Gå til innhold

Har utleier lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, King in the North skrev:

Altså, det er en katt. Av og til kan den være ute, selv om den vil være inne. På samme måte som du og jeg må gjøre ting vi ikke alltid har lyst til. Vet du hva som skjer med en hund om du lar den gjøre akkurat hva den vil?

"ja men den vil jo så gjerne ligge på sofaen og spise, hvorfor må den være på plassen sin?" 

Så klart kan en katt være noe ute. Det er vel de aller fleste enige i. TS skriver at dette er på kvelden og om katten mjauer og vil inn kan det være den forstyrrer resten av huset fra å sove. Greit at man ikke alltid skal gjøre som man vil, men det betyr ikke at man har rett til å frata andre mennesker nattesøvnen av den grunn. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da fælt som folk hang seg opp i den katten. En katt har da ikke vondt av å være ute. Det er ikke vinteren, det er ikke kaldt, det er ikke is. 

TS lurer på om huseier har lov til å låse seg inn i leiligheten sin. Og hadde hun ikke nevnt katten så hadde alle her sagt at han ikke har lov til det og at hun har full rett til å sette noe foran døra slik at huseier ikke kan komme inn. 

Dette har egentlig ikke så mye med verken katten eller babyen å gjøre. Dette har med en huseier som låser seg inn i en utleierleilighet og det har ikke utleier lov til unntatt ved kriser som f.eks oversvømmelser, fare for liv og helse f.eks. 

Anonymkode: 7a793...b5a

Når problemet med at huseier bare låser opp døra mellom ts' og huseiers seksjon er relatert til katten er det selvfølgelig naturlig å ta med dette i diskusjonen. Nei, han har på papiret ikke lov til å bare gjøre det uten tillatelse (med mindre det er krise som kan skade utleieboligen, som f. eks. vannlekkasje) men når katten stadig vekk mjauer utenfor inngangen til huseier fordi ts ikke gidder å ta vare på den selv så kan jeg forstå vedkommende. Det spiller ingen rolle at det ikke er kaldt ute ennå eller at katter generelt ikke har vondt av å være ute en del, men når en katt stadig vekk vil inn og maser om dette så må man som eier ta vare på den. Hadde ts gjort det så hadde hun jo i tillegg sluppet problematikken med at huseier kommer inn.

Det er heller ikke så lenge til vi får kaldere vær i år, og om ikke lenge så bør ikke katter være ute hele natten. Om ts fortsetter å hive ut katten så vil den jo fortsette som nå (dvs. mase på huseier) også når det er kaldt og da må noen ta den inn. Det er lov å tenke fremover, en katt forstår ikke at den bør endre oppførsel fordi det snart blir kaldere ute.

Anonymkode: 13fc3...c88

• Liker 6
Skrevet
34 minutter siden, rosahelikopter skrev:

Nei, barnefaren er grunnen til at jeg nå må bo i noe jeg leier frem til jeg får spart opp til noe eget. 

Der bekrefter du det jeg nettopp skrev. Det ER alle andres feil. 

Men er du ikke fornøyd der du bor så flytt. Bor du billig, ville jeg møtt utleier til en dialog for å bedre leieforholdet mellom dere. 

Anonymkode: 44b36...7f5

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Han har ikke lov å låse seg inn, men om du ikke slipper inn en mjauende katt så gjør han det? Kanskje han er plaget av katten som maser? Dyr skal ikke være til plage for andre mennesker og jeg ville tatt vare på den selv og tatt den inn. Da eliminerer du jo problemet med huseier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...