Gå til innhold

Hvordan bli mindre bitter!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg er blitt en bitter mann! Som kjemper en kamp hver dag som jeg aldri kan vinne. Dette går utover andre folk. Jeg er bitter på fremmede til og med. Kun når jeg har sex er bitterheten lagt bort og jeg er lykkelig. Men kan liksom ikke pule 24/7. 

Sikkert flere som har opplevd å være bitter her, og som kanskje har klart og overvinne det? Hva gjorde dere? 

Eller er det ingenting å gjøre? Noen må kanskje leve i bitterhet livet ut?

Det er slitsomt å leve sånn. Bli irritert og sur av den minste ting. Mye motgang har fått meg sånn, for jeg takler ikke motgang. 

Har sluttet hos psykolog for en stund. Hjalp meg ikke så mye akkurat så da er det like godt med pause. Så har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde det slik en periode. Psykolog hjalp ikke så mye her heller, jeg bestemte meg for å reise vekk på en liten ferie, kun jeg. Det hjalp på litt å komme seg vekk, vekk fra alt stress, mas og sinne. 

Begynte å gå til psykolog etter at jeg kom hjem (var borte en uke) og laget en plan over ting jeg liker å gjøre, som jeg skulle utføre så ofte som mulig. Ting som gjør meg glad og for meg til å glemme alt. Joggeturer var for eksempel en fin terapi for meg.

• Liker 1
Skrevet

Du mangler selvinnsikt, så tviler på at du kan endre deg

Anonymkode: c1205...531

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Klopp skrev:

Ja jeg er blitt en bitter mann! Som kjemper en kamp hver dag som jeg aldri kan vinne. Dette går utover andre folk. Jeg er bitter på fremmede til og med. Kun når jeg har sex er bitterheten lagt bort og jeg er lykkelig. Men kan liksom ikke pule 24/7. 

Sikkert flere som har opplevd å være bitter her, og som kanskje har klart og overvinne det? Hva gjorde dere? 

Det er slitsomt å leve sånn. Bli irritert og sur av den minste ting. Mye motgang har fått meg sånn, for jeg takler ikke motgang. 

Har sluttet hos psykolog for en stund. Hjalp meg ikke så mye akkurat så da er det like godt med pause. Så har dere noen tips?

Det er kun du selv som kan velge hvordan du tenker, er du klar for å gi slipp på bitterhet og fortid og prøve og få det bedre med deg selv herfra og fremover? Tror du må ta noen bevisste valg om hvor mye du lar negative tanker påvirke livet ditt, og prøve og forandre dem. Det er en lang og krevende prosess, men det går an! Hva gjør deg glad? (utenom sex) Hvorfor er du så bitter? Henger du fast i fortiden? Hvorfor takler du ikke motgang? Motgang gir oss styrke! Håper det ordner seg for deg. Skjønner at det ikke er lett og ha det sånn! Men du kan ikke kaste bort livet på og være sur og bitter.. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Har veldig lyst å bare reise langt bort og bli værende en stund borte. Frister.

11 minutter siden, Sh999 skrev:

Det er kun du selv som kan velge hvordan du tenker, er du klar for å gi slipp på bitterhet og fortid og prøve og få det bedre med deg selv herfra og fremover? Tror du må ta noen bevisste valg om hvor mye du lar negative tanker påvirke livet ditt, og prøve og forandre dem. Det er en lang og krevende prosess, men det går an! Hva gjør deg glad? (utenom sex) Hvorfor er du så bitter? Henger du fast i fortiden? Hvorfor takler du ikke motgang? Motgang gir oss styrke! Håper det ordner seg for deg. Skjønner at det ikke er lett og ha det sånn! Men du kan ikke kaste bort livet på og være sur og bitter.. 

Takk. Vet ikke hvorfor jeg ikke takler motgang. Har alltid vert svak inni meg. Henger nok fast i fortiden også, og alt det visse folk har gjort mot meg. Jeg blir glad av fotball, trening, fester, ut med venner, men tankene og bitterheten kommer alltid tilbake etterpå. 

Skrevet
1 minutt siden, Klopp skrev:

Takk for svar. Har veldig lyst å bare reise langt bort og bli værende en stund borte. Frister.

Takk. Vet ikke hvorfor jeg ikke takler motgang. Har alltid vert svak inni meg. Henger nok fast i fortiden også, og alt det visse folk har gjort mot meg. Jeg blir glad av fotball, trening, fester, ut med venner, men tankene og bitterheten kommer alltid tilbake etterpå. 

Du er nok sterkere enn du tror hvis du bare tør å kjenne på det. Tror det er viktig at du klarer å gi slipp på den bitterheten og si by gones til det som har vært! Du er jo et stykke på vei når du innser selv at du er bitter og ikke vil være det/ha det sånn! Da har du ihvertfall et bevisst mål og jobbe mot! Bitterhet fører ingenting godt med seg, ikke la den hindre deg i og oppleve lykke. Jeg heier på deg😉

• Liker 1
Skrevet
Den ‎10‎.‎09‎.‎2016 at 21.44, Klopp skrev:

Huff da. Det hørtes ikke bra ut. Kanskje det hjelper å starte frivillighetsarbeid? Gå turer, finn en tur-kamerat eller noe sånt?

Skrevet

Tror et veldig viktig steg er å ta ansvar for seg selv. Prøve å ikke skylde på alle andre for ting som går galt, men heller innse at det er du som sitter med makten til å endre situasjonen din. Kanskje få en ny psykolog om den du hadde før ikke fungerte. Det er forskjellige typer psykologer, og noen trenger en som er ganske streng, og ikke en av typen som bare hører og sier "stakkars deg, det er sikkert vanskelig".

Anonymkode: 39974...761

• Liker 1
Skrevet
Den 10.9.2016 at 21.57, Sh999 skrev:

Jeg tror noen ganger at jeg også begynner å bli en bitter dame ... men jeg er ikke helt sikker på hva som er hva? Hva er det egentlig å være bitter? Jeg føler meg bitter når jeg generelt tenker at "alle" har det bedre enn meg. Men jeg tenker ikke sånn hver dag.

Jeg er også blitt dårligere til å takle motgang. At motgang gjør oss sterke er bare gjeldende til ett viss punkt. Etter det er det ikke mange som står stødig. Det jeg har opplevd de siste årene har svekket meg enormt og det føles bare som en fantasi at jeg noen gang skal bli den jeg var. For ikke å snakke om sterkere - det må være en vits!! 

Er jeg bitter nå??:fnise:

Skrevet

Anonymkode: 397de...0fd

Skrevet (endret)
Den 9/10/2016 at 21.44, Klopp skrev:

Du har vel fått tips av dine tidligere psykologer? Kanskje greit å skrive hvilke tips du har fått tidligere, hvilke tips du har fulgt og hvilke som ikke fungerte. Eventuelt spør psykologen som faktisk kjenner deg om tips.

Endret av Summers
Skrevet

Takk for svar,

Det psykologene mine sa var å prøve å legge fortiden bak meg, men det har jeg prøvd så lenge. Jeg klarer ikke glemme. Ikke bekymre meg så mye om framtiden. Lettere sagt en gjort. Ei psykolog sa til og med at jeg burde prøve å tilgi de som har gjort meg vondt, for min egen del. Hvordan i all verden skal jeg klare det? Så har de sagt jeg må være mye i aktivitet. Det er jeg. Trener mye og er veldig aktiv, men det forsvinner ikke av den grunn. Det kan være borte litt, men forsvinner ikke. Er likevel bitter. Har vert aktiv siden jeg var liten, men likevel ble jeg sånn. 

Skrevet

Jeg er ikke enig i at man burde tilgi dem som har gjort en vondt,men heller kanskje godta at det har skjedd og gå videre. Det er vel lettere sagt enn gjort,og man må kanskje bearbeide det som er vondt. Poenget er vel heller ikke at man skal glemme,men ikke bruke så mye tid på å leve i fortiden.

Jeg var sint og sikkert litt bitter før,og kan nok være det litt enda. Brukte endel tid på å bearbeide ting,men også det å bestemme seg for å gå videre. Se fremover. Det hjelper faktisk ingenting å gå inn igjen i gamle ting omigjen og omigjen.

Ellers er det litt vanskelig å gi tips synes jeg. Jeg synes det hjelper å gå til psykolog,men det kommer litt an på. Det å bare snakke ting ihjel synes ikke jeg hjelper. Da er det bedre med de psykologene som faktisk er interessert i å gi deg teknikker eller prøve ut ting som kan hjelpe en videre.

Anonymkode: e60c9...b91

Skrevet

Det hele ligger i ens eget tankesett. 

Jeg synes ikke du skal legge bak deg din fortid eller tilgi. Men du skal godta at dette er en del av deg. Og godta at innimellom er livet skikkelig møkk pga dette. Men samtidig må du også se forbi dette. La det være en del av deg, men ikke la det være hele deg eller styre deg. 

Om du får en bitter tanke i hodet, så skriv opp hva slags tanke du får. Og så skriver du opp hva slags konsekvens denne tanken får. Og så skriver du opp hva som hadde skjedd med samme tanke/opplevelse om den ikke var bitter. Eller så finner du også egne måter å skrive opp disse bittre tankene på. Hele greia er å få de ned på et ark og rett og slett få de ut av hue og uskadeliggjøre de. 

Det finnes sikkert mange metoder å gjøre slikt på. Men kognitiv terapi og mindfullness er faktisk ikke så dumt. 

Og så drar du til skogs/fjells alene og finner deg et lite tjern der du kan være helt alene. Og bare pust og tenk og finn roen. Hjernen trenger hvile og å resette seg. 

Jeg vet ikke om noe av dette kan hjelpe men jeg håper du finner en løsning som passer deg. 

Anonymkode: 61f86...437

Skrevet

Prøv å trene (det har bevist effekt når man er så sur, bitter og grinete som du selv beskriver deg), gi slipp på fortiden. Siden du selv sier du er bitter, så vil jeg jobbet en del med meg selv og fortiden din.

Anonymkode: aa70f...aad

Skrevet

Prøver å forstå hvorfor alle mener følelser som eks. bitterhet er så farlig og umenneskelig at man bare må kvitte seg med følelsen med en eneste gang.

Jeg mener hat, sinne, bitterhet, hevngjerrighet osv. er helt naturlige følelser som hjelper deg videre.

Historien har jo vist at menn med disse følelsene får gjort mest.

Lykke til!

Skrevet

Bitterhet er ikke et problem, om man bruker bitterheten til noe konstruktivt eller destruktivt er det som er avgjørende. Hvis du bare roter rundt og bruker bitterhet som unnskyldning for å slippe unna å gjøre noe fornuftig og konstruktivt med livet ditt, så må du ta en konfrontasjon med deg selv. 

Anonymkode: e3c37...167

Skrevet (endret)
Den 10. september 2016 at 22.10, Klopp skrev:

Hvorfor kan ikke du jobbe med tankene dine? Du skal ikke snakke ned deg selv og si at du er svak inni deg. Vi har alle følelser som noen ganger må komme ut, dette er ikke tegn på svakhet. Om du bestemmer deg for å bare fokusere på det vakre, det du får til, og det du liker, vil du etter en tid merke at ting blir bedre. Jeg har vært gjennom mye dritt selv, så jeg vet at dette funker. Man må være ganske streng med seg selv. Hver gang de negative tankene kommer, så svarer man tilbake med positive tanker. Dette er ikke for å bli et slikt "tenk positivt"- menneske, men fordi det å tenke positivt, selv i møte med ondskap, sykdom og død, kan erstatte behovet for hjelp eller medisiner.

Endret av Olaug Olsen
skriveleifene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...