Gå til innhold

TV-personlighet raser mot norske barnemenyer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun trenger oppmerksomhet.

Anonymkode: 40f2e...17e

• Liker 2
Gjest summesumbi
Skrevet

Nja,  har tenkt på det selv faktisk. Synes også det burde være minst ett sunt forslag til barnemenyene. Det finnes  barn som spiser potet, grønnsaker og fisk av egen fri vilje, og særlig på sommer/ferie når man kanskje spiser ute litt oftere og variasjonene er så som så, er det greit å ha alternativer. Joda, man kan be om en liten porsjon middag, men det følger ganske ofte med drikke/dessert/ leke til barmemeny pluss at det koster mindre. 

Skrevet

Aner ikke hvem dama er, men jeg er helt enig med henne.

Vi bestiller så og si aldri fra barnemenyen. Barna får av vår mat (bestiller eventuelt noe ekstra), deler en vanlig porsjon eller vi bestiller flere småretter som alle deler. Noen steder har de skikkelig mat på barnemenyen, og da bestiller vi gjerne noe derfra. :) Synes det sender helt feil signal å be ungene velge mellom pølse, pommes frites og en kjedelig burger med bare ost.

• Liker 12
Skrevet

Dersom man er så godt stilt at man spiser mye ute og dette er et faktisk problem, så har man råd å bestille fra voksenmenyen. Utenom det så er ikke burgere o.l så jævla usunne at det er et problem 5-6 ganger i året

Anonymkode: 4c886...67f

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er så godt stilt at man spiser mye ute og dette er et faktisk problem, så har man råd å bestille fra voksenmenyen. Utenom det så er ikke burgere o.l så jævla usunne at det er et problem 5-6 ganger i året

Det handler ikke bare om det. Ungene trenger og fortjener å få skikkelig mat som smaker. Ja, man kan bestille fra voksenmenyen, men det endrer ikke det faktum at det er utrolig teit at barnemenyene er som de er.

• Liker 13
Skrevet

Kan for øvrig navne at da jeg var barn/ tenåring og fikk være med foreldrene ut og spise, så var det å spise hamburger en begivenhet. Spiste det jo aldri ellers. Vi fikk bare vanlig husmannskost hjemme, så pomfri og hamburger var stas

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enig med henne. 

Anonymkode: 5e9a7...322

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan for øvrig navne at da jeg var barn/ tenåring og fikk være med foreldrene ut og spise, så var det å spise hamburger en begivenhet. Spiste det jo aldri ellers. Vi fikk bare vanlig husmannskost hjemme, så pomfri og hamburger var stas

Husmannskost? Du mener sild, vassgraut og sånt? Huff, stakkars deg :(  Husmenn levde veldig fattigslig. Du tenker kanskje mer på bondekost?

Anonymkode: b7550...08d

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vi spiste ute så sjeldent at da var det hamburger OG dessert. Så vill og gæren var familien min når vi spiste ute 3-4 ganger i året.

Anonymkode: cb5c3...472

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vi spiste ute så sjeldent at da var det hamburger OG dessert. Så vill og gæren var familien min når vi spiste ute 3-4 ganger i året.

Anonymkode: cb5c3...472

Men det er noen år siden, og det har nok forandret seg til hvordan våre matvarer er i dag. 

• Liker 4
Skrevet

Hun har altså for vane og stå og kjefte og smalle over menyen ? Det er sikkert rette veien å gå for å få de til å servere sunnere alternativer. For en utidig oppførsel! Glad jeg slipper å være med henne ute blant folk :-)

De kan sikkert ha et sunnere alternativ,men det spørs jo hvor mye det vil selge. Å spise ute er jo for mange ikke noe en gjør så ofte,så da er det jo også litt av poenget å "skeie litt ut",eller ? Greit en tenker sunnhet og helse,men å bli helt hysterisk er bare flaut.

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med henne. 

Norske barnemenyer er elendige. Pølser, pannekaker, hamburger og pommes frites´en. 

Hvorfor skal ikke barna våre få samme gode tilbudet i råvarer og tilbehør som vi voksne får?

Kan såklart godt bestille voksenmeny, men porsjonsmessig så blir det som oftest altfor mye til en unge. 

Heldigvis så er de fleste restauranter greie sånn, så man får bestilt halve størrelsen av en voksenmeny. 

(og nei, vi spiser ikke på restaurant hver uke liksom, det er ikke det som er poenget, men at barna skal få et like godt menytilbud som voksne. Ikke alle barn elsker pølser og pommes frites heller)

• Liker 9
Skrevet

Vi spiser en del ute og barnemenyene består jo av pølse, burger og pizza.  Vi går ofte på et sted der de serverer tradisjonell norsk mat, det pleier ikke å være et problem å få bestille en mindre porsjon til sønnen min selv om det ikke står på menyen. Det er jo egentlig ganske enkelt, halv porsjon halv pris. 😊Vi er iallfall fornøyde, men de er kanskje vel unike på det stedet.  

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi skal bestille en halv voksenporsjon av for eksempel flyndre (som barnet liker godt), blir det så mye styr når den ikke er barnetilpasset: hva slags saus, kan den legges litt ved siden, ta ut kapers og tomat fra salaten, ikke krydre? Så kommer retten, og det er allikevel noe tilbehør/pynt  som ikke stod i menyen og som kan "ødelegge", det er piffet opp på de finurligste måter for voksne. Og barnet er ikke veldig kresent, og liker fisk, men liker ikke typisk voksenmat som sterkt krydder, alle typer sauser osv? I Frankrike på bra restauranter får vi ofte valget: Hva til barnet, kjøtt eller fisk? Så får de ett stykke rent kjøtt eller fisk, med potet/potetmos/ris ved siden av, to typer grønnsaker, saus i en liten skål. Helt perfekt slik barn liker det. Til en ok pris. 

Penger er ikke problemet, vi spiser mye ute, og selv fine restauranter har ikke et tilbud til barn. 

Anonymkode: 1dcb5...a48

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husmannskost? Du mener sild, vassgraut og sånt? Huff, stakkars deg :(  Husmenn levde veldig fattigslig. Du tenker kanskje mer på bondekost?

Anonymkode: b7550...08d

Nei, vi fikk nok sild

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er noen år siden, og det har nok forandret seg til hvordan våre matvarer er i dag. 

Men det er ikke restauranter sitt ansvar at foreldre ikke gir barna sine skikkelig mat.

Skrevet

Vel, vi er tross alt forbrukerne. Det er bare å unngå å bestille barnemeny når man er på restaurant eller spør om de har noen sunnere alternativer for barn. Tilbud og etterspørsel vet dere :) 

Anonymkode: 72a53...e7a

• Liker 3
Skrevet

:ph34r:fritidsproblemer....

Anonymkode: 1fd07...554

Skrevet

La oss begynne med at hun til dels har ett poeng. Det finnes steder der barnemenyen er markant dårligere enn voksenmenyen, og det er faktisk bare teit.

Og så kan vi slakte resten av det hun skriver, for det er så teit at det ikke er lov å komme på å si det en gang. 

1. Rene råvarer som er tilberedt sundt, er markant dyrere enn junkfood. Det er dyrere i produksjon, lagring, logistikk og servering. Kyllingnuggets produsert i frityr (selv MC Donalds sine som er basert på rent kjøtt ) koster 30 % av kylling som er ordinært stekt.

2. Lekeland og badeland har behov for å kontrollere hvor mat spises og tildels hvilken mat som er på området. Det er derfor de har mat og du ikke får ta med deg.  Men de har som regel ikke kjøkkenfolk. Maten er dermed begrenset til typisk junkfood fordi dette er mat man kan sette kvisete drittunger med den mentale kapasiteten av vått brød til å servere. Utvalget er begrenset til det som kan tas fra frys til servering på kortest mulig tid for å takle ubalansert etterspørsel uten svinn.

å kjefte ut en stakkars drittunge fordi de ikke serverer mat han ikke er kvalifisert til å servere, er drittsekkfakter.

3. Valget av mat på menyen, er typisk ikke diktert av restauranten, men kundene. Så hvis barnemenyen på Egon er dårlig, så er det fordi etterspørselen etter sunn mat er for dårlig. Ofte fordi den vanlige restaurant barnekunden krever "pølse og pomfri, ellers går jeg mental" 

Men en hvilken som helst restaurant med en faglært kokk og servitørlogistikk bør kunne servere barnemeny basert på voksenmenyen 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...