Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvert fall er mange ateister veldig på å skulle misjonere sin livsanskuelse. Og å fordømme de som mener anderledes. 

Så de framstår som mer religiøse enn de fleste kristne og muslimer jeg har møtt. 

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Store norske leksikon definerer religion og ateisme. Jeg foretrekker å forholde meg til det fremfor en høyrevridd kristen uten en eneste kildehenvisning. 

Jeg er selv ateist, og selv om jeg ikke nødvendigvis synes det er nødvendig å latterliggjøre andres gudstro, skal en være klar over ar Dawkins m.flere som kan sies å representere aggressive ateister har blitt slik fordi de både må forholde seg til slike tåpelige utsagn som at ateisme er en religion og fordømmelse og ganske grove beskyldninger om at ateister er umoralske kjeltringer siden vi ikke har en Gud til p straffe oss dersom vi gjør noe som er ansett som galt i samfunnet. 

Skrevet

Religion handler om å tro på guder eller overnaturlige makter, så nei

Anonymkode: 43756...f34

• Liker 11
Skrevet
Den 10.9.2016 at 13.45, AnonymBruker skrev:

Religion handler om å tro på guder eller overnaturlige makter, så nei

Anonymkode: 43756...f34

Ateismen sier at Guds eksistens kan utelukkes/ motbevises, så jo.

Skrevet
8 minutter siden, debatant skrev:

ehh..nei.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Tanuki skrev:

ehh..nei.

ehh, jo

Skrevet

Å være ikke-religiøs er å se muligheter der kristne fanatikere ser kun en løsning skrevet av gale mennesker som levde i gamle dager.

Å være ikke-religiøs er å innse at man ikke vet så mye om livet etter døden, å være kristne fanatiker er å vite alt mulig om hvor du skal bo og hva du skal gjøre når liket ditt råtner opp.

Å være ikke-religiøs er å være fri til å komme med nye teorier og le av seg selv når disse ikke stemmer, å være kristne fanatiker er å fordømme hedninger og le av alle enn dem selv.

Å være ikke-religiøs er å innse at bibelen ikke stemmer med virkeligheten, å være kristne fanatiker er å bruke tiden sin på å finne unnskyldninger på hvorfor bibelen ikke stemmer med virkeligheten.

Anonymkode: b0dfe...d67

• Liker 5
Skrevet
16 timer siden, debatant skrev:

ehh, jo

Nei, ateisme betyr at man ikke tror det finnes noen gud. Hverken mer eller mindre. Jeg har aldri sett en seriøs ateist påstå at han kan bevise at Gud ikke ekstisterer.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å være ikke-religiøs er å se muligheter der kristne fanatikere ser kun en løsning skrevet av gale mennesker som levde i gamle dager.

Å være ikke-religiøs er å innse at man ikke vet så mye om livet etter døden, å være kristne fanatiker er å vite alt mulig om hvor du skal bo og hva du skal gjøre når liket ditt råtner opp.

Å være ikke-religiøs er å være fri til å komme med nye teorier og le av seg selv når disse ikke stemmer, å være kristne fanatiker er å fordømme hedninger og le av alle enn dem selv.

Å være ikke-religiøs er å innse at bibelen ikke stemmer med virkeligheten, å være kristne fanatiker er å bruke tiden sin på å finne unnskyldninger på hvorfor bibelen ikke stemmer med virkeligheten.

Dette er ikke egenskaper som er forbeholdt ikke-religiøse. Det er ikke slik at ingen kristne ser muligheter, eller at alle ikke-troende gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Oh piss off :klaske: 

Anonymkode: 6d7f9...858

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)
17 timer siden, debatant skrev:

Ingen oppegående ateist vil påstå at man kan motbevise Guds eksistens. Ingen oppegående kristen/muslim/whatever vil påstå at ateister sier dette, heller. Hvorfor? Jo, fordi enhver med snev av logisk sans vet at man ikke kan bevise at noe ikke eksisterer. Man kan f.eks heller ikke bevise at spøkelser, julenissen, blå enhjørninger eller den avskyelige snømann ikke finnes.

Ateisme er for øvrig ingen religion. Ateisme er det motsatte av at man tror at det finnes en eller flere gud(-er). Det i seg selv er ingen religion. Ateisme er heller ikke ett enkelt livssyn, men det finnes flere livssyn som er ateistiske. 

Endret av Margit Spat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og holdninger som dette er hvorfor jeg ikke føler meg komfortabel med å kalle meg ateist, selv om det er hva jeg er.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel hr. AB,

Å kalle folk du åpenbart ikke vet noe om, gale, gjør at en ikke får overdrevent høye tanker om deg.

Du vet vel streng tatt at du er en synder. Og du vet at du ikke har fred med Gud. At du angriper kristne for din dårlige samvittighet, gjør vondt værre.

Du har rett i at kristne tar livet mer seriøst enn hva du synes å gjøre.

Bibelen er den bete historikken vi har fraantikken. Å fortrenge det er å fortrenge virkeligheten.

Med all respekt, du virker ikke særlig reflektert eller utdanna.....

Døm selv..

Endret av debatant
  • Liker 1
Skrevet

Ateisme er like mye en religion som det å ikke spille fotball er en idrett.

Anonymkode: 38c31...8cb

• Liker 6
Skrevet (endret)
45 minutter siden, Margit Spat skrev:

Ingen oppegående ateist vil påstå at man kan motbevise Guds eksistens. Ingen oppegående kristen/muslim/whatever vil påstå at ateister sier dette, heller. Hvorfor? Jo, fordi enhver med snev av logisk sans vet at man ikke kan bevise at noe ikke eksisterer. Man kan f.eks heller ikke bevise at spøkelser, julenissen, blå enhjørninger eller den avskyelige snømann ikke finnes.

Ateisme er for øvrig ingen religion. Ateisme er det motsatte av at man tror at det finnes en eller flere gud(-er). Det i seg selv er ingen religion. Ateisme er heller ikke ett enkelt livssyn, men det finnes flere livssyn som er ateistiske. 

Hva du beskriver er agnostiker. Ateister mener Gud ikke eksisterer.

Endret av debatant
  • Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
36 minutter siden, Tabris skrev:

Og holdninger som dette er hvorfor jeg ikke føler meg komfortabel med å kalle meg ateist, selv om det er hva jeg er.

Jeg skjønner ikke hvorfor en ateist sitt syn skal få bestemme hva du kaller deg. Jeg er ateist, men jeg respekterer at andre har en Guds tro. Det jeg imidlertid sværtvofte opplever er at jeg ikke får resept tilbake.

Jeg ser heller ingen grunn til å forsvare religiøse fanatikere. Som det tydelig fremgår av posten du svarte på er det det vedkommende forkaster. Jeg tror verken på koranen eller Bibelen og konklusjonen gir seg da selv når det gjelder hva man tenker om de bøkene. 

Jeg har ingenting i mot at folk ikke vil kalle seg ateist fordi de ikke vet, men forsvar for fanatisme finner jeg merkelig.

Gjest Blondie65
Skrevet
13 minutter siden, debatant skrev:

Vel hr. AB,

Å kalle folk du åpenbart ikke vet noe om, gale, gjør at en ikke får overdrevent høye tanker om deg.

Du vet vel streng tatt at du er en synder. Og du vet at du ikke har fred med Gud. At du angriper kristne for din dårlige samvittighet, gjør vondt værre.

Du har rett i at kristne tar livet mer seriøst enn hva du synes å gjøre.

Bibelen er den bete historikken vi har fraantikken. Å fortrenge det er å fortrenge virkeligheten.

Med all respekt, du virker ikke særlig utdanna.....

Døm selv..

Jeg lurer litt på deg. Kaller du deg selv fanatiker? Hvis ikke, hvorfor føler du deg truffet av dette innlegget hvis du ikke anser deg selv som fanatiker?

Konsepter som synd og manglende fred med Gud er ikke noe som plager meg som ikke tror på Gud. Fravær av gudstro betyr nemlig at jeg må leve etter andre standarder enn faren for Guds straffedom. Det går fint. Hadde detaljer godt fint hadde jeg revurdert. Det har jeg alt gjort en gang i mitt liv da jeg ble ateist.

Skrevet
Den 10.9.2016 at 13.37, Blondie65 skrev:

Store norske leksikon definerer religion og ateisme. Jeg foretrekker å forholde meg til det fremfor en høyrevridd kristen uten en eneste kildehenvisning. 

Jeg er selv ateist, og selv om jeg ikke nødvendigvis synes det er nødvendig å latterliggjøre andres gudstro, skal en være klar over ar Dawkins m.flere som kan sies å representere aggressive ateister har blitt slik fordi de både må forholde seg til slike tåpelige utsagn som at ateisme er en religion og fordømmelse og ganske grove beskyldninger om at ateister er umoralske kjeltringer siden vi ikke har en Gud til p straffe oss dersom vi gjør noe som er ansett som galt i samfunnet. 

Man trenger ikke "Kildehenvisninger" for å trekke slutninger basert på hva ateister SELV uttaler. Man tar jo bare utgangspunkt i hva ateisme ER. 

Dawkins er bare et resultat av ham selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...