Gå til innhold

Vakuumeringsmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med vakuumeringsmaskin? Dere som har; blir den brukt? Og blir det like bra/tett som det som er fabrikkvakuumert? Tenkte å kjøpe meg en sånn maskin mtp å ta bedre vare på matrester, spekepølse, frysevarer mm. 

Anonymkode: c510d...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter ikke det

Anonymkode: b369d...c20

Skrevet

Du kannlike gjerne fryse i bokser eller plastposer. Den er fin dersom du skal ha matvarer med deg på fly eller på andre måter der vakumpakking er påkrevd. Til å ta vare på rester osv. Slik du skriver så ser jeg ikke behovet og heller ikke at du kommer til å bruke den når nyhetens interesse har lagt seg. 

Anonymkode: fa00f...6c2

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kannlike gjerne fryse i bokser eller plastposer. Den er fin dersom du skal ha matvarer med deg på fly eller på andre måter der vakumpakking er påkrevd. Til å ta vare på rester osv. Slik du skriver så ser jeg ikke behovet og heller ikke at du kommer til å bruke den når nyhetens interesse har lagt seg. 

Anonymkode: fa00f...6c2

Og du snakker av egen erfaring eller? Er først og fremst ute etter meningene til noen som har maskinen selv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har, og jeg bruker den ganske mye. Du kan antageligvis ikke bruke en sånn til flytende mat (selv om de påstår det), da må du ha kammervakuum, og det er kostbare og plasskrevende greier. 

Om det blir tomt for luft og tett? Jepp. Passer litt på hvordan maten ligger i posene sånn at mest mulig luft blir dratt ut. Jeg vakuumerer det meste som skal i fryseren, f.eks. hvis jeg har kjøpt mye ost eller kjøtt. Kjøper poser på rull sånn at jeg kan bestemme størrelsen selv. Jeg kjøpte den primært til matlaging sous vide, men den brukes mye mer enn det.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Zzyzx skrev:

Jeg har, og jeg bruker den ganske mye. Du kan antageligvis ikke bruke en sånn til flytende mat (selv om de påstår det), da må du ha kammervakuum, og det er kostbare og plasskrevende greier. 

Om det blir tomt for luft og tett? Jepp. Passer litt på hvordan maten ligger i posene sånn at mest mulig luft blir dratt ut. Jeg vakuumerer det meste som skal i fryseren, f.eks. hvis jeg har kjøpt mye ost eller kjøtt. Kjøper poser på rull sånn at jeg kan bestemme størrelsen selv. Jeg kjøpte den primært til matlaging sous vide, men den brukes mye mer enn det.

Takk for svar! Tror du at f.eks spekepølser (kjøpte flere på messe i dag) kan deles i biter og vakuumeres og dermed ha like lang og god holdbarhet som om den er uåpnet? 

Skrevet

Spørs litt på hva slags spekepølse. Hvis det er standard norsk så har den bare godt av å henge og tørke i noen måneder i en skinkepose eller lignende. Ut over det så vet jeg ikke helt, her går spekemat så fort at jeg aldri har fått sjanse til å teste. 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med vakuumeringsmaskin? Dere som har; blir den brukt? Og blir det like bra/tett som det som er fabrikkvakuumert? Tenkte å kjøpe meg en sånn maskin mtp å ta bedre vare på matrester, spekepølse, frysevarer mm. 

Anbefales. Mat holder seg bedre. Vi fleste pakker ikke godt nok mat inn, før den går i fryseren. Med vakuum tar du vekk luften. Dermed beholdes kvaliteten på maten bedre.

Anonymkode: abb66...f8c

• Liker 2
Skrevet

Jeg sverger virkelig til å vakuumere mat, og da spesielt fisk og kylling. Dette er matvarer som fort får "frostskader" hvis de fryses i vanlige poser, mens dette er et "ikke-tema" hvis du vakuumerer det. Jeg kjøper inn kyllingfileèr når det er tilbud ellers slikt, og pakker de flatt i pose. Da kan jeg ta ut så mange jeg trenger, og vakuumere posen med resten igjen. Samme med fisk, stykker eller fileèr. 

Hvis jeg f, eks har handlet inn store pakker med kjøttpålegg i Sverige, så deler jeg det opp, og vakuumerer det i passelige poser. Holder seg fint kjempelenge. Mat som er pakket slikt, har en holdbarhet 4-5 ganger lengre enn frysing i vanlige poser. Samme med hjemmelaget lammerull, som man kanskje ofte vil ha utover året.

Bruker også å lage hjemmelagede pølser, og da pakker jeg de i vakuum. Pleier da å koke de i posen, før jeg eventuelt griller de. Unngår at de sprekker da :-)

Dette er bare noe eksempler på hvordan min vakuum maskin gjør livet lettere for meg, og må si at jeg bruker den veldig mye :-) Lager også mat med sous vide, og da er vakuum maskinen en nødvendighet, men det er en annen sak :-)    

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...