Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det mer hater jeg det vil jeg nesten si. Hvorfor vil ikke folk være fri? Vel, det innebærert jo selvsagt retten til å tro på det man vil så klart, men det er også forskjell på å tro og å drepe andre for at de ikke tror, noe både Iran og Saudi-Arabia gjør. Nå vil jeg heller ikke ta alle Muslimer under samme kammen (eller var det over) da jeg vet det er forskjell på muslimer og islam, eller i hvertfall det er det jeg tror.

Lærte ikke mye om islam på skolen. Muslimer tror på profeten Mohammed og han var guds utvalgte, en snill mann akkurat som Jesus. Var vel noe sånt læreren vår sa.

Så jeg har ikke tenkt noe mer over det egentlig annet enn at islam er vel bare en relegion. Så begynte jeg å lese litt nå nylig. Hva slags person Mohammed var og uansett hvor jeg leser så kommer jeg frem til det samme svaret og min tålkning av det er at han var ingen god mann, men ond tyrann med både barnemisbruk (vel, kanskje de ikke visste bedre på den tiden?) og mord. Så jeg lurer på, hva er sant og ikke?

Men jeg ser jo på en god del av de muslimske landene og det er jo ikke noe gode land heller rett og slett pga loven (så det er politikerene der jeg kritisrer, ikke innbyggerene direkte). Strenge straffer for noe vi her hjemme kaller småting,, døddstraff for homofili og bytte religion, tvinge damer til å gå med hijab, noe Iran gjør eller til og med nekte damer å kjøre bil som i Saudi Arabia. Nå var sikkert ikke vikingene et spor bedre heller, men er vel uansett ikke mange som har dem som et stort forbilde på det perfekte menesket og som vil tilrettelegge sitt eget liv etter dem heller.

Hvorfor vil noen leve sånn med så ekstreme regler å forholde seg til? Selv setter jeg underholdning før religion. IS og Taliban, som jeg vet er veldig ekstreme og som mange muslimer tar avstand fra, forbyr til og med musikk og dans.  Er ikke da Jesus, eller Superman for den saks skyld, bedre å følge da hvis man vil tro på noe større og godt? Om Jesus har levd vet jeg ingenting om, eller om han var overmenneskelig, men i følge historien så healet han folk, hjalp dem. Er ikke en slik person bedre da å se opp til?

Etter hva jeg leser om Mohammed og hvis det stemmer, så kunne man like godt sett opp til Hitler, eller kanskje Ted Bundy spør du meg. Samme kan jeg egentlig si om Moses som beordret drap på 3000 mennesker for å danse. Eller Abraham som ville drepe (eller ofre) sønnen sin til gud fordi Gud sa det. Det var en test, men for alt man vet, testen kunne jo like gjerne være Gud som ba han om noe forferdelig bare for å se hvor god han var. I min bok, du er ikke snill om du har tenkt å drepe din egen sønn.

Jeg mener virkelig ikke å hate egentlig eller spre hat, jeg ønsker bare å forstå. Hva er det muslimer ser i Mohammed? Hva gjør han god eller et godt forbilde?

Anonymkode: 6c34d...311

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Så bra at du leser om det! Det er ikke mange som ser nødvendighet i det, da mange mener media "gir nok info som det er". 

Jeg er muslim, og jeg snakker IKKE for andre. Det jeg har lest om profeten vår er bare godt. Da har jeg hentet kunnskap fra ahadith  (fortellinger fra profetens liv), og hans biografi (sira). Det negative jeg får høre, vil jeg helst se bort ifra for helt ærlig, tror jeg ikke noe på det. Jeg aner heller ikke noe om hva slags kilder dette negative kommer ifra:) 

Hvorfor velge å leve strengt? Det jeg tror er at alt er relativt. Kunnskapen og forholdet ditt til Gud har mye å si for hva du faktisk føler for å gjøre. Jo mer du kjenner Gud, jo lettere blir det å følge de og de reglene. Man føler at det er "det riktige". Å f.eks. ikke ha sex før ekteskap, drikke alkohol eller dekke seg til (jeg tar dette som eksempler, da det er de tingene som ofte er diskutert..lyving, stjeling, baktaling er noe man lærer uansett er galt), man føler det blir mer logisk og riktig å holde seg unna, kanskje pga uante konsekvenser. Det er ikkr alltid en vet bakgrunnen for enkelte påbud og forbud, og det står til og med i Koranen at Gud vet det vi ikke vet. Vi velger å stole på Gud i store og små ting. Selv jeg har sett at det å stole på Gud ender ofte godt:) det er sikkert derfor jeg tror at de reglene er der av en grunn, kun for å ta vare på oss mennesker. For vi tror at Gud er god. Vi tror også på alle profetene og som gode mennesker. Ahadith forteller oss om menn og kvinner som forbilder for oss. 

Jeg og sikkert mange andre tror ikke på det vi leser av negativt om profeten vår. Det samme om hva som står om Jesus..og de kristne tar selvsagt ikke stilling til det de heller. Så det vi har lært og har lest, er det vi tror på og følger. 

Når det kommer til IS..de tar FEIL. jeg liker dem IKKE. de lager masse tull uten noe grunnlag. Teit. 

Anonymkode: 64d8e...797

• Liker 1
Skrevet
Den 9.9.2016 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Hei! Så bra at du leser om det! Det er ikke mange som ser nødvendighet i det, da mange mener media "gir nok info som det er". 

Jeg er muslim, og jeg snakker IKKE for andre. Det jeg har lest om profeten vår er bare godt. Da har jeg hentet kunnskap fra ahadith  (fortellinger fra profetens liv), og hans biografi (sira). Det negative jeg får høre, vil jeg helst se bort ifra for helt ærlig, tror jeg ikke noe på det. Jeg aner heller ikke noe om hva slags kilder dette negative kommer ifra:) 

Hvorfor velge å leve strengt? Det jeg tror er at alt er relativt. Kunnskapen og forholdet ditt til Gud har mye å si for hva du faktisk føler for å gjøre. Jo mer du kjenner Gud, jo lettere blir det å følge de og de reglene. Man føler at det er "det riktige". Å f.eks. ikke ha sex før ekteskap, drikke alkohol eller dekke seg til (jeg tar dette som eksempler, da det er de tingene som ofte er diskutert..lyving, stjeling, baktaling er noe man lærer uansett er galt), man føler det blir mer logisk og riktig å holde seg unna, kanskje pga uante konsekvenser. Det er ikkr alltid en vet bakgrunnen for enkelte påbud og forbud, og det står til og med i Koranen at Gud vet det vi ikke vet. Vi velger å stole på Gud i store og små ting. Selv jeg har sett at det å stole på Gud ender ofte godt:) det er sikkert derfor jeg tror at de reglene er der av en grunn, kun for å ta vare på oss mennesker. For vi tror at Gud er god. Vi tror også på alle profetene og som gode mennesker. Ahadith forteller oss om menn og kvinner som forbilder for oss. 

Jeg og sikkert mange andre tror ikke på det vi leser av negativt om profeten vår. Det samme om hva som står om Jesus..og de kristne tar selvsagt ikke stilling til det de heller. Så det vi har lært og har lest, er det vi tror på og følger. 

Når det kommer til IS..de tar FEIL. jeg liker dem IKKE. de lager masse tull uten noe grunnlag. Teit. 

Med all respekt så blir jeg litt nysgjerrig når du sier at du ser bort ifra og ikke tror på det negative om Muhammed. Hva tenker du om flerkoneri og pedofili (etter dagens definisjon) som Muhammed holdt på med? Mener du at det ikke finnes pålitelige kilder på dette? Hva med slaktingen av hedninger som Muhammed også holdt på med, og krigføringen? Disse tingene er vel også nevnt i Hadith (har lest oversatt utdrag), og da må vel dette også være en pålitelig kilde siden innholdet har blitt tolket av lærde gjennom århundrer? 

Anonymkode: 555fe...486

Skrevet

Anbefaler deg å lese "no god but god: The origins, evolution and future of islam" av Reza Aslan. Den gir et bra bilde av hvem Mohammed var og hvordan samfunnet var på den tiden han levde. Om du sammenligner med vår tid vil du få et helt annet bildet av ham enn om du sammenligner med hans tid. Jeg har inntrykk av at da han levde, dro han samfunnet et stort steg i riktig retning, desverre stoppet denne fremdriften helt opp da han døde og har ikke endret seg frem til den dag i dag i de arabiske landene.

Anonymkode: e1922...640

Skrevet

Hva med Indonesia? Landet i verden med flest muslimer. Hvorfor er det annerledes der enn i Midtøsten og de arabiske landene?

Anonymkode: 5a61b...6b7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å lese "no god but god: The origins, evolution and future of islam" av Reza Aslan. Den gir et bra bilde av hvem Mohammed var og hvordan samfunnet var på den tiden han levde. Om du sammenligner med vår tid vil du få et helt annet bildet av ham enn om du sammenligner med hans tid. Jeg har inntrykk av at da han levde, dro han samfunnet et stort steg i riktig retning, desverre stoppet denne fremdriften helt opp da han døde og har ikke endret seg frem til den dag i dag i de arabiske landene.

Men ble det å gå i krig mot hedninger og andre religioner sett på som en bra handling for samfunnets under Muhammeds tid? Altså får andre enn muslimer for den tiden. 

Skrevet
Den 9.9.2016 at 22.26, AnonymBruker skrev:

Jeg er muslim, og jeg snakker IKKE for andre. Det jeg har lest om profeten vår er bare godt. Da har jeg hentet kunnskap fra ahadith  (fortellinger fra profetens liv), og hans biografi (sira). Det negative jeg får høre, vil jeg helst se bort ifra for helt ærlig, tror jeg ikke noe på det. Jeg aner heller ikke noe om hva slags kilder dette negative kommer ifra:

Vet du at det er ren fakta (altså en del av historien) at profeten deres truet med å drepe alle de som ikke ville underlegge seg ham? Og det gjorde han også. Han slaktet flere mennesker brutalt fordi de gikk i mot ham. Han tok altså Islam med makt. 

Hva tenker du om at vold ofte blir nevnt opp igjennom koranen? og hvordan kvinner blir undertrykt? 

Hvis det er slik at alle muslimer velger å se bort ifra alt det 'negativet' så skjønner jeg hvorfor det er vanskelig å diskutere med dere

Anonymkode: 3c550...055

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ble det å gå i krig mot hedninger og andre religioner sett på som en bra handling for samfunnets under Muhammeds tid? Altså får andre enn muslimer for den tiden. 

Muhammeds krig var hovedsakelig mot lederene i Mekka, som ville ha ham drept på grunn av hans tro og popularitet blandt folket. Ellers drepte han vel noen jøder fordi de vendte seg imot ham. Er litt usikker på hvilken krig du mener, etter hva jeg husker ble de fleste kriger utenom mekka utført etter hans tid.

Skrevet

Sannheten er at det ikke er så mye positivt å si om Islam. Religionen inneholder masse undertrykkelse og vold, og Koranen er der hvor IS har tankegangen sin fra, som sier mye. Og det du sier om muslimske land stemmer jo også. Er opprinnelig fra Iran, og det er ufattelig trist å se på hva Islam har gjort med utviklingen :( landet var på vei til å utvikle seg og bli utrolig moderne helt til revolusjonen hvor Islam tok over, som førte til at Iran tok maaaaange skritt bakover (kvinner ble tvunget til å bruke hijab ute + masse vold), så det er jo et godt eksempel på hva religionen fører til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...