Underhuden Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 Prøver som regel unngå selvpromotering her inne, som regel er mitt mål å prøve hjelpe folk med spørsmål på forumet. I dag gjør jeg et lite unntak, og håper det er greit. Har nemlig skrevet et innlegg om et tema jeg synes er viktig å snakke om. Dette i kjølevannet av #nomakeup-movement og all snakkisen om Alicia Keys uten sminke på den røde løper. Innlegget kan leses her. Hva er deres tanker om dette med å gå sminkeløs? Mener dere det er en modig ting å gjøre? Hvordan føler dere selv at dere har det uten sminke?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 Hva er deres tanker om dette med å gå sminkeløs? Helt innafor det. Har ingen spesielle tanker rundt det. Mener dere det er en modig ting å gjøre? Nei. Det er ikke modig å ikke bruke sminke. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være det. Hvordan føler dere selv at dere har det uten sminke? Jeg føler meg ikke helt som meg selv, men det er fordi jeg har et visst "image" som dabber av når jeg ikke sminker meg eller ordner meg på håret. Greia mi er winged eyeliner, naturlig sminket hud, naturlige lange vipper (trenger bare litt mascara og vips alle tror jeg har vippe-extensions) og jeg ser vesentlig annerledes ut uten sminke. Det er nok pga jeg er så vandt til å sminke meg med winged eyeliner, og det fremhever øyeformen min en del (tjukk mandel om det sier deg noe, hehe). Så jeg er ikke så veldig komfortabel med å bevege meg ut offentlig uten sminke, men det er fordi jeg føler det ikke stemmer overens med stilen min om jeg kler meg som jeg pleier og dropper sminka. Litt vanskelig å forklare. Jeg jobber i tillegg i helsevesenet, der bruker jeg ikke sminke. Når jeg skal til jobb så bruker jeg som oftest bare noen basic klær og kjører ikke stilen min fullt ut siden jeg uansett skal bruke uniform (har bare helgestilling, studerer ellers). Når jeg har fri derimot så kler jeg meg i klærne jeg liker, sminker meg som jeg liker, ordner håret og slike ting. Jeg skjemmes ikke over å vise meg uten sminke, det er bare at jeg føler meg mer "meg" med sminke. Jeg liker jo også å sminke meg og syns det er kjekt, og det er fint å fremheve det man liker best ved seg selv, som i mine tilfeller er øynene mine og kinnbeina. Jeg driver ikke med heavy kontur fordi jeg fokuserer på at selve ansiktssminken skal være så naturlig så mulig, så jeg bruker et konturpudder som er litt mørkere enn hudtonen min bare for å vagt karve ut ansiktsformen min. Mineralsminke på selve huden slik at fregner synes gjennom. Eneste jeg virkelig dekker er de blå ringene under øynene mine. Var på butikken senest i sted og da har jeg ikke ordna meg på håret eller sminka meg. Det er ganske store kontraster, jeg som generelt er veldig stilig og feminint kledd ser plutselig ut som en dass, men sånn er det vell bare. Anonymkode: e222c...f1e 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #3 Skrevet 11. september 2016 17 timer siden, Underhuden skrev: Prøver som regel unngå selvpromotering her inne, som regel er mitt mål å prøve hjelpe folk med spørsmål på forumet. I dag gjør jeg et lite unntak, og håper det er greit. Har nemlig skrevet et innlegg om et tema jeg synes er viktig å snakke om. Dette i kjølevannet av #nomakeup-movement og all snakkisen om Alicia Keys uten sminke på den røde løper. Innlegget kan leses her. Hva er deres tanker om dette med å gå sminkeløs? Mener dere det er en modig ting å gjøre? Hvordan føler dere selv at dere har det uten sminke? Altså, hjemme går jeg uten sminke. men jeg føler meg mer velstelt når jeg har sminket meg... Det er en del av min skjønnhetsrutine, på samme måte som å dusje seg og børste håret.... jeg må ha roll on under armene og selv om jeg er nydusjet, ellers kommer svettelukten fort, og håret må vaskes hver 2. dag ellers ser det grusomt ut! Og jeg må sminke meg hver dag og... jeg har store porer og blank hud, primer og foundation glatter ut og jeg ser yngre ut rett og slett, ikke at jeg skjemmes over alderen da... og jeg har lyse bryn, jeg tegner de naturlig og jeg rammer inn øynene med kajal og øyeskygge og litt mascara. Pga jeg har så lyse trekk forsvinner ansiktet mitt litt, jeg bruker sminke for å fremheve det jeg er fornøyd med og skjule det jeg er mindre fornøyd med. Jeg føler meg vel og får mer selvtillitt. De som går uten sminke har som oftest fin hud uten hudproblemer... og kanskje er de brunetter og har fine farger i ansiktet. Anonymkode: 715d8...62e 1
Underhuden Skrevet 11. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2016 Mye interessante tilbakemeldinger! Tusen takk for svar! Det kan virke som mange har det på den måten, at man blir mest vant med seg selv med sminke, og dermed trives best med det. Jeg tenker kanskje dette gir en økt risiko for redusert selvtilitt da man kan ende opp med å akseptere sitt naturlige seg mindre enn med sminke på, eller tar jeg feil? Ble slik for meg en stund iallefall, sminket meg på et punkt så mye at jeg måtte trappe ned over et par år for å bli vant med hvordan jeg så ut uten alle lagene. Men det som skrives her med at man skaper sin egen look og image er jeg helt med på, dette synes jeg er en kul ting bare man greier ha et balansert syn på det. Greie føle seg like vakker når man ikke er stylet og fikset.. - Noe som kanskje ikke alltid er så lett når man kan trylle bort alle "flaws" med sminke!
Aurelia Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 Veldig fin tekst forresten! Hva er deres tanker om dette med å gå sminkeløs? DIGGER DET! Digger sminke også da. Føler samfunnet belønner de som ser bra ut uten sminke (nå tenker jeg: ingen kviser, ingen arr osv. Er jo ingen som er bedre enn andre pga huden!) når de går uten, men så har vi de (meg) som har arr, som kanskje ikke ville blitt sett like positivt på. Tror nok folk ville tenkt at det var modig, men jeg tror også folk hadde tenkt at jeg hadde vært mye penere med litt concealer. Mener dere det er en modig ting å gjøre? Jeg synes det er modig, men jeg skjønner også de som ser på det som en selvfølge. For meg er det ikke det, så jeg synes det er skikkelig digg og kult. Så snart huden min blir ren og pen skal jeg kutte ansiktssminke totalt. Bruker nå kun concealer for dekk, som er skikkelig stort for meg. Føler egentlig svaret på det siste spørsmålet ligger litt i begge svarene ovenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå