Gå til innhold

Barn 2 år og leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten en som blir 2 år i november. Han har alltid sovet i egen seng. Og har alltid lagt seg uten særlig problem. I hele sommer kunne jeg faktisk legge han våken ned i sengen og han la seg fint til å sove på egenhånd.

Men så kom besteforeldrene på begge sider (hver sin periode) på besøk et par uker ( han kjenner dem ikke så godt da de bor langt unna), og fra den perioden har han begynt å nekte å legge seg i egen seng. Han gråter og hyler, prøver å klatre ut av senga og sovner tilslutt stående. Jeg sitter inne med han til han sovner. Prøver å holde han i hånda og å roe han ned. 

Jeg prøvde et par ganger, men det endte med at jeg la han til å sove i våren seng. Jeg tenker han har blitt redd for at vi skal forsvinne og "gi han til noen andre". Derfor lar jeg han som regel sovne i våren seng før jeg bærer han inn på hans eget rom. Vil ikke presse han. Han har også fått en lillebror noen måneder siden (som han er blitt veldig glad i). Lillebror sover fortsatt inne hos oss.

Noen som har opplevd lignende og som har noen råd? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det som skal til for å trygge barna. Noen ganger legger de seg i vår seng, andre ganger ligger en av oss med dem i sin seng eller så legger de seg i sin. Det går i perioder.

Anonymkode: 75b80...8e3

• Liker 1
Skrevet

Vår gutt er like gammel. Vi har aldri kunnet legge ham våken og deretter gå fra rommet, så det vi gjør er: 

legge ham  i senga, bli på rommet gjennom noen runder med spørsmål om vann, turning i senga inntil han sovner, noen ganger må vi holde ham i hånda. Det tar fra 20 min (sjelden) til én time før han sovner. Som regel tar det ca 35-45 min... 

Vet ikke om det var til hjelp, men tror nok at det er ganske mange som må være der til barnet sovner, i hvert fall i perioder. Jeg ville nok også trodd at det å få en lillebror har hatt større påvirkning enn besteforeldrebesøk? Selv om han kanskje ikke er sjalu, så kan det være en følelse av at mamma og pappa har mindre tid og oppmerksomhet å gi enn før. :) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Amarone skrev:

Vår gutt er like gammel. Vi har aldri kunnet legge ham våken og deretter gå fra rommet, så det vi gjør er: 

legge ham  i senga, bli på rommet gjennom noen runder med spørsmål om vann, turning i senga inntil han sovner, noen ganger må vi holde ham i hånda. Det tar fra 20 min (sjelden) til én time før han sovner. Som regel tar det ca 35-45 min... 

Vet ikke om det var til hjelp, men tror nok at det er ganske mange som må være der til barnet sovner, i hvert fall i perioder. Jeg ville nok også trodd at det å få en lillebror har hatt større påvirkning enn besteforeldrebesøk? Selv om han kanskje ikke er sjalu, så kan det være en følelse av at mamma og pappa har mindre tid og oppmerksomhet å gi enn før. :) 

Det som gjør at jeg ikke mistenker søskensjalusi er at han begynte å legge seg selv etter at minsten kom. Og så han slo om,  i perioden foreldrene mine var her. 

Jeg har vel alltid gjort det samme som deg, vært med han på rommet til han sovner, men nå vil han ikke det engang. Det går greit å legge han i vår seng. Og det er tydelig at han vil ha nærkontakt og kos, så jeg tenker at det beste er å fortsette med det til han blir tryggere. Han skal også begynne i barnehage neste uke som også blir en forandring...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...