Gå til innhold

Hvordan forkorter du ordet "eventuelt"?

AnonymBruker

Hvordan forkorter du "eventuelt"?  

65 stemmer

1. 1. Hvordan forkorter du ordet eventuelt?

• Evt.
      46
    • Ev.
      10
    • Evnt.
      9
    • Annet
      0

Anbefalte innlegg

Synes ikke jeg ser noen som skriver dette riktig. Gjør du?

Spoiler

Ev.

Anonymkode: 17254...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, tydeligvis ikke. Jeg har skrevet evt. Får skjerpe meg nå som jeg vet bedre. 

Anonymkode: 654cf...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alanapeeps skrev:

Huff dette kommer til å bli en indre kamp om rett og galt fremover 

Hehe.. Jeg tror det sitter så i ryggmargen på enkelte at det er vanskelig å endre på det. Ser det også i offentlige dokumenter. Litt morsomt når man vet hva den forkortelsen betyr i stedet, da gir feilen plutselig ikke mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som Sly, egentlig.

Jeg skriver stort sett "evt." til venner i SMS eller på Facebook, siden jeg regner med at de fleste av dem ville trodd jeg skrev feil om jeg holdt meg til "ev.". Når jeg skriver juridiske notater e.l. på jobben skriver jeg uten unntak "ev".

Anonymkode: 35eea...2ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker meg om velger jeg sånn sett ofte å skrive "eventuelt" ut fremfor å bruke noen forkortelse nettopp for å unngå både å skrive feil og å mistenkes for å skrive feil.

Anonymkode: 35eea...2ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sly skrev:

Jeg vet hva som er riktig,  men jeg skriver det feil, bortsett fra på jobben. Jeg synes ev. ser helt merkelig ut.

Oi! Jeg leser alltid "etter vår tidsregning" når folk skriver evt., altså feil. Er det ikke litt rart å skrive ord feil med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffekrus

Jeg skriver stort sett ordet helt ut, altså eventuelt, nettopp for å unngå problemet. Ville nok skrevet evt. om jeg skulle forkorte, nettopp fordi det store flertallet av de jeg kjenner ville skrevet det slik. Jeg er forresten vant med at "etter vår tidsregning" forkortes som e.v.t. Uansett en forkortelse jeg selv ikke bruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sly skrev:

Jeg vet hva som er riktig,  men jeg skriver det feil, bortsett fra på jobben. Jeg synes ev. ser helt merkelig ut.

Samme her, men unngår forkortelse på jobb. Synes dessuten konteksten vil gi svar på om vi snakker om eventuelt eller etter vår tidsregning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt rart å skrive ord feil med vilje?

Jeg nekter å skrive/si en kompliment også. Privat, altså. På jobben skriver jeg etter boka. Det kan godt hende det er litt rart, men folka i Språkrådet er ikke noen ufeilbarlige guder de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sly skrev:

Jeg nekter å skrive/si en kompliment også. Privat, altså. På jobben skriver jeg etter boka. Det kan godt hende det er litt rart, men folka i Språkrådet er ikke noen ufeilbarlige guder de heller.

Språkrådet har godkjent "et kompliment".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver ev som forkrotelse for eventuelt,  evt er forkortelsen til etter vår tidsregning

Anonymkode: a7cb0...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver evt. til tross for at jeg vet bedre. Vrient å endre vaner. Derimot synes jeg vi burde endre f.eks. til fks. Kjenner jeg har litt lyst til å begynne å bruke det i håp om at det sprer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver evt. og det kommer jeg til å holde meg til. Hva sier uttrykket "etter vår tidsregning"? Ingenting. Forat det skal ha mening, må det relateres til noe. Og hva er dette "noe"? Jo, det er før og etter Kristi fødsel, f.Kr., e.Kr. Hva er foranledningen til at det nå skal kalles det intetsigende "etter vår tidsregning"? 

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...