Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor ikke? Vi har juletre.

Juletre er en skikk som har kommet til, det er ikke en av veien til frelse i kristendommen. 

Men det er jo Mekka. 

Det hadde vært fint om man kunne laget sin egen Kaba og sluppet å reise til Mekka. 

På meg virker det som at bare fordi Muhammed selv reiste til Mekka og Kaba, så må alle andre det og. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juletreet er en hedensk skikk.

Julenissen og reinsdyrene likeså.

Datoene for mange kristne eventyr er også basert på hedenske skikker.

Jomfrufødselen de feirer er også en kopi fra gamle hedenske skikker.

Påskefeiringen og jesus sin flaksing til skyene er basert på hedensk tro.

Det meste i kristendommen er basert på kopier og omskrivning av andre religioner og hedenske skikker.

.....

Allah var også navnet på en hedensk gud. Mohammed kopierte dette bare inn i boka si.

Anonymkode: c073d...fb4

Skrevet (endret)
Den 11.9.2016 at 16.35, Loki Laufeyson skrev:

Muslimer går rund en stein, kristne går rund et tre  :klaske:

juletreet er en hedensk skikk. Hvofor angriper du kristne, for hedenske tradisjoner?

Endret av debatant
  • Liker 1
Skrevet

Det er vel hedninger som går rundt treet. Og grøten.

Anonymkode: ae8a6...9e6

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juletreet er en hedensk skikk.

Julenissen og reinsdyrene likeså.

Datoene for mange kristne eventyr er også basert på hedenske skikker.

Jomfrufødselen de feirer er også en kopi fra gamle hedenske skikker.

Påskefeiringen og jesus sin flaksing til skyene er basert på hedensk tro.

Det meste i kristendommen er basert på kopier og omskrivning av andre religioner og hedenske skikker.

.....

Allah var også navnet på en hedensk gud. Mohammed kopierte dette bare inn i boka si.

Anonymkode: c073d...fb4

For noe piss, du kan tydeligvis ingenting om kristendommen :fnise: ! Kristendommen stammer fra Jødedommen. Jøder følger Det Gamle Testamentet, kristne følger Det Nye Testamentet, og kristne tror på Jesus. Det er Jesus og Gud som skapte kristendommen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe piss, du kan tydeligvis ingenting om kristendommen :fnise: ! Kristendommen stammer fra Jødedommen. Jøder følger Det Gamle Testamentet, kristne følger Det Nye Testamentet, og kristne tror på Jesus. Det er Jesus og Gud som skapte kristendommen.

Prøver du å si at du strøk i kristendom?

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Prøver du å si at du strøk i kristendom?

Strøk i kristendom? Man kan ikke stryke i kristendom, det er ikke et fag på skolen som heter det. Fulgt med, eller? Du har i hvert fall ikke fulgt med på hva kristendom faktisk er, men du er vel protestant så man kan vel ikke forvente annet av sekulære kristne.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Strøk i kristendom? Man kan ikke stryke i kristendom, det er ikke et fag på skolen som heter det. Fulgt med, eller? Du har i hvert fall ikke fulgt med på hva kristendom faktisk er, men du er vel protestant så man kan vel ikke forvente annet av sekulære kristne.

åååå du tilhører generasjonen som ikke lærte om vår kulturarv. Kanskje det forklarer din uvitenhet.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, stan skrev:

Juletre er en skikk som har kommet til, det er ikke en av veien til frelse i kristendommen. 

Men det er jo Mekka. 

Det hadde vært fint om man kunne laget sin egen Kaba og sluppet å reise til Mekka. 

På meg virker det som at bare fordi Muhammed selv reiste til Mekka og Kaba, så må alle andre det og. 

Hvorfor kan ikke steinen i hagen være deres egen kaba da? Det hadde vært praktisk. Når kristne kan blande inn hedenske skikker så kan vel muslimer og være litt kreative? Hvorfor må isam være så rigid alltid?

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor kan ikke steinen i hagen være deres egen kaba da? Det hadde vært praktisk. Når kristne kan blande inn hedenske skikker så kan vel muslimer og være litt kreative? Hvorfor må isam være så rigid alltid?

Enig med deg. 

Kristendommen har jo gått igjennom flere runder med modernisering. Mens islam på mange måter er enda i middelalderen. 

Det er jo ønsket både av en del regimer og grupper med et ønske om å bruke islam politisk. 

Skrevet

Er litt interessant at kabaen egentlig er før- islamsk. Det var der araberne tilba sine hedenske guder. Man hadde visstnok også flere gudeskikkelser inne i kabaen. 

• Liker 1
Skrevet
Den 10.9.2016 at 22.48, stan skrev:

Det er jo vel en fin skikk. Men åssen blir det med de som aldri har mulighet til å reise til Mekka? 

Muslimer eller ikke-muslimer?Tror ikke jeg hadde vært så ivrig etter et besøk til Saudi Arabia, så det hadde brydd meg fint lite. Jordan, Israel eller Egypt ville vært noe annet. 

Skrevet

Og ortodokse jøder har klagemuren. Ser ikke helt forskjellen. 

Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Enig med deg. 

Kristendommen har jo gått igjennom flere runder med modernisering. Mens islam på mange måter er enda i middelalderen. 

Det er jo ønsket både av en del regimer og grupper med et ønske om å bruke islam politisk. 

Jeg syns nå islam hadde trengt litt modernisering. Unge muslimer skulle trosset foreldrene sine mer der altså og forsøkt å fornye seg litt.

Skrevet
3 timer siden, Mari Y skrev:

Muslimer eller ikke-muslimer?Tror ikke jeg hadde vært så ivrig etter et besøk til Saudi Arabia, så det hadde brydd meg fint lite. Jordan, Israel eller Egypt ville vært noe annet. 

Tja, jeg kunne godt tenkt meg et besøk i Saudi Arabia. Har vært i de tre andre, og har veldig lyst til å dra tilbake. Pyramidene anbefales på det sterkeste. De er større enn du tror. 

I bussen på vei til pyramidene sa guiden at nå kan vi se pyramidene. Jeg så og så, nei ingen pyramide. Plutselig går det opp for meg at det jeg trodde var en litt grå og mørk himmel er pyramiden. Den er bare så inni hampen svær.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, debatant skrev:

åååå du tilhører generasjonen som ikke lærte om vår kulturarv. Kanskje det forklarer din uvitenhet.

Hmm er da ikke så lenge siden kristedom var et fag. Ungdommen idag altså. Hva heter det nå? Religion og livssyn?

Gjest morhjertegod
Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hmm er da ikke så lenge siden kristedom var et fag. Ungdommen idag altså. Hva heter det nå? Religion og livssyn?

Tror det heter RLE, etikk er også med. 

Skrevet
1 minutt siden, morhjertegod skrev:

Kall det hva du vil, men at de ikke gir en grundig innførig i vår kristne kulturarv er ufattelig.

Skrevet
4 minutter siden, morhjertegod skrev:

Blah. Etikk er jo så kjedelig. Religionshistorie er da mye mer interessant.

Skrevet
17 timer siden, stan skrev:

Tja, jeg kunne godt tenkt meg et besøk i Saudi Arabia. Har vært i de tre andre, og har veldig lyst til å dra tilbake. Pyramidene anbefales på det sterkeste. De er større enn du tror. 

I bussen på vei til pyramidene sa guiden at nå kan vi se pyramidene. Jeg så og så, nei ingen pyramide. Plutselig går det opp for meg at det jeg trodde var en litt grå og mørk himmel er pyramiden. Den er bare så inni hampen svær.

Tror Saudi Arabia ville blitt litt for sterk kost, på lik linje med alle land som er styrt av fundamentalistisk islam. Unntaket er kanskje Dubai og Iran(restene fra det persiske riket som er der, de har bl a en oldtidsby, jeg tror den heter Isfahan). Da om Iran noen gang blir fri fra teokratiet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...