Gå til innhold

Kan min far overta gjelden min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg mistet nylig jobben min og har ikke lengre en inntekt. Jeg har betalingsanmerkninger og inkasso på noen smågreier her og der. 2 av sakene h-r en dom i forliksrådet. Samlet snakker vi kanskje om 70.000 kr. 

Jeg er ganske ung og har vært utrolig uansvarlig når det kommer til økonomi, og det er jeg klar over. Jeg og min far har aldri hatt et godt forhold og han har aldri stilt opp for meg, emosjonelt eller økonomisk. Men han ringte meg nylig og sa han ønsket å ta over all gjeld for meg, slik at jeg kan få en ny start. Han vil skrive over både det som har gått til forliksrådet og de små inkassosakene her og der i sitt navn. Er dette mulig? Jeg tror også han har en betalingsanmerkning på en sak han pdd betale ned på, men i motsetning til meg har han en fast høy inntekt og har vist evne til å nedbetale.

dette var kanskje dårlig formulert, men er det slik at han kan skrive over mine inkassosaker og min gjeld på seg selv?

Anonymkode: eefcb...496

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det kan han ikke. Men han kan betale på gjelden din for deg til den er borte.

Skrevet

Det er mulig, men må skje etter samtykke med kreditor(ene). 

Hvis din far har bedre betalingsevne enn hva du har, så ønsker nok kreditorene å bli med på det. Eller kanskje de vil utnytte rentene osv. Kom i dialog med kreditorene sammen med din far, eventuelt en fullmakt. 

Anonymkode: a083e...33d

Skrevet

Din far kan ta opp nytt lån i sitt navn for så å betale ut din gjeld. Da betaler han ned på sitt lån mens din gjeld er innfridd med hans lån. Dette forutsetter imidlertid at din far vil kunne få et lån til å innfri din gjeld med. 

Men å overføre gjelden din til han ved å la gjelden endre navn, slik du formulerer saken, går ikke. 

Anonymkode: 7658b...198

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor undersøker du ikke om du kan få gjeldssanering? Syns ikke det er rett at far skal betale ned gjelden din selv om han ikke har stilt opp for deg.

Anonymkode: 977f3...821

• Liker 1
Skrevet

Hva om han gir deg en pengegave og du bruker den på å betale ned gjelden?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor undersøker du ikke om du kan få gjeldssanering? Syns ikke det er rett at far skal betale ned gjelden din selv om han ikke har stilt opp for deg.

Anonymkode: 977f3...821

Gjeldsanering får hun ikke i den størrelsesordningen på 70 000, heller ikke når hun ikke er varig ute av stand til å ordne opp, les uføretrygdet. Er ts i tilleg meget ung, som hun selv skriver, så er dette enda et moment mot å få gjeldsanering, fordi gjelder da er rimelig fersk. 

Anonymkode: 7658b...198

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...