Gå til innhold

Spørsmål om feriepenger, ferie og ny jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt i ny jobb (som lærer ) . Ettersom jeg kun mottar lønn i august , september , oktober og november dette året , blir ikke feriegrunnlaget i nåværende jobb særlig høyt (omtrent 225,000). Jeg har naturlig nok ikke noe annet valg enn å avvikle ferie i sommer. Hvordan blir det da med feriepenger , har jeg krav på feriepenger av denne summen? Hvordan kan jeg finne ut av hvor mye jeg blir sittende igjen med ? Jeg regner med at jeg trekkes fire uker ferie av dette , så i realiteten blir kanskje utbetalingen veldig lav , eller ? 

Jeg gikk fra en lærerjobb og til en annen (ikke samme arbeidsgiver ) . Jeg fikk ikke utbetalt opptjent feriegrunnlag da jeg sluttet. Jeg regner med at disse pengene da utbetales i januar , ettersom jeg ikke har hørt annet ? Hvordan fungerer det da med skatt ? 

Det er greit å planlegge litt frem i tid . Jeg skjønner ikke helt hva slags utbetaling jeg kan vente meg i juni , eller hvordan det blir med utbetaling av feriegrunnlaget fra tidligere jobb . 

Takk for hjelpen! 

Anonymkode: 8e738...853

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn i august , september , oktober , november OG desember , selvfølgelig .

TS 

Anonymkode: 8e738...853

Skrevet

I praksis har du opptjent feriepenger for hele året 2016. Januar til juli i den forrige jobben, august til desember i den nye jobben. Du vil fra din forrige arbeidsgiver få utbetalt feriepenger enten i januar eller juni 2017, og fra din nye arbeidsgiver i juni 2017. Sammenlagt skulle dette ble nok til å ta ut 5 ukers ferie. 

Det er en myte at feriepenger er skattefrie, du betaler en viss sum skatt i året basert på hva du tjener. I Norge har det vært praksis at man ikke betaler skatt på feriepenger, men i realiteten betaler man derfor litt ekstra de andre månedene. Grovt regnet vil du få utbetalt 10,5 % av bruttoinntekten i 2016. 

• Liker 2
Skrevet

Som det skrives i innlegget over mitt.

De feriepengene forrige arbeidsgiver skylder deg, utbetales enten i januar eller til sommeren. Du kan antageligvis be om at de venter med å utbetale dem til juni 2017, så du ikke risikerer å bruke dem opp før ferien tar til. Noen arbeidsgivere vil helst "bli ferdig med" tidligere arbeidstakere så fort som mulig og få dem ut av systemet, og derfor utbetaler feriepengene allerede i januar året etter at de sluttet. Så lenge det er året etter at man sluttet, er feriepengene skattefrie. Så det du har opparbeidet deg av feriepenger i år, trekkes det ikke skatt av så lenge det utbetales i -17.

Dersom jeg ikke husker helt feil, får man 12 % av lønnen i feriepenger dersom man har fem uker ferie. Så sjekk feriepengegrunnlaget ditt (for disse fem månedene du jobber hos ny arbeidsgiver i år) på lønnsslippene dine, så regner du ut hva du får av dem i feriepenger sommeren 2017. Sjekk desember-lønnsslippen, der står alt. Legg sammen med det du får av forrige arbeidsgiver (regn ut 12%)

http://www.prosent.no/okonomi/lonn/prosentsats-og-utregning-av-feriepenger/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...