AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Sitter og skal skrive såkalt ønskeliste, og kommer gang på gang til at vi egentlig ikke trenger noe konkret. Er det usmakelig å be om penger? For eksempel til reise e.l.? Bør vi ha litt gaver, sånn i tilfelle noen ikke vil gi penger? Hvordan gjorde dere det evt dere som har gjort det? Oppgi kontonummer? Hadde vært veldig fint med noen innspill! Anonymkode: 9226b...315
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 Venninnen min (jeg var forlovet) ønsket seg penger til bsu, de var i prosessen med å finne hus og la en lapp inne invitasjonen hvor de skrev det og førte opp kontonummer. Fungerte greit og virket ikke som om noe reagerte på de. De hadde også en gavelistene hos tilbords e.l for de som ikke ville gi penger Anonymkode: 2aae2...131 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #3 Skrevet 10. september 2016 Vi har gitt bidrag til bryllupsreise. Overførte penger på konto og øremerket de en god middag/opplevelse. (Kontonr var oppgitt på hjemmesiden tror jeg) Hadde ikke gitt penger hvis det ikke var til et spesifikk formål, det blir litt rart for min del. Men det er mange som har ønsket seg gavekort på ikea, illums, plantasjen osv. Helt fint det Anonymkode: 4dc46...7b4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 Synes det er helt greit å ønske seg penger. Da spesielt om man skriver at man ønsker seg å bruke de på noe spesielt. Med å ønske seg penger til reise, ønsker man egentlig en opplevelse, med ønske om penger til bsu, ønsker man seg egentlig et bolig og slike ting Anonymkode: 6c27d...e7e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 Jeg syns det er en uting å ønske seg penger, fordi det ofte fører til at folk føler de må gi mer enn de strengt tatt hadde ønsket. Anonymkode: d42c0...454 3
mereo Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 Synes gavekort alltid er bedre enn penger, men det er meg
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Jeg har flere ganger gitt penger i bryllup hvor brudeparet har ønsket seg penger. De hadde da oppgitt kontonummeret på ønskelisten, og penge var i alle tilfellene øremerket noe spesielt (som bryllupsreise e.l). Jeg syntes det var fint at de som ønsket seg penger til noe spesielt hadde oppgitt kontonummer, for da kunne vi gi beløp som var "litt mer hemmelig" om du skjønner, og bare skrive på kortet at "bidrag til bryllupsreise er overført kontoen". Jeg synes ikke dette var noe rart, men vet om flere som ikke ønsker å gi penger, så en alternativ ønskeliste er nok bra. Anonymkode: 98a4f...52a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Jeg har vært i to bryllup der det ble ønsket penger istedet for gaver. Helt OK. Begge hadde øremerka pengeønsket da. Ene til bryllupsreise og andre til huskjøp. Det er kjekt, for da vet man at det ikke går i sluket Anonymkode: dd68f...c3a
Gjest noe tilfeldig Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 Ser ikke problemet her. Som AB over sier kan man skrive "penger overført til konto xx, ønsker dere en god reise/godt boligkjøp", om det er det pengene skal brukes til. Må bare si at jeg så heller ikke verdien i pent sølvtøy og finbestikk, men da vi giftet oss hadde jeg en bestemt mor som sa at dette var normen og folk satte pris på at det var en ønskeliste å forholde seg til (jeg ville helst at de skulle gi pengegavene til veldedighet) - idag er jeg veldig takknemlig for "brullyps sølvtøyet" og "penbestikket". Jeg bruker det oftere enn hva jeg hadde trodd og synes det er både nostalgisk og hyggelig å invitere til middag og dekke bordet med det vi fikk i gave i brullypet. Ser også for meg at mine barn som har vokset opp med dette vil sette pris på å arve det den dagen det er aktuelt. Så langt tenkte jeg ikke den gang da. Men uanset så er det helt OK å be om penger til hus/ferie, men sett gjerne opp et ønske bestikk også, det kan få større betydning i det langt løp enn hva du først trodde.
Gjest Margit Spat Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er en uting å ønske seg penger, fordi det ofte fører til at folk føler de må gi mer enn de strengt tatt hadde ønsket. Anonymkode: d42c0...454 Jeg er litt enig med denne, og er derfor ikke overbegeistret for å ønske seg kun penger. Man kan gjerne ønske seg bidrag til bryllupsreise eller liknende, men helst ikke bare det. Jeg vil absolutt anbefale at dere tenker ut noen ting dere faktisk ønsker dere, for det finnes de som av prinsipp ikke gir penger, og som vil insistere på å komme med en pakke uansett. Om det er ok og hensynsfullt overfor brudeparet er en annen diskusjon... Hvis dere gir noen konkrete ønsker, slipper dere kanskje å få 6 Rosendahl vannkarafler, 3 doble vaffeljern og 5 ulike kakespader (eller ostehøvler) fra utvalget til Hardanger Bestikk. Ikke at det er noe galt med noen av disse tingene, men det kan bli mye bytting hvis man får hummer og kanari, mange like av en ting, eller masse man verken ønsker seg eller trenger. Ellers vil jeg utfordre dere til å tenke litt kreativt når dere ønsker dere gaver. Alt trenger ikke være kjøkkenutstyr, servisedeler eller blomstervaser. Kanskje dere trenger epletre til hagen, hengekøye, snøfreser eller et lass med ved?
mereo Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, Margit Spat skrev: Jeg er litt enig med denne, og er derfor ikke overbegeistret for å ønske seg kun penger. Man kan gjerne ønske seg bidrag til bryllupsreise eller liknende, men helst ikke bare det. Jeg vil absolutt anbefale at dere tenker ut noen ting dere faktisk ønsker dere, for det finnes de som av prinsipp ikke gir penger, og som vil insistere på å komme med en pakke uansett. Om det er ok og hensynsfullt overfor brudeparet er en annen diskusjon... Hvis dere gir noen konkrete ønsker, slipper dere kanskje å få 6 Rosendahl vannkarafler, 3 doble vaffeljern og 5 ulike kakespader (eller ostehøvler) fra utvalget til Hardanger Bestikk. Ikke at det er noe galt med noen av disse tingene, men det kan bli mye bytting hvis man får hummer og kanari, mange like av en ting, eller masse man verken ønsker seg eller trenger. Ellers vil jeg utfordre dere til å tenke litt kreativt når dere ønsker dere gaver. Alt trenger ikke være kjøkkenutstyr, servisedeler eller blomstervaser. Kanskje dere trenger epletre til hagen, hengekøye, snøfreser eller et lass med ved? Her fikk jeg noen lure tips til ting vi kan ønske oss! Hengekøye! :D 1
Gjest Margit Spat Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 2 minutter siden, mereo skrev: Her fikk jeg noen lure tips til ting vi kan ønske oss! Hengekøye! :D Jeg har vært med og gitt både hengekøye og fluktstoler i bryllupsgave, og det har vært vellykket
mereo Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 13 minutter siden, Margit Spat skrev: Jeg har vært med og gitt både hengekøye og fluktstoler i bryllupsgave, og det har vært vellykket Så gøy! :D
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #14 Skrevet 10. september 2016 Skjønner godt at folk ønsker seg det. Men selv reagerte jeg veldig på at det ble spesifisert penger til et bestemt formål (helt greit det altså). Men følte mwg da kategorisert og ble redd for dømming av andre. Dette var min onkels bryllup. Og vet at mange av mine søskenbarn har etablert seg mye mer enn meg. Og jeg har et enormt stramf budsjett. Og følte da at jeg ble sett ned på om jeg ikke ga like mye penger som de andre søskenbarna mine. Eks om jeg ga 400 kr mens de andre 1000/1500 kr. Da så de det så veldig godt. Føler at det hadde vært lettere å kjøpt en gave verdi 300 kr. For det kan være noe kjempefint og da vet de ikke direkte summen fra meg. Men heller en fin ting jeg hadde kjøpt. Så det kan lett føles vanskelig for de som ikke har så mye å rutte med føler jeg Anonymkode: 454f3...7a4 1
mereo Skrevet 10. september 2016 #15 Skrevet 10. september 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner godt at folk ønsker seg det. Men selv reagerte jeg veldig på at det ble spesifisert penger til et bestemt formål (helt greit det altså). Men følte mwg da kategorisert og ble redd for dømming av andre. Dette var min onkels bryllup. Og vet at mange av mine søskenbarn har etablert seg mye mer enn meg. Og jeg har et enormt stramf budsjett. Og følte da at jeg ble sett ned på om jeg ikke ga like mye penger som de andre søskenbarna mine. Eks om jeg ga 400 kr mens de andre 1000/1500 kr. Da så de det så veldig godt. Føler at det hadde vært lettere å kjøpt en gave verdi 300 kr. For det kan være noe kjempefint og da vet de ikke direkte summen fra meg. Men heller en fin ting jeg hadde kjøpt. Så det kan lett føles vanskelig for de som ikke har så mye å rutte med føler jeg Anonymkode: 454f3...7a4 Tror de har foreståelse for sånt også Folk er i forskjellige faser og situasjoner i livet. Man gir i henhold til hva man synes er passelig og hva slags økonomi til.
Gjest NotNaomi Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 Blir bare glad om jeg kan få gi penger isteden for gave. Da vet jeg at de vil bruke dem på akkurat det de måtte ønske seg.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2016 #17 Skrevet 11. september 2016 Tusen takk for svar, alle sammen! - Ts Anonymkode: 9226b...315
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå