Gå til innhold

Er det straffbart å late som man er politi... ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen ringer til deg og sier:  hei, vi ringer fra politikammeret i ****** vi vil gjerne snakke med deg ang. en venn du har. 

Det gjelder ikke meg som voksen, men jeg tok den fordi datteren min var redd og ikke ville ta flere telefoner...  

Nummeret ble ringt fra skjult nr, men datteren min stod helt nær meg og sa at det må være *****

Hva bør jeg gjøre?husker selv det var gøy å tulleringe, men å late som man er politiet....? det er drøyt synes jeg. :(

Anonymkode: fcae8...01d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren din var redd? Blir hun plaget?

Anonymkode: f4a27...d42

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren din var redd? Blir hun plaget?

Anonymkode: f4a27...d42

ja, rett før dette ble hun oppringt av skjulte nr. 

Skrevet

http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§165

Kanskje det går under punkt c. Vet ike helt.

Anonymkode: f640a...9ae

Takk for informasjon. Synes dette er vanskelig selv. Har ikke funnet noe som gjør dette ulovlig. Men synes det er så drøyt og det blir ekstra ubehagelig når man tulleringer flere ganger og later som man er politi. De har ikke ringt etter at jeg tok den, men ser på datteren min at hun ikke har det bra og tenker på hva hun har sagt:icon_frown: setter veldig pris på tips, informasjon og råd ift til hva jeg bør gjøre!

Skrevet

Nei. Å ringe noen og si at man er politi rammes ikke av noen straffebestemmelser.

På grunn av legalitetsprinsippet er det et strengt hjemmelskrav i straffesaker, noe som innebærer at det er lite rom for å tolke inn handlinger som ikke klart dekkes av straffebestemmelsens ordlyd.

Anonymkode: 017dd...abd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for informasjon. Synes dette er vanskelig selv. Har ikke funnet noe som gjør dette ulovlig. Men synes det er så drøyt og det blir ekstra ubehagelig når man tulleringer flere ganger og later som man er politi. De har ikke ringt etter at jeg tok den, men ser på datteren min at hun ikke har det bra og tenker på hva hun har sagt:icon_frown: setter veldig pris på tips, informasjon og råd ift til hva jeg bør gjøre!

Du kan ringe politiet og fortelle de at du har fått telefoner fra noen du tror utgir seg for å være politi. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Å ringe noen og si at man er politi rammes ikke av noen straffebestemmelser.

På grunn av legalitetsprinsippet er det et strengt hjemmelskrav i straffesaker, noe som innebærer at det er lite rom for å tolke inn handlinger som ikke klart dekkes av straffebestemmelsens ordlyd.

Kan du forklare dette litt mer? :)

Skrevet

Du kan ringe politiet og fortelle de at du har fått telefoner fra noen du tror utgir seg for å være politi. 

Ja, jeg kjenner at det blir det eneste riktige. Tusen takk for svar :) 

Men vil ikke bidra til at "morsomme" ungdommer får en for stor rift, heller.. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kjenner at det blir det eneste riktige. Tusen takk for svar :) 

Men vil ikke bidra til at "morsomme" ungdommer får en for stor rift, heller.. 

De får ingen stor reaksjon heller men om politiet har viljen med seg så får de en lærepenge. Samtidig, jeg tror en evt reaksjon fra politiet avhenger av hvem som er på jobb når du tar kontakt. Jeg har iallefall veldig variabel erfaring med å ringe inn løse hunder, noen henter om de får tid mens andre blir sure og mener det er bortkastet bruk av politiets ressurser.

Jeg hadde nok ringt foreldrene til disse ungdommene og bedt dem ta saken. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare dette litt mer? :)

Jeg skal prøve uten at det blir for teknisk.

Selv om det ikke er straffbart å ringe noen og si at man er politi. Kan det være straffbart å ringe noen og si man er politi og be om personalia. Ser du forskjellen? I det sistenevnte tilfellet har de gått lenger enn å bare si de er politi, de har ulovlig utøvd politimyndighet, og det er ulovlig.

Men selv om de ikke bedriver uhjemlet myndighetsutøvelse, kan slike oppringninger likevel være straffbare etter andre straffebestemmelser. Som for eksempel hvis oppringningene er krenkende, truende eller plagsom.

Skrevet
2 minutter siden, Sulosi skrev:

De får ingen stor reaksjon heller men om politiet har viljen med seg så får de en lærepenge. Samtidig, jeg tror en evt reaksjon fra politiet avhenger av hvem som er på jobb når du tar kontakt. Jeg har iallefall veldig variabel erfaring med å ringe inn løse hunder, noen henter om de får tid mens andre blir sure og mener det er bortkastet bruk av politiets ressurser.

Jeg hadde nok ringt foreldrene til disse ungdommene og bedt dem ta saken. 

Takk for svar :) føler at det ikke blir helt det samme grunnlaget, men takk likevel! 

Pappaen til han som har ringt flere ganger o g presset ut informasjon, i tillegg til at de ringte og ville ha mer info.... må innrømme at jeg ble litt redd selv. Barnet/tenåringen forteller at det er sønnen til læreren hennes og hun forstår ikke hvordan det skal bli rett, om det kommer frem at det er han..... å :dry::dry:

Skrevet

Folk som lovlig utøver politimyndighet blir som regel tatt seriøst av politiet.

Dette svekker tilliten til politiet som offentlig myndighet, og noe politiet prioriterer.

Skrevet

Dårlig rettskriving fra min side. For at ingen skal misforstå siste innlegg: det er en lærer,- som er faren til denne gutten som har holdt på sånn.... faren hans jobber som frivillig hos oss hver sjette helg.

Skrevet

Har dere snakket med faren om det?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som lovlig utøver politimyndighet blir som regel tatt seriøst av politiet.

Dette svekker tilliten til politiet som offentlig myndighet, og noe politiet prioriterer.

Mente ulovlig utøver politimyndighet.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente ulovlig utøver politimyndighet.

Hva er riktig av meg å gjøre, synes du ?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva er riktig av meg å gjøre, synes du ?

Ringe politiet og informere om at det er noen som utgir seg for å være politi på telefonen, og ønsker å opplysninger.

Blir du avvist på dette punktet, så kan du anmelde ringeren for skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd som krenker en annens fred.

Du har altså to ting du kan ta denne personen for.

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve uten at det blir for teknisk.

Selv om det ikke er straffbart å ringe noen og si at man er politi. Kan det være straffbart å ringe noen og si man er politi og be om personalia. Ser du forskjellen? I det sistenevnte tilfellet har de gått lenger enn å bare si de er politi, de har ulovlig utøvd politimyndighet, og det er ulovlig.

Men selv om de ikke bedriver uhjemlet myndighetsutøvelse, kan slike oppringninger likevel være straffbare etter andre straffebestemmelser. Som for eksempel hvis oppringningene er krenkende, truende eller plagsom.

Takk !! opplever dette ganske essensielt. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen ringer til deg og sier:  hei, vi ringer fra politikammeret i ****** vi vil gjerne snakke med deg ang. en venn du har. 

Det gjelder ikke meg som voksen, men jeg tok den fordi datteren min var redd og ikke ville ta flere telefoner...  

Nummeret ble ringt fra skjult nr, men datteren min stod helt nær meg og sa at det må være *****

Hva bør jeg gjøre?husker selv det var gøy å tulleringe, men å late som man er politiet....? det er drøyt synes jeg. :(

Ring til politiet og spør om de har ringt til dere, så tar du det derfra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...