andelv Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Hei! Jeg har nylig flyttet til Oslo og kjente ingen, men begynte på vgs så jeg har alt fått noen venner så det er ikke det som er problemet. Problemet er at jeg nå har fått en veldig klengete jente hengende etter meg hele tiden... Som ny elev som ikke kjente noen var jeg naturligvis åpen for å bli kjent med mange og derfor var jeg hyggelig mot alle, noe denne jenten antageligvis satte veldig stor pris på... Jeg tror ikke hun har så mange venner og hun har helt klart litt problemer når det kommer til det sosiale, selv om hun er jo en hyggelig jente. Vi bare har ikke noe til felles så det er fint lite interessant for meg å være med henne hele tiden, men hun ser på våres samtaler med ikke-eksisterende-innhold som kjempe trivelig virker det ut som. At på til liker jeg å sitte litt for meg i pausen og gjøre lekser, noe som er veldig viktig for meg, men pga henne får jeg ikke gjort det. Jeg kan sitte ved pulten, helt tydelig opptatt med å lese i leksebøkene eller lignende, også kommer hun bare bort og setter seg i stolen og babler i vei og spør spørsmål om alt og ingenting noe jeg blir nødt til å svare på. Hun spør konstant om sånne meningsløse ting som hvor ofte jeg vasker håret eller hva min favorittbrus er. Jeg har mye mer nytte av å kunne bli ferdig med skolearbeid på skolen en å måtte holde henne med selskap i alle pausene! Hva i alle dager skal jeg gjøre?! Jeg blir så frustrert og jeg vil ikke virke slem eller noe heller. Er på en måte ikke mulig å ignorere henne heller. Sitter nå og planlegger en alternativ vei hjem til huset så jeg slipper å måtte gå med henne på vei hjem etter skolen, noe hun spør meg om veldig ofte. Det er så mange andre i klassen som hun kan være med. Hun er ikke mitt ansvar! Jeg kan godt være en venn for henne, har ikke noe problemer med det, men jeg ønsker ikke å forbli hennes bestevenn liksom. Snart kommer leirskolen som vi får skrive ønsker om hvem vi vil dele rom med. Jeg vil bare så inderlig slippe å måtte dele rom med henne, da føler jeg at jeg bare blir helt låst til henne. Noen flinke konfliktløsere der ute som kan komme med noen supre tips til meg? Hadde blir så uendelig glad.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 14 minutter siden, andelv skrev: Hei! Jeg har nylig flyttet til Oslo og kjente ingen, men begynte på vgs så jeg har alt fått noen venner så det er ikke det som er problemet. Problemet er at jeg nå har fått en veldig klengete jente hengende etter meg hele tiden... Som ny elev som ikke kjente noen var jeg naturligvis åpen for å bli kjent med mange og derfor var jeg hyggelig mot alle, noe denne jenten antageligvis satte veldig stor pris på... Jeg tror ikke hun har så mange venner og hun har helt klart litt problemer når det kommer til det sosiale, selv om hun er jo en hyggelig jente. Vi bare har ikke noe til felles så det er fint lite interessant for meg å være med henne hele tiden, men hun ser på våres samtaler med ikke-eksisterende-innhold som kjempe trivelig virker det ut som. At på til liker jeg å sitte litt for meg i pausen og gjøre lekser, noe som er veldig viktig for meg, men pga henne får jeg ikke gjort det. Jeg kan sitte ved pulten, helt tydelig opptatt med å lese i leksebøkene eller lignende, også kommer hun bare bort og setter seg i stolen og babler i vei og spør spørsmål om alt og ingenting noe jeg blir nødt til å svare på. Hun spør konstant om sånne meningsløse ting som hvor ofte jeg vasker håret eller hva min favorittbrus er. Jeg har mye mer nytte av å kunne bli ferdig med skolearbeid på skolen en å måtte holde henne med selskap i alle pausene! Hva i alle dager skal jeg gjøre?! Jeg blir så frustrert og jeg vil ikke virke slem eller noe heller. Er på en måte ikke mulig å ignorere henne heller. Sitter nå og planlegger en alternativ vei hjem til huset så jeg slipper å måtte gå med henne på vei hjem etter skolen, noe hun spør meg om veldig ofte. Det er så mange andre i klassen som hun kan være med. Hun er ikke mitt ansvar! Jeg kan godt være en venn for henne, har ikke noe problemer med det, men jeg ønsker ikke å forbli hennes bestevenn liksom. Snart kommer leirskolen som vi får skrive ønsker om hvem vi vil dele rom med. Jeg vil bare så inderlig slippe å måtte dele rom med henne, da føler jeg at jeg bare blir helt låst til henne. Noen flinke konfliktløsere der ute som kan komme med noen supre tips til meg? Hadde blir så uendelig glad. Hei, Introduser henne for andre. Hun blir kjent med de. Hva med den løsningen? Anonymkode: 57c28...b60
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Uff får helt vondt inni meg. Har ikke noen råd dessverre, men uansett hva det ender med at du gjør, så vær så snill å vær skånsom. Hun er ikke ditt ansvar, men dette kan sette dype spor. Anonymkode: fca4e...db0 1
andelv Skrevet 9. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2016 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Introduser henne for andre. Hun blir kjent med de. Hva med den løsningen? Anonymkode: 57c28...b60 Nå er jeg ny og kjenner ikke akkurat mange selv heller så jeg er nok ikke riktig person for å introdusere henne for andre for å si det sånn... Jeg bare kommer overens med de fleste og jeg har funnet meg et par personer jeg føler jeg har en del til felles med. Uansett har denne jenten gått på denne skolen i 3 år allerede. Men takk for svar Endret 9. september 2016 av andelv
andelv Skrevet 9. september 2016 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff får helt vondt inni meg. Har ikke noen råd dessverre, men uansett hva det ender med at du gjør, så vær så snill å vær skånsom. Hun er ikke ditt ansvar, men dette kan sette dype spor. Anonymkode: fca4e...db0 Ja, det er nettopp det. Jeg føler meg forferdelig.. Vil ikke virke uhyggelig og jeg vet hvor vondt det er å føle seg avvist, derfor søker jeg etter noen gode tips her, heh
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 I pausene bør du sette deg på en annen plass som ikke er lett tilgjengelig. Dersom det ikke finnes slike plasser kan du forhøre deg med en av lærerne dine om du kan bruke et rom. Dersom du får et nei forklarer du problemstillingen din. Du ønsker å gjøre skolearbeid i pausene, men det er komplett umulig på grunn av andre som initierer en samtale med deg. Hvis ikke kan du sette deg på en café, bibliotek eller lignende dersom dette er i kort avstand. Når det gjelder leirturen kan det også være en idé å ta kontakt med en lærer. Det er viktig å presisere at du har henne som venninne og vil inkludere henne, men at det blir litt mye for deg å dele rom med henne. Dette faller ikke i god jord hos alle lærere, selv om det etter min mening ikke er noe galt i dette, så tenk deg gjennom om hvordan dette eventuelt blir tatt imot. Ellers kan du jo også avtale med noen andre at alle skriver hverandre. Problemet er jo at denne jenta garantert vil skrive deg, så da kommer hun jo med dere uansett. Jeg forstår godt at dette er ubehagelig. Man kan ikke tvinge frem kjemi. Selv om du bare vil godt, forstår jeg at du vil ha henne litt på avstand. Det lureste er å bli mindre tilgjengelig. Anonymkode: ac1b2...a19 1
andelv Skrevet 10. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 10. september 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I pausene bør du sette deg på en annen plass som ikke er lett tilgjengelig. Dersom det ikke finnes slike plasser kan du forhøre deg med en av lærerne dine om du kan bruke et rom. Dersom du får et nei forklarer du problemstillingen din. Du ønsker å gjøre skolearbeid i pausene, men det er komplett umulig på grunn av andre som initierer en samtale med deg. Hvis ikke kan du sette deg på en café, bibliotek eller lignende dersom dette er i kort avstand. Når det gjelder leirturen kan det også være en idé å ta kontakt med en lærer. Det er viktig å presisere at du har henne som venninne og vil inkludere henne, men at det blir litt mye for deg å dele rom med henne. Dette faller ikke i god jord hos alle lærere, selv om det etter min mening ikke er noe galt i dette, så tenk deg gjennom om hvordan dette eventuelt blir tatt imot. Ellers kan du jo også avtale med noen andre at alle skriver hverandre. Problemet er jo at denne jenta garantert vil skrive deg, så da kommer hun jo med dere uansett. Jeg forstår godt at dette er ubehagelig. Man kan ikke tvinge frem kjemi. Selv om du bare vil godt, forstår jeg at du vil ha henne litt på avstand. Det lureste er å bli mindre tilgjengelig. Anonymkode: ac1b2...a19 Åh tusen tusen takk får gode råd! Jeg får prøve noe av dette
