Gå til innhold

gave til konfirmant fra besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt å gi? Hva fikk deres barn?

Jenta skal stå til konfirmasjon neste gang. Bf er ikke rik, heller ikke fattig. Klarer seg bra. En er pensjonist. De syns det er dyrt med reise. Fly Ålesund/ Bodø. 

Siden huset blir fult, så skal de overnatte på hotell to netter. De har sagt at gaven ikke kan bli så stor. De anslo 2000 kr. Syns ikke det er lite, jeg da. Hva ga bf til deres unger. Jeg syns gaver kommer foran alt, enn hva konfirmasjon er. 

Anonymkode: ed3ce...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dette forumet pleier "bf" å bety "barnefar". Men du snakker om besteforeldre?

Kan du forklare/utdype litt mer hva du mener med den siste setningen i innlegget ditt? Jeg fikk meg en støkk da jeg leste at du mener "gaver kommer foran alt". Det hørtes utrolig griskt og grådig ut. Men du får forklare hva du mente hvis du mente det på en annen måte enn hva det fremstår som.

Personlig ville jeg si at besteforeldrenes tilstedeværelse, at de faktisk kommer i konfirmasjonen, kommer foran alt. Ikke gaven de kan gi.

• Liker 8
Gjest morhjertegod
Skrevet

Det er ikke noe fasit på dette, man gir det man selv syns er greit. Ingen vil at noen skal blakke seg pga gaver, 2000 er da mer en godt nok.

Skrevet

Jeg synes 2000 er en ganske stor gave, særlig når det er snakk om en konfirmasjon, og det kommer i tillegg til flyreise og hotellovernatting. Er dette dine (eks)svigerforeldre eller noe sånt, det virker ikke som om du er så begeistret for dem?

Anonymkode: 68ab8...75e

• Liker 5
Skrevet

Familie som bor langt unna og har dårlig råd bør vel prioriteres til å kunne få soveplass i hus? Har dere ikke annen familie i nærheten? Vi pleier å tilby soveplass når det er familie som har store tilstelninger, til alle i familien. Min bror hadde konfirmasjon for sitt barn, da tilbydde vi å fylle vårt hus også med familie. 

Anonymkode: 70645...d48

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk bunad av mine besteforeldre, og brødrene mine fikk 10.000, men de bor på samme sted så trengte ikke verken å reise langt eller å betale for overnatting. 

Anonymkode: 26b22...a4a

Skrevet

Tar denne anonym:

I min familie er 2000kr vanlig, men i min manns familie har konfirmantene fått 20 000kr hver, pluss bunad fra besteforeldrene. I tillegg får de en del beløp fra andre familiemedlemmer. Det virker som om dette var vanlig, for de andre ungdommene har fått tilsvarende. 

Siden alle i hans familie har bunad, var det naturlig at jeg også fikk det. 

Anonymkode: d5de3...235

Skrevet

I den siste konfirmasjonen jeg var i, fikk konfirmanten fem tusen + en gave ( kanskje til 2000?) fra begge besteforeldreparene hver (de avtalte så det skulle være likt). Men det var ingen reiser eller andre utgifter involvert, og det var ikke så mange andre "givere"( og heller ikke mange andre barnebarn på noens side, det spiller jo også inn). Det ble sett på som raust av alle tror jeg? Jeg syns heller ikke to tusen er lite. Jeg forstår deg slik at du syns det er et for stort fokus på gaver, når man tenker på hva en konfirmasjon egentlig er og betyr. Du kan si til besteforeldrene (og konfirmanten) at det viktigste er at de kommer og at to tusen er en flott gave.

Anonymkode: bfb9d...b0b

Skrevet

I likhet med Million så lurer eg på hva du mente med den siste setningen. Utifra skrivemåten din så virker det nesten som du har eit dårlig forhold til de. Hvorfor vet du hvor mye de tenker å gi, er det noe du har spurt om?

Spiller det overhode noen rolle hva som er normalt eller hva andre besteforeldre gav sine barnebarn til sin konfirmasjon?

