fannyfab Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 Noen her som har gjort det eller gjør det? Hvordan er studiet? Er det veldig vanskelig?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 Studiet er veldig teoretisk og kan nok oppleves som pedantisk. Det er også ganske mange abstrakte begreper man må lære seg. Hvor vanskelig det er, kommer helt an på både ditt utgangspunkt og din personlighet. Man har en styrke hvis man er dyktig til å oppsøke og strukturere store informasjonsmengder effektivt, og klarer å anvende/formidle dette like strukturert skriftlig. Anonymkode: 912a6...b2e
fannyfab Skrevet 11. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2016 Er det verdt å bruke 2-3 år på å komme inn på jusstudiet hvis det er det man virkelig vil?
celinec96 Skrevet 11. september 2016 #5 Skrevet 11. september 2016 Hvis det faktisk hadde vært noe du virkelig ville så hadde du ikke brukt KG til å spørre om "det er verdt det". 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #6 Skrevet 11. september 2016 Tja tjo. Jeg var veldig flink i alle fag på videregående, hadde kjempelyst til å studere jus og hadde karakterene til å komme inn. Uansett hvor motivert og engasjert jeg var før jeg begynte, og at jeg var skoleflink, hadde ikke det noen betydning når jeg syntes studiet var veldig hårete og vanskelig å få tak på, og jeg bestemte meg for å slutte etter et par år. Anonymkode: eba72...358 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #7 Skrevet 11. september 2016 12 minutter siden, celinec96 skrev: Hvis det faktisk hadde vært noe du virkelig ville så hadde du ikke brukt KG til å spørre om "det er verdt det". Kanskje ts lurer på om det er "rart" å bruke noen år på å komme inn på et studie. Trenger ikke være seg selv ts spør for engang Anonymkode: 8af89...117
funginger Skrevet 11. september 2016 #8 Skrevet 11. september 2016 24 minutter siden, fannyfab skrev: Er det verdt å bruke 2-3 år på å komme inn på jusstudiet hvis det er det man virkelig vil? Hvis det er det man virkelig vil, ja, helt klart.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #9 Skrevet 11. september 2016 Jeg nærmer meg nå slutten på jusstudiet selv og kan dele mine erfaringer og oppfatninger. De første tre årene syns jeg studiet var helt supert. En stor andel av dem jeg startet med sluttet hvert eneste semester, men jeg trivdes med fagene og med miljøet. Jeg gikk på en skikkelig smell i det jeg begynte på fjerdeåret. Det var mange grunner til det, men en veldig viktig grunn var karakterpresset. Karakterpresset er enormt og det må man bare lære seg å leve med. Selv har jeg rimelig gode karakterer, uten at det hjalp noe særlig på når smellen først kom. Jeg kom meg tilbake etter et halvt års pause, men kunne godt å falt helt av hvis det ikke var for det sosiale livet som har holdt meg gående. I Oslo dabber det veldig av på det lille som er av oppfølging når du nærmer deg slutten, noe som gjør det vanskelig hvis du allerede er på en motivasjonsbøyg. Men det er gøy å gå på jussen, det finnes så mange aktiviteter ved siden av studiet man kan more seg med. Jeg vil absolutt anbefale studiet, men vær forberedt på at du kan få vanskelige perioder hvor studiet suger og du bare vil slutte. Ikke slutt. Anonymkode: 59a65...0f5
fannyfab Skrevet 11. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg nærmer meg nå slutten på jusstudiet selv og kan dele mine erfaringer og oppfatninger. De første tre årene syns jeg studiet var helt supert. En stor andel av dem jeg startet med sluttet hvert eneste semester, men jeg trivdes med fagene og med miljøet. Jeg gikk på en skikkelig smell i det jeg begynte på fjerdeåret. Det var mange grunner til det, men en veldig viktig grunn var karakterpresset. Karakterpresset er enormt og det må man bare lære seg å leve med. Selv har jeg rimelig gode karakterer, uten at det hjalp noe særlig på når smellen først kom. Jeg kom meg tilbake etter et halvt års pause, men kunne godt å falt helt av hvis det ikke var for det sosiale livet som har holdt meg gående. I Oslo dabber det veldig av på det lille som er av oppfølging når du nærmer deg slutten, noe som gjør det vanskelig hvis du allerede er på en motivasjonsbøyg. Men det er gøy å gå på jussen, det finnes så mange aktiviteter ved siden av studiet man kan more seg med. Jeg vil absolutt anbefale studiet, men vær forberedt på at du kan få vanskelige perioder hvor studiet suger og du bare vil slutte. Ikke slutt. Anonymkode: 59a65...0f5 Høres bra ut! Men hva skjer hvis du stryker i en eksamen 4 året feks? Får man sjansen til å ta den opp mange ganger før man må gå 4 året om igjen?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 Gikk der i to år (Oslo). Sluttet nå til sommeren. Tror jeg aldri har hatt det så kjipt som det jeg hadde det ved juridisk fakultet UIO. Ekstremt dårlig oppfølging, noe som er merkelig ettersom en har en såpass viktig ''samfunnsrolle'' som jurist. Jeg sier ikke at det skulle vært 6 timers obligatorisk studiedag, men studiet hadde vært tjent med bedre oppfølging. Følte personlig ikke at jeg var student. Lange dager på lesesalen helt alene. Nå har jeg et friår for å finne ut hva jeg virkelig vil. Skulle egentlig flytte over til jussen i Bergen, men måtte sette det på vent da jeg plutselig ble syk. Gikk personlig på en skikkelig smell. Hadde sett for meg en morsom og sosial studietid, men ble allerede etter den dårlige faddergruppen jeg var i, bundet til ensomheten. På grunn av det lille obligatoriske, er det mye vanskeligere å bli kjent med folk i Oslo. De fleste gjengene på kullet mitt stammer fra fadderuken, og det gjorde de fra første sekund. Jeg hadde en ''gjeng'' på studiet, men var aldri ordentlig inkludert. De hadde sin egen chat og sin egen greie. Var sammen på noen vors, men var ikke akkurat noen samlet gjeng. Og de foreningene som alle driver og skryter av? Kan ikke si at det å være med i en forening ga grunnlag for ekte vennskap. Dessuten er foreningene overhodet ikke åpne for alle. De tar kanskje inn 2 medarbeidere hvert semester. Det er det som er realiteten. Kunne selvfølgelig joinet en idrettsgruppe, men synes ikke tilbudet var særlig bra ved UIO i hvert fall. Kviet meg til slutt for å dra på forelesninger og skolen generelt. Ble et mareritt som gikk på bekostning av helsen. Hvis jeg kan gi deg et råd er det å tenke på hvor du best kommer til og trives. Ikke velg UIO fordi det er høyest snitt der. Det er ikke nødvendigvis bedre. Du kommer til å gjøre det så mye bedre i lengden dersom du trives! Lykke til Anonymkode: 153e0...a41 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 Jeg har begynt på første året i Bergen nå. Ble kastet rett ut i studielivet og skal nå levere praktikumsoppgave uten engang å ha sett et eksempel. Er veldig spent på hvordan det blir framover når det allerede nå er så travelt med exphil og exfac som i utgangspunktet betyr veldig lite. Sånn ellers har vi veldig godt oppfølging med mye obligatorisk. De alleraller fleste som begynner her i Bergen fullfører. Miljøet er også veldig bra. Var litt uheldig med faddergruppa ettersom de fleste var eldre og typisk "oslo/bærum".. hehe. Men fikk meg kjapt nye venner gjennom seminarene I tillegg er det utrolig mange klubber å være med i. Karakterpresset er vel litt hva en gjør det til selv. De fleste har vel litt under C i snitt, men det er veldig vanlig å tenke at alle er bedre enn deg. Jobb får du uansett. Kjenner ei som har flest C, noen B og A i noe kontraktgreier. Hun fikk seg jobb i et kjempebra advokatfirma fordi hun var flink i akkurat det de var ute etter. Vil du studere juss er det vel verdt å bruke år på å ta opp fag. Er mange på jussen som er opp i årene når de begynner. Anonymkode: fb602...65e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå