rosahelikopter Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Jeg leier en leilighet, men inni leiligheten er det ei dør som går rett inn til utleier. Sånn vanlig innedør. To ganger på rad i kveld har utleier bare låst opp den døra å kommet inn med min katt. Er en grunn til at jeg har kastet ut den katten, da den må ha oppsyn når den er inne. Vet den kan gå på nervene og den mjauer intenst. Så pga jeg må stå opp å hive katten ut igjen, våkner min baby og begynner å hylgrine. Nå ble jeg så forbanna at jeg satt en stol foran døra på skakke, så om de åpner igjen vil det høres. Er ikke første gang det er noe tull med husverten. Vurdere igrunnen sterkt å flytte. Det siste de gjorde var å ta seg til rette å bytte to gulv dagen før jeg kom hjem fra føden og de var fortsatt ikke ferdig når jeg kom hjem. Da var avtalen kun å skifte dører innvendig... Nok en utblåsning
Tvist Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Nei, det har han ikke lov til. Men sannsynligvis tror han enten at han gjør deg en tjeneste ved å slippe inn katten, eller så er katten en plage for ham. Prat med utleier. 27
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Nei, utleier har ikke større adgang til leiligheten enn en hvilken som helst dørselger. Spørsmålet er hvilke sanksjonmuligheter man har hvis utleier ikke respekterer forbudet? Faktisk kan forholdet anmeldes som straffbart fohold. En annen sanksjonsmulighet er å installere lås på døren og trekke utgiften fra leien. http://www.boligjegeren.no/Nyttig%C3%A5vite/Tips/Utleiersoml%C3%A5serseginn.aspx Anonymkode: 23919...caa
rosahelikopter Skrevet 9. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2016 Han har hørt jeg har kastet ut katten flere ganger. Vi er igrunnen ikke noe særlig på talefot etter den første episoden. Når katten forstår at de slepper den inn oppe så vil den stå der å mase i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 Men du kan jo ikke forvente at huseier skal oppdra katta di? Du kan ikke hive den ut til plage for naboene når du ikke vil ha den inne! Da må du få den omplassert til noen som kan ta seg av den, ikke syte over utleier. Din katt - ditt problem. Anonymkode: a12cc...030 40
Gjest Raiu Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 Helt feil at utleier låser seg inn men er det din katt så er det ditt problem. Be dem om å slutte å slippe inn katten din i sitt hus
LittleBabyBlue Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Utleier har ikke lov til å ta seg inn på den måten. Må si jeg skjønner han litt hvis katta står og bråker hele natta, men han har uansett ikke lov. Det utleier derimot har lov til er å si opp leieavtalen for å pusse opp.... Sånn apropop.... 6
Brunhilde Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Hvorfor har du i det hele tatt katt hvis du ikke vil ha den inne? Få den omplassert og problemet er løst! 27
Høna79 Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 Vel gjør huseier noe han ikke har lov til når han låser seg inn, men problemet for huseier høres jo ut som om er katten din - ergo deg.. 8
Ruccula Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 Stakkars katt... Du høres ikke akkurat ut som en kjærlig eier...:( 21
Saphyria Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 Selvfølgelig har han ikkje lov til å låse seg inn i din leilighet i tide og utide. Gi beskjed om at han må slutte å slippe katten inn på den måten. Sett noe tungt foran døra for å blokkere den om mulig. Du uttaler deg noe krasst, men antar du er glad i katten (for ellers bør du finne eit nytt hjem til den snarest). Hvorfor må den være under oppsyn når den er inne? Har du mulighet til å få noen til å passe katten? 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 3 minutter siden, Snublefella skrev: Stakkars katt... Du høres ikke akkurat ut som en kjærlig eier...:( Enig. Utifra det jeg leser her så synes jeg skikkelig synd på katten. Det er ganske åpenbart at katten vil inn når den står og maser. Og når ts skriver at katten må være under oppsyn når den er inne så høres det faktisk ut som den bare er en kattunge også (mulig jeg tar feil der). Håper ikke den må være ute hele natten når vinteren kommer iallefall.. Anonymkode: c897e...ca2 11
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, utleier har ikke større adgang til leiligheten enn en hvilken som helst dørselger. Anonymkode: 23919...caa Det stemmer ikke helt. En dørselger har aldri adgang. Men en utleier har adgang men han eller hun må alltid si ifra til leier at han\hun skal inn. Anonymkode: 5d0ce...613 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #14 Skrevet 10. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke helt. En dørselger har aldri adgang. Men en utleier har adgang men han eller hun må alltid si ifra til leier at han\hun skal inn. Anonymkode: 5d0ce...613 Nei, en utleier må ha tillatelse. Altså samtykket etter avtale eller fra gang til gang, men likefult et samtykket. Det samme gjelder for dørselgere. Anonymkode: 23919...caa 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #15 Skrevet 10. september 2016 17 timer siden, rosahelikopter skrev: Jeg leier en leilighet, men inni leiligheten er det ei dør som går rett inn til utleier. Sånn vanlig innedør. To ganger på rad i kveld har utleier bare låst opp den døra å kommet inn med min katt. Er en grunn til at jeg har kastet ut den katten, da den må ha oppsyn når den er inne. Vet den kan gå på nervene og den mjauer intenst. Så pga jeg må stå opp å hive katten ut igjen, våkner min baby og begynner å hylgrine. Nå ble jeg så forbanna at jeg satt en stol foran døra på skakke, så om de åpner igjen vil det høres. Er ikke første gang det er noe tull med husverten. Vurdere igrunnen sterkt å flytte. Det siste de gjorde var å ta seg til rette å bytte to gulv dagen før jeg kom hjem fra føden og de var fortsatt ikke ferdig når jeg kom hjem. Da var avtalen kun å skifte dører innvendig... Nok en utblåsning Når jeg leser dette kjenner jeg er sjeleglad jeg ikke leier bolig eller er utleier... Anonymkode: 0c5db...54a 1
Gjest NotNaomi Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 Ts,det virker som om katten er et irritasjonsmoment både for deg og huseier,så kanskje det er best å omplassere den ? Men nei,huseier har ikke lov til å ta seg til rette på den måten da. Regner jo med at det var greit for huseieren at du hadde eller skaffet deg katt,så de burde jo heller si fra hvis det er blitt et problem.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #17 Skrevet 10. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, en utleier må ha tillatelse. Altså samtykket etter avtale eller fra gang til gang, men likefult et samtykket. Det samme gjelder for dørselgere. Anonymkode: 23919...caa Hvis kernen spruter utover parketten, eller det er en annen krise, trenger ikke utleier samtykke. Anonymkode: cf673...dbb 1
Cleopatra. Skrevet 10. september 2016 #18 Skrevet 10. september 2016 Stakkars katt.. Det er da ikke huseier sitt problem at du ikke klarer å ta vare på dyret ditt, som da inkluderer å slippe den inn. Eller lar du den -kun- være ute? Mulig ungen din ikke hadde våknet om du bare hadde tatt katten inn, da du slipper å lage spetakkel ved å hive den ut PS: Synes ikke at det er greit at han låser seg inn, så det er sagt. 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #19 Skrevet 10. september 2016 Min sympati ligger hos katten. Høres ut som den ikke har et godt hjem. Omplasser den. Anonymkode: 15305...92d 11
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #20 Skrevet 10. september 2016 Hvorfor mener du egentlig at katten må ha tilsyn inne? Anonymkode: 0b9dc...45a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå