Gå til innhold

Vinterjakke - etisk merke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne ha en vinterjakke med naturlig dun og fake pelskrage der dunet er benyttet på en etisk forsvarlig måte (etter at gjessene er avlivet og brukt til matproduksjon). Vet at Bergans fører denne etiske profilen, men finnes det flere merker som gjør det? 

Vil ikke ha en diskusjon der folk forteller meg hva man skal og ikke skal bruke av klær, men svar gjerne på spørsmålet mitt :)

Anonymkode: 73cbe...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OBS: jeg ser etter en parka. - ts

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Stormberg fører etisk profil.

Skrevet
28 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Stormberg fører etisk profil.

Takk for tips!

Flere?

Skrevet

Jeg kjøpte en dunjakke med ekte pels etter mye research. Syntes pelsdyrdebatten ikke er helt rettmessig. Hvorfor er pels verre enn f. eks kjøtt osv? Jeg er naturligvis ikke for pels hvor man slakter dyr for pelsen sin skyld. Pels som ikke har nytte annet enn estetikk.

DERIMOT, hvis du velger pels hvor dyret brukes til f. eks matproduksjon (eksempelvis vaskebjørn/racoon som er stor i matindustrien i blant annet Canada), så er det MER etisk enn matproduksjon hvor du kaster skinnet eller pelsen til dyret. Syntes det er synd at man er mer mot pels enn kjøtt, fordi de er "søte og lodne".

Pels er faktisk av riktig dyr (vil tippe ikke mink) ekstremt god på å holde varmen, i min erfaring faktisk bedre enn dun. Pels som sitter rundt nakke og hode vil holde et av de viktigste områdene på kroppen varmt. Fryser man i halsen - fryser man over hele kroppen. Jeg elsker pelsen på jakka, tar utrolig godt vare på både jakka og pelsen slik at den skal vare i mange, mange år. Da syntes jeg det er greit å kjøpe både dun og pels. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Vackra skrev:

Jeg kjøpte en dunjakke med ekte pels etter mye research. Syntes pelsdyrdebatten ikke er helt rettmessig. Hvorfor er pels verre enn f. eks kjøtt osv? Jeg er naturligvis ikke for pels hvor man slakter dyr for pelsen sin skyld. Pels som ikke har nytte annet enn estetikk.

DERIMOT, hvis du velger pels hvor dyret brukes til f. eks matproduksjon (eksempelvis vaskebjørn/racoon som er stor i matindustrien i blant annet Canada), så er det MER etisk enn matproduksjon hvor du kaster skinnet eller pelsen til dyret. Syntes det er synd at man er mer mot pels enn kjøtt, fordi de er "søte og lodne".

Pels er faktisk av riktig dyr (vil tippe ikke mink) ekstremt god på å holde varmen, i min erfaring faktisk bedre enn dun. Pels som sitter rundt nakke og hode vil holde et av de viktigste områdene på kroppen varmt. Fryser man i halsen - fryser man over hele kroppen. Jeg elsker pelsen på jakka, tar utrolig godt vare på både jakka og pelsen slik at den skal vare i mange, mange år. Da syntes jeg det er greit å kjøpe både dun og pels. 

Ønsker som sagt ingen debatt om dette. - ts

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Vackra skrev:

Hva vet vel du om TS er f eks vegetarianer og av den grunn ønsker en etisk jakke uten dyreprodukter?

Anonymkode: c604f...b58

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Flere?

"Save the Duck" kjører høy dyrevennlig profil. De har parka for damer :)

Anonymkode: 11f8a...ff4

Skrevet

Fjällreven

Anonymkode: d0f09...3a5

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Save the Duck" kjører høy dyrevennlig profil. De har parka for damer :)

Anonymkode: 11f8a...ff4

Men de har ikke ekte dun, som jeg etterlyser. - ts

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjällreven

Anonymkode: d0f09...3a5

Takk for tips!

Skrevet
4 timer siden, Fanteria skrev:

Elvine. :)

Tusen takk for tips! Er disse ordentlig varme? Sånn typ, man kan ha på seg en bluse under og likevel holde seg varm i 15 minus? (Som man kan med bl.a. Bergans) 

Skrevet
4 timer siden, Fanteria skrev:

Elvine. :)

Nå ser jeg forresten at det ikke er dun i jakken. Skal ha en jakke med dun og ikke syntetisk fyll. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet vel du om TS er f eks vegetarianer og av den grunn ønsker en etisk jakke uten dyreprodukter?

Anonymkode: c604f...b58

Hun sier jo at hun ønsker seg en dunjakke med naturlig dun, så det kan vi vel anta at hun ikke er.

Anonymkode: d5d3c...b18

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser jeg forresten at det ikke er dun i jakken. Skal ha en jakke med dun og ikke syntetisk fyll. 

Jeg har en vinterjakke derfra med dun fra gås. Uten pels på hetta og dunet plukket etter at gjessene var avlivet.

nå er det tre år siden jeg kjøpte min, så må innrømme at jeg ikke har sett på årets kolleksjon. 

Skrevet
10 timer siden, Fanteria skrev:

Jeg har en vinterjakke derfra med dun fra gås. Uten pels på hetta og dunet plukket etter at gjessene var avlivet.

nå er det tre år siden jeg kjøpte min, så må innrømme at jeg ikke har sett på årets kolleksjon. 

Åhja, da misforstod jeg nok litt :) det så ikke ut som at de hadde noe dun i jakkene sine nå, kanskje de har boikottet det helt. 

Skrevet
2 timer siden, Strikkedilla skrev:

Fleischer couture?

Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...