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Jeg har det litt på samme måte med en venn av meg. Han har aspergerssyndrom, og har ikke helt sosiale antenner. Jeg begynte å ta kontakt fordi jeg synes synd på han. Han hadde ingen venner, og har blitt mobbet stort sett hele livet. Vi gikk ikke i samme klasse, så jeg har ikke hatt det problemet med at han henger seg på meg hele tiden. Men han sendte meldinger flere ganger om dagen. Noe jeg ble veldig frustrert og sliten av. Det var kun den samme praten om hvordan det gikk med meg, og spørsmål som du får, "hvilken brus er din favorittbrus?", "røyter kaninen din mye?", "hvilken farge er hunden din?", osv. Har ingenting til felles med han, og samtalene er kjedelige. Men jeg har blitt hans beste venn, og jeg ser hvor utrolig mye det betyr for han å ha en venn. Jeg har funnet ut at jeg aldri vil bli "kvitt han". Jeg er jo hans eneste venn. Da mister han ikke bare kontrakten med meg. Men jeg sa ifra klart og tydelig at han måtte roe ned, og at det ble for mye. Jeg forklarte da at det var fordi jeg hadde så mye å gjøre. og dette hadde han full forståelse for. Nå kontakter han meg bare 1 gang i uken kanskje. Men det er vanskelig å si ifra. Jeg skjønner jo at du ikke vil såre henne. Men for din egen del ville jeg sagt i fra på en eller annen måte til denne jenta. Det har allerede tatt mye av energien din, og skapt mye frustrasjon. Tenk hvordan det blir om dette fortsetter. Si ifra på en vennlig måte, at dere kan prate sammen senere, men i friminuttene ønsker du å benytte tiden til å lese. Prøv å hold litt avstand. og det med leirskolen ville jeg tatt opp med læreren. Forklar situasjonen akkurat som det er. Det burde hun/han ha forståelse for! Anonymkode: e5c69...ee9 3
Gjest ti10 Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det litt på samme måte med en venn av meg. Han har aspergerssyndrom, og har ikke helt sosiale antenner. Jeg begynte å ta kontakt fordi jeg synes synd på han. Han hadde ingen venner, og har blitt mobbet stort sett hele livet. Vi gikk ikke i samme klasse, så jeg har ikke hatt det problemet med at han henger seg på meg hele tiden. Men han sendte meldinger flere ganger om dagen. Noe jeg ble veldig frustrert og sliten av. Det var kun den samme praten om hvordan det gikk med meg, og spørsmål som du får, "hvilken brus er din favorittbrus?", "røyter kaninen din mye?", "hvilken farge er hunden din?", osv. Har ingenting til felles med han, og samtalene er kjedelige. Men jeg har blitt hans beste venn, og jeg ser hvor utrolig mye det betyr for han å ha en venn. Jeg har funnet ut at jeg aldri vil bli "kvitt han". Jeg er jo hans eneste venn. Da mister han ikke bare kontrakten med meg. Men jeg sa ifra klart og tydelig at han måtte roe ned, og at det ble for mye. Jeg forklarte da at det var fordi jeg hadde så mye å gjøre. og dette hadde han full forståelse for. Nå kontakter han meg bare 1 gang i uken kanskje. Men det er vanskelig å si ifra. Jeg skjønner jo at du ikke vil såre henne. Men for din egen del ville jeg sagt i fra på en eller annen måte til denne jenta. Det har allerede tatt mye av energien din, og skapt mye frustrasjon. Tenk hvordan det blir om dette fortsetter. Si ifra på en vennlig måte, at dere kan prate sammen senere, men i friminuttene ønsker du å benytte tiden til å lese. Prøv å hold litt avstand. og det med leirskolen ville jeg tatt opp med læreren. Forklar situasjonen akkurat som det er. Det burde hun/han ha forståelse for! Anonymkode: e5c69...ee9 "Røyter kaninen din mye?" Men du er jo veldig snill som har tatt kontakt med ham og er vennen hans. Det betyr nok utrolig mye for han.
Gjest Raiu Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 Spør læreren din om h*n kan bevisst plassere deg i ett annet rom enn henne. Forklar situasjonen. Jeg var alltid den som måtte ta vare på de som ikke klarte seg så bra, ble spurt av læreren på møter å slikt om jeg kunne inkludere x og y og tilbringe tid med de. Koselig å bli sett på som så omgåelig men hva med det jeg ville... Ble utrolig slitsomt i lengden.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 Hva slags skole går du på? Aldri hørt om vgs med leirskole, med mindre det er privat, for spesielt trengende/landbruksskoler. Har hatt sånne "venninner" jeg også. Spesielt en kammerat, jeg er veldig usikker på om han er helt som han burde være i hode. Men han eier ingen sosiale antenner. Han er helt kaos, og jeg må være skikkelig slem mot han for å få han til å gå vekk. Han har liksom vært forelsket i meg, eller viser tegn til det, og når jeg får meg kjærester klikker han helt på de, og hater de, Selvom han kjenner de fra før. Til og med når jeg får meg nye venner, så er han skikkelig frekk mot de.. Anonymkode: 402f7...6f9
Grønt blad Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 Kanskje du kan foreslå at dere skal gjøre skolearbeid sammen? Det er åpenbart at hun ikke har noen andre, og jeg synes derfor du ikke skal avvise henne. Vi har alle et ansvar for å ta vare på og inkludere hverandre, også de som vi synes er litt slitsomme og ikke har full kjemi med. Det gjelder både voksne og barn, og det gjelder også i arbeidslivet. Dessverre er det mange voksne som ikke gjør dette.
Honey Dew Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 Hun er nok usikker i vennesituasjoner og jeg vil også tro at hun har lav selvtillit.. Enten må du godta henne, eller forsøke å snakke med henne på en forsiktig måte. En tredje måte, er at du hjelper henne til å få flere venner
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #14 Skrevet 10. september 2016 TS, jeg tror hun jenta kommer til å skrive ønske om å få dele rom med deg på leirskolen. Jeg tror du må snakke med læreren om denne jenta, slik at de VET at du ønsker litt avstand og slik at de kan hjelpe henne med å sette henne på rom med noen andre som feks er lik henne i behov for kontakt. Det kan være at det finnes mennesker hun klikker godt med, men det kan jo virke at hun er litt spesiell og dermed sliter med det sosiale. Det er jo ikke akkurat uvanlig. Anonymkode: 57c28...b60
urenluren Skrevet 10. september 2016 #15 Skrevet 10. september 2016 Jeg har havnet i akkurat samme situasjon som deg nå, bare på universitetet. De første ukene hang hun på meg som en klegg, og vi endte opp med å måtte gjøre en oppgave sammen som krevde at jeg var mye med henne. Med en gang den oppgaven var ferdig, passet jeg på å være avvisende(men fortsatt hyggelig). Hun her tok tegninga ganske fort heldigvis, og har tatt litt avstand. Nå er det bare litt hilsing i gangene når vi går forbi hverandre. Heldigvis virker det som hun ha fått kontakt med noen andre som hun har mer til felles med. Så du må nesten bare være tydelig nok på at du ikke er er interessert i å være vennen hennes, uten å være direkte slem. Selv om det kan være vanskelig... Men ta ihvertfall kontakt med læreren, og forklar at du ikke kan dele rom med henne. Så kan du jo prate med de andre jentene du har fått kontakt med og avtale at dere skriver opp hverandre.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 10 minutter siden, Honey Dew skrev: Hun er nok usikker i vennesituasjoner og jeg vil også tro at hun har lav selvtillit.. Enten må du godta henne, eller forsøke å snakke med henne på en forsiktig måte. En tredje måte, er at du hjelper henne til å få flere venner enig i 3djemåten, men hva om det er en jente som er spesiell? "hva er favorittbrusen din" og lignende svada er ikke akkurat normalt å spørre om for noen som er 18-21 - eller? Husker jeg hadde en veninne som prøvde å hooke meg opp med sine spesielle venner som hadde behov for kontakt. Det var ikke sånn videre alright da jeg helst ville velge mine egne venner. Mener ikke å kritisere ditt forslag, jeg er enig, men tenkte litt videre på det. Anonymkode: 57c28...b60
Nøste~ Skrevet 10. september 2016 #17 Skrevet 10. september 2016 Det er bare å ikke bry seg om henne, ignorer henne, ikke hils når du ser henne. Når du sitter der for deg selv og hun begynner å snakke hull i hodet på deg så vær veldig uinteressert, om du absolutt føler du må si noe så ikke se på henne engang, bare les videre i boka mens du sier "mhm" og mhm" selv om du ikke fikk med deg noe av det hun sa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå