Snuppelure Skrevet 16. november 2004 #1 Del Skrevet 16. november 2004 Det skal finnes en katterase som ikke plager allergikere så avsindig. Men hvilken rase er det? Har lett og søk, og nå begynner jeg å lure på om jeg bare har drømt om denne rasen... Hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #2 Del Skrevet 16. november 2004 Tror kanskje det er Sphynx`en du sikter til? Den er iallefall pelsløs og sådan mer allergi-vennlig. Men vil anta at hudpartikler osv kan føre til reaksjoner hos de som er skikkelig allergiske.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #3 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg fant dette: http://www.doktoronline.no/section/nosecti...mentId=31124891 Er visst hudpartiklene i seg selv som forårsaker allergi.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 16. november 2004 #4 Del Skrevet 16. november 2004 Ragdoll-kattene røyter i hvertfall ikke, siden de har en annen type pels. Jeg har lest at de er allergisikre. Og de er helt nyyyydelige å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 16. november 2004 #5 Del Skrevet 16. november 2004 Sibirsk katt! De er alldeles nydelige (med lang pels) og grunnen til at de er allergikervennlige er at de mangler et enzym som ofte er årsaken til at folk er allergiske mot kattepuser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
natasha Skrevet 16. november 2004 #6 Del Skrevet 16. november 2004 Cornish Rex er vel også "egnet" for allergikere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 16. november 2004 #7 Del Skrevet 16. november 2004 På Finn.no så driver noen og reklamerer for at Bengal er en katterase som passer veldig mange allergikere... Ellers har jeg ikke hørt at Ragdoll skal hverken la være å røyte eller passe allergikere, ei heller sibirkatten. Jeg vil tro at den ideelle katten måtte være Sphynx, den hårløse, for allergikere.... Eller hvorfor ikke prøve hund i steden? Puddel, bichon frise, eller kanskje skilpadder..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 17. november 2004 #8 Del Skrevet 17. november 2004 Det har nettopp stått om Sibirkatten i den forbindelse i avisene... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 17. november 2004 #9 Del Skrevet 17. november 2004 Dersom du kan vente til 2007 kan du jo kjøpe en genmodifisert allergifri katt: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/11/03/413394.html Ellers så er problemet med katter at det er ett stoff i spyttet til katten man reagerer på, så derfor er det ikke nødvendigvis de kattene med mest hår man regerer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ps Skrevet 17. november 2004 #10 Del Skrevet 17. november 2004 En veldig allergisk venn av meg skal få seg Sibirkatten etter jul. Var og gned den i fjeset på besøk hos eierne av mamma-katten, og det gikk kjempefint. Så nå venter hun bare på at katten hennes skal bli gammel nok til å få hente den hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wayah-ik. innl. Skrevet 18. november 2004 #11 Del Skrevet 18. november 2004 Kan du ikke få sånn shampo eller spray eller hva enn det er, som du kan bruke på katten så den ikke plager deg? Har hørt om noe slik, lille fetter er allergisk mot leonbergeren deres, og de har begynt med sånt. Det kunne visst brukes på katter også. Sphynx' katten hjelper bare hvis det ikke er katte-epitelet du reagerer på, men selve hårene. Det er mest vanlig å reagere på epitelet, så det er egentlig få mennesker som har noe hjelp av den rasen. Ellers har jeg selv erfart at hvis du reagerer litt, så er det vanligvis langhårede katter som er verst. En kjent "sannhet" er at det er røde katter som er verst, ikke vet jeg. Visste dere forresten at selv katter kan bli allergisk mot katte-epitel? Tungvint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå