricia Kaatee, spesialrådgiver på voldtekt i Amnesty International, er «svært bekymret».

Men svært ofte tar det for lang tid før politiet tar tak i saken, og etterforskningen er for lemfeldig. Dette fører ofte til at bevis ikke blir gode nok og anmeldelsen henlegges. Politiet har et ledelsesproblem når de ikke erkjenner at ganske mange saker blir dårlig etterforsket, sier Kaatee.

-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...