Gå til innhold

Bor i ikke godkjent hybel, er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det krav om bod når man leier leilighet i utleiers hus med egen inngang?

Hva kan skje meg som leier om noen finner ut at leiligheten ikke er godkjent til utleie?

Anonymkode: 32abb...e0e

Skrevet

krav om bod? hvor i regelverket står det?

Anonymkode: a51f5...38a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

krav om bod? hvor i regelverket står det?

glem det, klarte å google meg frem til det. 

men jeg tror kanskje at huseier rissikerer å få et krav om å bygge bod eller noe. ellers kan vel kommunen nekte han å leie ut før alle villkår er oppfylt. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det krav om bod når man leier leilighet i utleiers hus med egen inngang?

Hva kan skje meg som leier om noen finner ut at leiligheten ikke er godkjent til utleie?

Hybel eller leilighet? Det er vesentlig.

Anonymkode: e80c9...712

Skrevet

Det er krav om bod hvis du bygger ny leil.  Det er ikke krav til det på alle de gamle tror jeg.

• Liker 2
Skrevet

Vet du at boenheten ikke er godkjent, eller er dette noe du har konkludert med ut fra manglende bod? Det er som @DreamOnnevner ulike krav for nye og eksisterende boliger. 

Dersom boenheten ikke er godkjent og byggesavdelingen i kommunen gjøres oppmerksom på dette, vil eier av boligen få krav om å utbedre manglene slik at den kan godkjennes. Dersom den ikke kan godkjennes, vil eier få pålegg om å ikke leie den ut.

I verste fall kan du måtte flytte.

Anonymkode: 9624c...d35

• Liker 1
Skrevet

I små leiligheter kan man avvike fra kravet om bod dersom en har mye skapplass, og dersom det er slik i nybygg er det sikkert ikke strengere i eksisterende leiligheter.

Dersom det er en hybel er kravene enda mindre strenge.

Anonymkode: f15b5...18d

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU må heller sjekke brannsikkerhet og rømningsveg før du bryr deg om en bod. For den har ingenting med utleie av hybel eller ei.

Anonymkode: 052f8...b2e

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hybel eller leilighet? Det er vesentlig.

Anonymkode: e80c9...712

Det er leilighet.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU må heller sjekke brannsikkerhet og rømningsveg før du bryr deg om en bod. For den har ingenting med utleie av hybel eller ei.

Anonymkode: 052f8...b2e

Men hvordan skal jeg sjekke det? 

Har hørt at hvis det brenner og noen bor i ikke godkjent leilighet så vil ikke brannvesen vite at de må redde dem?!

Men vi har jo gyldig kontrakt og er folkeregistrert her. Men har dog samme husnr, ikke feks a og b. 

Rømningsveier og brannslukker virker i orden.

Skrevet

Jeg har bodd i en hybel som bare hadde èn rømningsvei (utgangsdøren), akkurat manglende bod ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig over. Ingen fornuftig kommune ville nektet noen å leie ut med den begrunnelsen, spesielt ikke når det er snakk om en boenhet i utleiers hus.

Anonymkode: 4aa59...376

Skrevet
36 minutter siden, DreamOn skrev:

Det er krav om bod hvis du bygger ny leil.  Det er ikke krav til det på alle de gamle tror jeg.

Huset ble bygd for to år siden

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du at boenheten ikke er godkjent, eller er dette noe du har konkludert med ut fra manglende bod? Det er som @DreamOnnevner ulike krav for nye og eksisterende boliger. 

Dersom boenheten ikke er godkjent og byggesavdelingen i kommunen gjøres oppmerksom på dette, vil eier av boligen få krav om å utbedre manglene slik at den kan godkjennes. Dersom den ikke kan godkjennes, vil eier få pålegg om å ikke leie den ut.

I verste fall kan du måtte flytte.

Anonymkode: 9624c...d35

Jeg vet ikke jeg tror at den ikke kan være godkjent pga boden. 

Tør jo ikke ringe kommunen for da blir de oppmerksomme på det.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I små leiligheter kan man avvike fra kravet om bod dersom en har mye skapplass, og dersom det er slik i nybygg er det sikkert ikke strengere i eksisterende leiligheter.

Dersom det er en hybel er kravene enda mindre strenge.

Anonymkode: f15b5...18d

Det er en nybygd leilighet på 60qm. Skapplass er det nesten ikke, kun 1,5m3

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke jeg tror at den ikke kan være godkjent pga boden. 

Tør jo ikke ringe kommunen for da blir de oppmerksomme på det.

Om den er godkjent eller ikke har jo veldig liten betydning for deg.? 

Anonymkode: 4aa59...376

Skrevet

Men hva er det du bekymrer deg over skal skje med deg? Det skjønner jeg ikke helt. Hvis huseier får pålegg om å utbedre, ikke gjør det, og derfor ikke får leie ut mer kan du som nevnt over måtte flytte. Men du blir ikke sittende med noe juridisk ansvar her, det er huseier som har det.

Akkurat manglende bod i et nybygg der rømningsveier ol er i orden ville jeg ikke bekymret meg over, med mindre bestekompisen din jobber med dette og er så nidkjær i jobben at han melder mangelen inn ;)

Anonymkode: 738d5...1bb

• Liker 2
Skrevet

Eller er det slik at du ønsker at mangelen skal oppdages, av en eller annen grunn?

Anonymkode: 738d5...1bb

• Liker 1
Skrevet

Du takket ja til å leie leiligheten, uten bod ble det nok ikke vist frem noen bod under visning heller naturlig nok, dersom manglende bod er et problem så skulle du kanskje aldri takket ja til å leie i første omgang.

Det er mulig å høre med huseieren om du får ha noe stående i garasjen han/henne/de benytter da, vet ikke hvor stor den er og hva du eventuelt vil stue bort. Er lov å gå i dialog med huseieren da, eller så kan du jo leie ett minilager og ha ting stående der.

Eventuelt flytte til leilighet som har bod...

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal jeg sjekke det? 

Har hørt at hvis det brenner og noen bor i ikke godkjent leilighet så vil ikke brannvesen vite at de må redde dem?!

Men vi har jo gyldig kontrakt og er folkeregistrert her. Men har dog samme husnr, ikke feks a og b. 

Rømningsveier og brannslukker virker i orden.

Du må sjekke. Du må selv ta ansvar for ditt eget liv, - ikke alle som leier ut tar ansvaret for sine leietageres liv og helse.

Hvilken by leier du i?

Anonymkode: 37c26...080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...