Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
26 minutter siden, debatant skrev:

Ateistene her inne synes ikke engang å vite hva ateisme er. Alikevell argumenterer de så busta fyker for noe de tror er konsensus. Men ingen andre har hørt om :)

Nå er jeg spent på hva du legger i begrepet ateisme. 

Anonymkode: c601e...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Aamu skrev:

Samvittighet og empati er ikke rasjonelt ;) Og er er vi tilbake til at det er iboende i oss å tro på Gud og være religiøse. Ateister, som faktisk ER ateister, kan ikke tro på moral, for moral vil krasje med utvikling og "intelligens". Det er ikke rasjonelt å være moralsk. Moral hindrer mennesker i å gjøre nøyaktig som de vil, og siden ateister er sin egen herre, så må de få gjøre som de vil, eller hva? Bare se på ateistenes hellige bok, Norges Lover (nest etter artenes opprinnelse som, whoops, har blitt redusert til kun å være en komedie), som stadig forandrer seg. Etter press fra ateister. 

Den siste setningen var så dum at jeg velger å ignorere den :)

Samvittighet og empati er i helt klart rasjonelt fra ett rent menneskedyr perspektiv. Utviklingsmessig favoriseres store samfunn. Det faktum at det finnes en Norges Lover, pr def beviser det, og motbeviser din oppfatninge om ateisters moralforståelse. Det faktum at stort sett alle mennesker over hele verden over relativt konsistent historisk tid, har hatt veldig sammenfallende moralkodeks med nærmest kun geografiske ulikheter, fortller oss at samvittighet og moral er mye dypere enn gudstro. 

De fleste kristne mener naturlig nok derfor at vi som produktet av samme skaper er født med det.

Den siste setningen er faktisk imperativ for din virkelighetsforståelse. Hvis det stemmer at moral er en religiøs komponent som kun kristne har gjennom sin tro, så er det faktisk slik at du skal virkelig ha lyst å gjøre umoralske handlinger men kun dine skrifter og din tro hindrer deg å leve ut dine fysiologiske behov.

Ikke bare skulle det bety at vi hadde en ekstremt større spredning av moralkodekser, Kristne moralkodekser skulle vært 100% sammenfallende: Ingen av delene stemmer. 

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, Druid skrev:

OG det kan du bevise på hvilken måte?

Hvorfor er det helt utenkelig at det finnes en objektiv moral?

Ser vi alle religioner under ett og alle som ikke har det man vil betegne som religioner, så er det en del felles moralkodekser som fortolkes stort sett likt. Hvorfor er det utenkelig at dette ikke grunner i en objektiv moral som kommer ut av hvordan mennesket er ett gruppedyr?

Det at vi ikke kjenner teorien og reølasjonen mellom utviklingstrekkene gjør det jo ikke til overtro, det er først når man forkaster all mulighet for en sammenheng mellom virkeligheten og årsak.

Objektiv moral krever en objektiv definisjonskilde og det finnes ikke.

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Objektiv moral krever en objektiv definisjonskilde og det finnes ikke.

Ikke helt enig i konklusjonen, selv om jeg ser problemet. Men jeg tror moral er mulig å dekomponere på en slik måte at man ikke trenger en objektiv definisjonskilde for å avdekke at det finnes objektiv moral selv om man da får noe som ikke entydig moralsk definert.

På samme måte som jeg kan se og smake på en kake og si noe om hvordan den er laget uten å dermed kunne reprodusere en oppskrift.

Skrevet
Den 14. september 2016 at 0.32, debatant skrev:

For du vet jo ikke hva du er. Hvordan kan du stå for noe som helst?

Jeg er et menneske, og evner derfor å stå for mye rart. Hva er du for noe da?

Anonymkode: bd3b9...56b

Skrevet
Den 15. september 2016 at 10.20, Aamu skrev:

Ja, det har jeg. Det er ikke sånn at du er klar over at du jobber hardt, men det er gjort studier på det at det har vist seg at mennesker fra naturen sin side er religiøse. Det ligger i oss fra før av, ateisme er fullstendig unaturlig. Det er ganske interessant, faktisk, jeg lagde en tråd som AB om nettopp dette. Men ingen gadd å se videoen, da. Men du kan det, dersom du er interessert :) ! Han appellerer til og med til den ene tingen ateister forstår: vitenskap! God fornøyelse. 

Det er sant at de fleste barn er religiøse, og vil tro på Gud, og forskningen har faktisk vist at det er fordi det ligger naturlig i mennesker å tro på en høyere makt. Når man vokser opp, hender det at man opplever triste eller negative ting (blir sinte, bitre), og ofte (kanskje til og med uten å huske det selv, eller være klar over det selv) så blir de personene ateister. Ateismen er altså basert på enten/og/eller hat, tristhet, bitterhet, negativitet. Enten fordi man bare er sånn (diagnoser), eller fordi man har opplevd vonde ting og velger å takle livet på den måten. 

Med "tvilholde på moral", mener jeg at ateister ikke har noen holdepunkter i livet, i det hele tatt, det er absolutt ingen årsak til at man som ateist skal kunne komme med pekefinger'n mot en stamme i Afrika som dreper guttebabyer og si: "Det er feil! Det er galt". Hvorfor er det galt? Hva baserer du det på? Kanskje det er rett FOR DEM? Hvorfor har du mer rett enn dem? Tilber du biologi eller evolusjon, og mener at drap på guttebabyer forstyrrer "guden din"? 

Du virker jo helt forstyrret, med totalt manglende evne til medfølelse. Må du virkelig ha en religion til å fortelle deg at de er galt å drepe babyer? 

Skrevet
Den 15. september 2016 at 11.48, debatant skrev:

Ateistene her inne synes ikke engang å vite hva ateisme er. Alikevell argumenterer de så busta fyker for noe de tror er konsensus. Men ingen andre har hørt om :)

Åpenbart vet iallefall ikke du det. 

• Liker 1
Skrevet

Noen få ateister er radikale. Det blir litt som at noen er venstreradikale eller de er radikale islamister. De fleste av oss er bare ateister. Altså vi tror ikke på en eller flere gudeskikkelser, hellige ånder eller hellige profeter. Vi tror som oftest heller ikke på enhjørninger eller på at homeopati virker. 

Noen har helt klart en personlighet som gjør at de lettere tror på overnaturlige ting slik som en religion, andre har det ikke.

Jeg kommer bare på en i min bekjentskapskrets som muligens kan kalles "fanatisk" ateist. Han er en avhopper fra Jehovas vitner...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...