De må betale reise og hotellopphold, og dersom de ikkje vasser i penger, så er 2000 kr ein fin sum. De bestemmer uansett selv hva de vil gi, og hvor mye de har råd til å gi.

• Liker 4
Skrevet

2.000 er mer enn nok, et smykke til 500 hadde også holdt.

Anonymkode: 4fe13...067

• Liker 5
Skrevet

Hadde besteforeldrene bodd langt unna hadde deres tilstedeværelse holdt, kanskje et pent brev e.l, eller et stykke arvegods (besteforeldrene har ikke mange barnebarn). Dårlig råd gjør også at bare tilstedeværelse og en liten symbolsk gave er mer enn nok.

Her fikk datteren 5000 kr fra mormor, og 5000 fra farmor. Farmor har gitt likt til alle 5 barnebarna.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som om de egentlig betaler opp mot 10 000 for denne konfirmasjonen når man regner reise, opphold og gave. Ganske raust, altså.

Anonymkode: 87d10...243

• Liker 4
Skrevet

Barna våre fikk 5000,- hver av besteforeldrene sine. Alle bor i nærheten så det var ikke noe reisevei eller hotell å betale. 

Anonymkode: 7721b...e52

Skrevet
Den Saturday, September 10, 2016 at 13.44, AnonymBruker skrev:

Hva er normalt å gi? Hva fikk deres barn?

Jenta skal stå til konfirmasjon neste gang. Bf er ikke rik, heller ikke fattig. Klarer seg bra. En er pensjonist. De syns det er dyrt med reise. Fly Ålesund/ Bodø. 

Siden huset blir fult, så skal de overnatte på hotell to netter. De har sagt at gaven ikke kan bli så stor. De anslo 2000 kr. Syns ikke det er lite, jeg da. Hva ga bf til deres unger. Jeg syns gaver kommer foran alt, enn hva konfirmasjon er. 

Hvorfor i alle verden kan ikke besteforeldre bo hjemme hos dere???? Flytur og hotell en helg koster masse penger! Du sier huset er fullt, men hvem kommer foran besteforeldrene?? 

• Liker 5
Skrevet

Da jeg konfirmerte meg i 2009 fikk jeg 10.000 kr av bestemor og bestefar. De døde da jeg var 4 og 11 år, så dette var penger de hadde satt bort og gitt til foreldrene mine til dette formålet. De hadde fire barnebarn og alle fikk det samme. De hadde også satt bort penger til lillebroren min som konfirmerte seg noen år senere enn meg.

Skrevet

Omregnet til dagens pengeverdi fikk jeg ca 1000 kroner av mine besteforeldre. De bodde nært oss, og hadde derfor ingen reiseutgifter. De hadde mange barnebarn, og en helt alminnelig arbeiderklasseøkonomi. Jeg synes derfor at 2000 kroner er en bra gave. 

I de konfirmasjonene jeg har vært i de senere årene, har besteforeldre gitt gaver eller kontanter verdt alt fra 1000 til flere titusener (f.eks bunad). 

Anonymkode: 9bc69...070

Skrevet

Fra mine besteforeldre fikk jeg 5000 mener jeg å huske! De bor rett ved siden av oss, men farmor som måtte reise langt og som er mye  gamlere og enslig fikk jeg ingenting. Hun har 25 barnebarn, så ønsket var bare at hun kunne komme. 

Anonymkode: f80c1...ffe

Skrevet

Ser det var dårlig formulert ja.

Nei, det er ingen dårlig forhold. Det jeg mente med siste setning, var at jeg syns det er mye fokus på gaver, og ikke hva dagen betyr.

Ja, vi vet hva de vil gi. For min del, ville det vært nok at de kom. 

Dere som lurer på hvorfor de ikke skal sove hos oss, så blir det privat

• Liker 1
Skrevet

Tenker at de må gi det de selv ønsker. Om de gir 1000, 10 000, 20 000 eller 50 000 for den saks skyld må være opp til hver enkelt. Trenger ikke sammenligne med øvrige besteforeldre. Alle må gi etter sin lommebok og hva hver enkelt tenker er naturlig. 

Anonymkode: 11b18...bb3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...