Gå til innhold

Hva mener folk med at de liker å "dille og dalle i heimen" o.l ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå noen av uttrykkene som brukes i forbindelse med babyfødsel eller interiør.. Tror det stort sett er disse arenaene disse uttrykkene brukes i hverfall..
"Liker å dulle med babytingene" 
"Er så kos å dille her hjemme med puter og blomster"
"Nå har jeg dillet og dallet i timesvis med nyvasket babytøy"   etc etc

Hvordan diller man? For ikke å snakke med daller?
Da jeg var gravid så kjøpte jeg babytøy, vasket det, brettet det og la det på plass i en kommode.
Hva skulle jeg gjort hvis jeg ønsket å "dille og dalle" med dette tøyet? 
Samme når jeg har kjøpt noe nytt til huset; jeg setter putene i sofaen, lysene på bordet og blomster i vasen... Det tar ikke mange minuttene..
Men hvis jeg skulle dallet i timesvis, hva skulle jeg gjort med disse objektene?

Forklar gjerne i detalj....

Anonymkode: 20f56...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse: "for ikke å snakke OM daller"  - TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt problemer med å forstå noen av uttrykkene som brukes i forbindelse med babyfødsel eller interiør.. Tror det stort sett er disse arenaene disse uttrykkene brukes i hverfall..

Da jeg var gravid så kjøpte jeg babytøy, vasket det, brettet det og la det på plass i en kommode.
Samme når jeg har kjøpt noe nytt til huset; jeg setter putene i sofaen, lysene på bordet og blomster i vasen... Det tar ikke mange minuttene..
Men hvis jeg skulle dallet i timesvis, hva skulle jeg gjort med disse objektene?

Vet ikke :klo:

Kanskje de bruker masse tid på å beundre disse "nusselige" tingene som de har kjøpt, og gjerne fotograferer de også og legger bildene på blogg og/ eller på FB?

Anonymkode: eb9b1...523

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hørt noen bruke det uttrykket, men jeg vil anta at de mener nettopp det du gjorde. Og at de koser seg med det. 

Det blir nok det samme som å pusle med ting, om du forstår det.

• Liker 1
Skrevet

Ps

Mange blir også "eitrendes forbanna" om noen våger å bruke de fine pynteputene til å ha i ryggen (mellom sin rygg og sofaryggen)  (grunnet vond rygg) når de er på besøk :riste:

Kjøp heller bruksputer og sett frem til gjestene!

Hva er vitsen med pynteputer? ! :klo:

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps

Mange blir også "eitrendes forbanna" om noen våger å bruke de fine pynteputene til å ha i ryggen (mellom sin rygg og sofaryggen)  (grunnet vond rygg) når de er på besøk :riste:

Kjøp heller bruksputer og sett frem til gjestene!

Hva er vitsen med pynteputer? ! :klo:

ok......................

Skrevet

Jeg tror det menes at de gjør det samme som deg, bare at de bruker timesvis på det og koser seg mens de gjør det. Mens jeg ville satt putene i sofaen og lysene på bordet på 3 minutter, bruker de et par timer på å teste forskjellige steder å sette lysene, kanskje se om de kunne kombineres med noe annet pynt de hadde hjemme, bytter ut mye annet pynt for å få det til å passe sammen, flytte rundt på puter, sette de i forskjelige rekkefølge. På høykant, med spissen ned osv osv.. Det er det jeg ser for meg med dille og dalle. 

Anonymkode: aa8fc...a3a

• Liker 1
Skrevet

Men hvis de bruker lengre tid enn normalt på å brette sammen tøyet og legge det på plass i skap/ kommoder, så kanskje de bruker lang tid på å stryke tøyet og på å lage brette/telle-kanter på klærne?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Aamu skrev:

ok......................

Beklager avsporingen

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at for å godskrive dille og dalle gjør du akkurat det samme bare mye mer ineffektivt. Ned i kommoden, opp av kommoden, vurdere å sortere det i farger, ned i kommoden, opp igejen for å lage kleskombinasjoner for den lille kommende moteløven.

Samme med huset. Diller og daller man går alt helt jævlig treigt. Du måtte nok flyttet putene rundt overalt, kanskje kjøpt nye trekk og brukt laaaaaaangt tid på å velge det rette for å snakke om valg av blomster og hvor blomstene skal stå.

Konklusjon: dille og dalle er å kaste bort masse, masse tid på minimalt resultat.

Anonymkode: 81471...510

Skrevet

Betyr bare at man koser seg med det. Jeg får en lykkefølelse av å bake noe, rydde i stua eller brette nyvaskede klær. Bruker ikke lengre tid på det enn andre, men har det generelt renere og ryddigere, fordi det gir meg en god følelse å holde på (dille) i huset. 

Anonymkode: 98ffb...2b0

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker dette uttrykket ofte. For meg betyr det at jeg koser meg med det jeg gjør. For eksempel: "I dag har jeg dullet og dallet i hjemmet". Da har jeg for eksempel kost meg veldig med å henge opp nye gardiner, vasket litt, nye blomster, en ny duk og bare tuslet rundt hjemme og kost meg med mitt rett og slett :) 

Skrevet

De gangene jeg bruker utrykket er når jeg er svært lite effektiv, brukt lang tid på må-ting.  Jeg kan ha dillet hele helgen= jeg har ryddet litt, lagt på plass klær, men ikke gjort noe jeg anser som meningsfylt som feks vært sosial, trent, eller vært med på et arrangement.

Trenger ikke være negativt, av og til trenger jeg slike dager for å hente energi, men ikke noe jeg gjør mesteparten av tiden.

Anonymkode: 12338...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...