Gjest Maia Karoline Skrevet 16. november 2004 #1 Del Skrevet 16. november 2004 Har ikke psykologer taushetsplikt? Jeg er 22 år og da er jeg myndig og kan bestemme over meg selv, og at ingen leger, psykologer ol. får lov til å prate med foreldrene om meg uten tilatelse fra meg, eller kan de kanskje det?. Det virker sånn ivertfall. I går så ringte moren min psykologen min for å høre igjen. Jeg har sagt det både til psykologen min og til moren min at jeg ikke liker at hun ringer, men moren min gjør det allikevell flere ganger. Moren min lurer på hvordan det går og spurte hva slags medisiner jeg får. Da svarte psykologen min hva jeg bruker ol. Også spurte moren min hva jeg skal gjøre senere. Da svarte psykologen min at jeg skal bli innlagt fordi hun sa at jeg ikke har hatt noen framgang i behandlingen. At jeg er dårlig og at psykologen min er bekymret over meg. Også sa psykologen min at hun anbefalte oss til å søke familierådgivning fordi jeg har sagt at det er mye krangling og uenigheter hjemme. Og da spurte moren min om jeg har sagt dette til henne? Og det har jeg gjort, noe jeg angrer på nå. Psykologen min har også fortalt noe annet som jeg sier til henne. Og jeg har ikke noe lyst til at hun skal si dette til moren min. Også har moren min fortalt masse om meg, uten at jeg vil. Jeg føler de baksnakker meg. Kan psykologen min gjøre dette mot meg når jeg er myndig? Nå stoler jeg ikke lenger på psykologen min mere, pluss at jeg ikke stoler på annet helsepersonell ol. pga. dette. Jeg har store vanskeligheter nettopp dette å stole på andre og brukte lang tid før jeg turte å åpne meg til psykologen, men nå tør jeg ikke lenger. Nå tør jeg ikke å fortelle noe fordi hun sier jo alt til foreldrene mine. Jeg føler meg dypt såret og krenket. Er fryktelig lei meg og trist. Kan psykologen min gjøre dette mot meg? Hvorfor? Jeg har gått til psykologen min i to år, men det er bare i det siste halvåret som moren min har ringt. Siden jeg brukte kanskje ett helt år før jeg turte å åpne meg for psykologen min så har jeg ikke noe lyst til å få noen ny heller. Og siden jeg gruer meg så ekstra mye og har så store vanskeligheter med forandring. Hvis det skjer noe nytt så får jeg bla. ikke sove, orker ikke noe mat, får ekstra vondt i magen, hodet og nakken og kaster opp ol. Også tenker jeg og gruer meg sånn at jeg blir enda mere syk. Men nå er jeg usikker på om jeg kanskje skal bytte psykolog.? Siden jeg ikke tør å stole på henne mere. Men jeg har ikke så lyst til å bytte heller? Også tror jeg at jeg ikke kommer til å stole på hun neste heller siden tillitten til helsepersonell har sviktet for meg. Kan psykologen min fortelle om meg når moren min ringer? Kan hun fortelle om ting jeg sier i timene? Hva skal jeg gjøre når hun har gjort dette? Jeg tør ikke å klage? Jeg har hørt at de kan bli politianmeldt hvis helsepersonell bryter taushetsplikten? Kan de det? Men jeg tror jeg ikke tør å anmelde henne siden jeg liker psykologen min også tør jeg ikke? Jeg sa til moren min at jeg kanskje skulle bytte til en psykolog og at hun ikke skulle få vite navnet til den nye psykologen min ol. Men da sa hun bare at hun kunne ringe til den psykologen som jeg har og få vite dette. Så da kommer hun nok bare til å ringe til den nye psykologen min da. Jeg tror at jeg gir opp. Jeg gir opp hele livet snart jeg. Orker ikke mere slit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 16. november 2004 #2 Del Skrevet 16. november 2004 Huffda dette var trist.. Det virker som du føler deg litt kontrollert, spesielt av moren din? Jeg vet ikke om du klarer det, men jeg ville anbefalt deg å fortelle psykologen din at det ikke fungerer for deg fordi hun/han har brutt den lovpålagte taushetsplikten i tillegg til tilliten. For at helsepersonell eller andre med taushetsplikt skal kunne uttale seg trodde jeg at man måtte ha skriftlig samtykke fra personen det dreier seg om. Man kan gå rundt disse reglene når personen vurderes som utilregnelig på grunn av fysiske eller psykiske årsaker. Men det virker ikke på meg som om du er en person som ikke kan ta vare på deg selv! Du virker veldig klar og godt formulert, så jeg reagerer litt på at taushetsplikten er brutt. Men selvfølgelig kan jo ikke jeg vite noe mer om deg eller problemene dine ut i fra det lille innlegget ditt, så det kan jo hende jeg tar feil Men jeg *tror* ikke det iallefall! Jeg har lyst til å si at du må ta en prat med moren din også, men det skriver du at du har gjort og det ser ut til at det funker dårlig. Lykke til uansett!! Synes synd på deg som opplever dette her når noe av det du sliter med er å stole på folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 16. november 2004 #3 Del Skrevet 16. november 2004 http://www.doktoronline.no/section/nosecti...mentId=31124767 http://www.shdir.no/pasientrettigheter/kap5.html her har do to linker som kanskje hjelper deg litt med spørsmålet om taushetsplikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma Skrevet 16. november 2004 #4 Del Skrevet 16. november 2004 Psykologen din har taushetsplikt, og har ikke lov til å fortelle om deg og deres samtaler til moren din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maia Karoline Skrevet 16. november 2004 #5 Del Skrevet 16. november 2004 Det blir det så skremmende å ta det opp med psykologen også eller legen eller politiet. ol. Jeg har så stor respekt for behandlere og politiet ol. at jeg ikke tør å gå imot dem. Jeg har også store vanskeligheter å si noe imot mennesker generelt. Å si at jeg er uenig. Dette er et av mine største problem tror jeg. Jeg gjør liksom det som andre sier jeg skal gjøre.. Tør ikke å stå på mitt og å si at jeg er uenig i noe. Moren min sier hun er bekymra over meg, og bryr seg, men hvis hun bryr seg så skal ikke gjøre det motsatte av det jeg har lyst til. Da blir det sånn at jeg ikke våger å fortelle henne noe. At jeg ikke stoler på moren min. Det gjør jeg ikke nå mere. Men uansett så har psykologen taushetsplikt, og hun kan ikke fortelle noen andre om meg. Jeg er jo myndig. Og det jeg sier i det rommet blir mellom meg og henne. Fysioterapauten min sa ivertfall at det jeg sier til henne, blir bare mellom meg og henne. Gjelder ikke dette også for psykologen min? Hva skal jeg gjøre? Jeg føler meg så krenket og lei meg fordi psykologen min har fortalt masse til moren min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 16. november 2004 #6 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg foreslår at du sier til psykologen din at du ikke ønsker at hun forteller moren din om hva dere snakker om innenfor fire vegger. Dersom hun ikke aksepterer det, kan du minne henne på at hun har faktisk taushetsplikt, og aksepterer hun ikke det heller så synes jeg du skal vurdere å bytte psykolog. Og du kan godt vurdere anmeldelse også. Stå på og ikke gi deg, husk at du er unik og har samme rettigheter som alle andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. november 2004 #7 Del Skrevet 16. november 2004 Du må ta dette opp med psykologen din, og minne henne på at du ikke ønsker at mor din skal vite noe (noe hun ikke har rett til om du ikke er umyndiggjort - noe jeg går ut fra at du ikke er) . Du får bare spørre om du virkelig er nødt til å gå til en anmeldelse av henne ... for at hun skal respektere taushetsplikten - noe som burde være helt unødvendig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maia Karoline Skrevet 16. november 2004 #8 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg er ikke umyndiggjort, og føler liksom at jeg kan bestemme over meg selv. Føler meg såret nå siden dette skjedde. Jeg er så altfor følsom jeg. Jeg tror innerst inne at jeg ikke tør å snakke med psykologen min om dette heller. Jeg er så redd hun skal bruke noe mot meg. Også er jeg redd hun skal bli sint og sånn. Jeg er så redd for å si ifra at jeg heller unnlater det. Men da blir det heller ikke noe bedre heller Livet er ikke lett nei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #9 Del Skrevet 16. november 2004 Høres kjipt ut det der. Men den eneste muligheten du har er å SI FRA. Psykologen din kan ikke gjøre deg noe, hun er jo der for å høre på deg og hjelpe deg. Hvorfor ringer moren din dit? Er du så syk at foreldrene dine behøver "å være med" på behandlingen din? Du nevner innlegelse bl.a. Det må være en grunn til at psykologen prater med din mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aowi Skrevet 16. november 2004 #10 Del Skrevet 16. november 2004 Psykologen din har, som de andre her sier, taushetsplikt. For å ta det opp med henne, noe du bør for ellers bare fortsetter det, kan du skrive et brev til henne. Dette er enklere enn å si det direkte. Du kan skrive det du har skrevet her til oss på KG og gjerne mer direkte. Du kan også sikkert få hjelp av legen din å bytte psykolog uten at psykologen og/eller mor får vite det. De har ikke rett på slike opplysninger. Du kan fortelle legen ganske så enkelt at psykologen forteller for mye til din mor. Du burde ikke trenge å fortelle mer, noe du oxo kan nekte og du kan si til legen at din mor ikke må få vite noen ting (noe legen strengt tatt burde ta som en selvfølge siden taushetsplikten gjelder der oxo) Håper det ordner seg for deg, mye kan bli ødelagt pga slike taushetsbrudd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maia Karoline Skrevet 16. november 2004 #11 Del Skrevet 16. november 2004 Hvis moren min ringer til psykologen min og sier hun er bekymret ol. så får moren min liksom medfølelse og sympati for å liksom høre hvordan det går med meg. Men psykologen kan vell fortsatt ikke si noe pga. taushetsplikten? Eller? Siden jeg er voksen og ikke har noe lyst til at psykologen skal fortelle det jeg betror meg til henne. Nå tør jeg ikke å betro meg mere jeg. Jeg er bare så sliten av hele livet. Er så sliten av å bli sviktet og krenket av mennesker som jeg trodde jeg kunne stole på. Også føler jeg meg helt hjelpeløs siden jeg ikke tør å ta dette opp med noen andre. Men samtidig så føler jeg at jeg må fortelle dette til noen. Jeg er bare så redd for å si noe mot andre at jeg ikke har mine armer råd. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2004 #12 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg er bare så redd for å si noe mot andre at jeg ikke har mine armer råd. Hva skal jeg gjøre? Du bør konfrontere psykologen din. Det letteste hadde kanskje vært å skrive ett brev, hvor du forklarer hva du føler, og hva du synes bør gjøres. (i og med at det virker som om du ikke tør å si noe.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maia Karoline Skrevet 16. november 2004 #13 Del Skrevet 16. november 2004 Nå sitter jeg her å gråter jeg. Jeg føler at både moren min og psykologen min har dyttet meg enda mere ned i gjørma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 16. november 2004 #14 Del Skrevet 16. november 2004 Psykologen har taushetsplikt *bom basta* H*n kan miste jobben sin hvis h*n bryter denne. Jeg forslår at du printer ut det som er skrevet i denne tråden - og viser til han/henne. Ofte lettere å ha med seg noe skriftlig - enn å måtte fortelle muntlig. Snakker av egen erfaring her. Ønsker deg lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 16. november 2004 #15 Del Skrevet 16. november 2004 Du bør absolutt si i fra! Ikke bare til psykologen, men også til politiet. Å bryte taushetsplikten er svært alvorlig. Det er sikkert vanskelig, men tenk på alle de andre som går til denne etisk uforsvarlige psykologen. Slike fagpersoner bør ikke få fortsette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 16. november 2004 #16 Del Skrevet 16. november 2004 Si ifra! Ikke la deg tråkke på! Det er helt fullstendig galt at psykologen din skal avsløre noe som helst om det som skjer med deg, og jeg synes du bør ta det opp både med diin mor og psykologen. Vurder anmeldelse, for dette er faktisk ikke lov! Føler med deg,- det høres ikke det grann hyggelig ut. Håper du får ordnet opp i ting :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 17. november 2004 #17 Del Skrevet 17. november 2004 Fy f..... altså noe så provoserende respektløst! Dette skal du ikke finne deg i!!!!!! Jeg er SIKKER på at det er ulovlig! Hva er det de tror du er, siden de behandler deg som om du var en unge!!??? Jeg hadde skjellt ut psykologen var jeg deg. Hun av alle, burde vite hvordan dette får deg til å føle! >Kanskje du vil vinne på å bytte, kanskje du får en bedre? Finn ut om det er lovlig det psykologen din har gjort (noe jeg nekter å tro at det er!!!!) Dette gjorde meg forbanna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #18 Del Skrevet 17. november 2004 Ta kontakt med fastlegen din, forklar situasjonen og få han til å henvise til ny psykolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 17. november 2004 #19 Del Skrevet 17. november 2004 Dette mister hun jobben for! Ogd et tror jeg du skal minne henne på. Og så bytter du! En slik psykolog skal ikke få lov å være psykolog! Lykke til! Dette klarer du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 17. november 2004 #20 Del Skrevet 17. november 2004 Gjest hadde et bra alternativ: Du kan ta dette opp med fastlegen. Og så vil jeg bare :trøste: deg litt. Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå