AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Har en som er faglig flink men ikke i matte, mulig han ikke kommer inn på vdg pga det. ( Beskjed fra lærer ) Må innrømme jeg er skikkelig lei meg, barnet mitt suger til seg lærdom, liker skolen og vil på vdg. Er fult klar over at dette må og skal jobbes hardt med, men likevel- hva blir alternativet deres, noen med erfaringer? ( klarer seg fint i andre fag ) lei seg mamma i dag Anonymkode: d31e6...07a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Har han strøket helt i faget, eller har han bare dårlig karakter? Anonymkode: 19ad7...55b
Gjest morhjertegod Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en som er faglig flink men ikke i matte, mulig han ikke kommer inn på vdg pga det. ( Beskjed fra lærer ) Må innrømme jeg er skikkelig lei meg, barnet mitt suger til seg lærdom, liker skolen og vil på vdg. Er fult klar over at dette må og skal jobbes hardt med, men likevel- hva blir alternativet deres, noen med erfaringer? ( klarer seg fint i andre fag ) lei seg mamma i dag Anonymkode: d31e6...07a Har ikke alle norske barn krav på å komme inn på vidregående? Man kommer kanskje ikke inn på førstevalget, men man skal komme inn på en av de tre.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 vgd? Alle kommer inn på vgs. Det er ingen andre krav enn at man puster og er per definisjon i livet. Ungdomsrett kalles det... Den trumfer alt av karakterer til voksne motiverte som ønsker utdannelse. Dem kommer til og med inn på vg2 med IV i flere fag og med anbefalinger om å ta 1 året om igjen. Jadda Anonymkode: 6dfc0...c87 10
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Vdg? Mener du vgs (videregåendeskole)? Får han hjelp med matten da? Og hva vil han gå videre? Anonymkode: f2baa...d9b 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 Han kommer jo inn, men uten vitnemål stiller han sist ved opptak. Så dersom dere bor i pressområde vil han neppe komme inn der han helst ønsker. Men plass på vgs har han krav på. Er han utredet for dyskalkuli eller spesifikke lærevansker? Med en diagnose vil han kunne søke fritak fra karakter i matematikk. Anonymkode: 04b47...aba 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en som er faglig flink men ikke i matte, mulig han ikke kommer inn på vdg pga det. ( Beskjed fra lærer ) Må innrømme jeg er skikkelig lei meg, barnet mitt suger til seg lærdom, liker skolen og vil på vdg. Er fult klar over at dette må og skal jobbes hardt med, men likevel- hva blir alternativet deres, noen med erfaringer? ( klarer seg fint i andre fag ) lei seg mamma i dag Anonymkode: d31e6...07a Hva mener du med "ikke kommer inn"? Klart kommer barnet inn på en utdanning - som vi alle vet har barnet krav på det. Nå, muligheten er at han ender på andre eller tredjevalg, men det er da virkelig ikke dramatisk. Finn ut hva han vil bli og planlegg 3 veier til målet. Feks: barnet vil jobbe med industri/byggebransje. 1. Valg - teknisk fagskole med påbygg 2. Almennlinje 3. Annen teknisk utdannelse Udramatisk. Anonymkode: d7c32...3eb 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 Søkjarar med rett til vidaregåande opplæring etter opplæringslova § 3-1 har rett til inntak til eit av tre valde utdanningsprogram på Vg1. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_7 Anonymkode: 04b47...aba
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kommer jo inn, men uten vitnemål stiller han sist ved opptak. Så dersom dere bor i pressområde vil han neppe komme inn der han helst ønsker. Men plass på vgs har han krav på. Er han utredet for dyskalkuli eller spesifikke lærevansker? Med en diagnose vil han kunne søke fritak fra karakter i matematikk. Anonymkode: 04b47...aba Å? kan man virkelig det? jeg har dyskalkuli ( mammma ) brukte år av livet mitt og 6 matteeksamener før eg karret til meg en 2 er Anonymkode: d31e6...07a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #11 Skrevet 9. september 2016 På grunn av en rekke omstendigheter jeg ikke skal komme nærmere inn på så strøk jeg hele siste året på ungdomsskolen med unntak av ett fag, og kom fremdeles inn på førstevalget mitt på vgs, så det der skal nok gå bra. Problemet med matte kommer også til å følge ham på videregående, så det er jo lurt å sett inn noen tiltak, få tak i bra mattehjelp til ham, noen som kanskje kan vise ham praktisk-anvendt matte? Anonymkode: b5eeb...339
Gneis Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 Hvis sønnen din har grunnskolevitnemål, og det får han så sant han går på grunnskolen.og fullfører..uavhengig av karakterer. Man stryker ikke på grunnskolwn selv om man får laveste karakter. Hvis han har begynt på videregående, kan han stryke ig ikke få fortsette på vg2. Men han vil da kunne gå vg1 en gang til. 1
Anciol Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 Hva med kokkelinje eller konditorlinje visst han ikke kommer inn på vgs pga matte, for å lage mat trengs ikke så mye matte:) !
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 38 minutter siden, Anciol skrev: Hva med kokkelinje eller konditorlinje visst han ikke kommer inn på vgs pga matte, for å lage mat trengs ikke så mye matte:) ! Hallo!!!!! Praktisk matematikk er grunnleggende i kokkefaget. Veiing, måling, osv. Dessuten er matematikk 1P og 2 P fellesfag og uten det får man ikke fagbrev etter læretiden. Anonymkode: 44109...b0c 8
skruf Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 Som alle skriver her; han kommer inn på Vgs. Ikke nødvendigvis førstevalget sitt, men på et av de tre ønskene så kommer han inn. (man trenger definitivt matte på kokkelinjen!) 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #16 Skrevet 9. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo!!!!! Praktisk matematikk er grunnleggende i kokkefaget. Veiing, måling, osv. Dessuten er matematikk 1P og 2 P fellesfag og uten det får man ikke fagbrev etter læretiden. Anonymkode: 44109...b0c 2P er ikke fellesfag, nei. På yrkesfag har man bare matte førsteåret, altså 1p-y, som det heter. Anonymkode: d4676...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #17 Skrevet 9. september 2016 Utred for dyskalkuli. Han kommer inn på vdg uansett, men hvis matteproblemene blir tatt tak i nå kan han kanskje karre seg til en toer. Har dyskalkuli selv, og hadde gode karakterer i alle fag bortsett fra matte. Jeg kom inn på førstevalget mitt selv om jeg hadde dårlig karakter. Noen av de som gikk i klassen min strøk i flere fag, men kom allikevel inn på vdg. Anonymkode: 6b258...286
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #18 Skrevet 10. september 2016 Vdg?! Har vi ikke allerede en forkortelse for videregående skole: vgs?? Anonymkode: 0ee7d...e2c 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2016 #19 Skrevet 10. september 2016 Om han absolutt ikke skulle komme inn på vgs, så bør du oppmuntre ham på det sterkeste til å få en deltidsjobb/større og fastjobb. Da må du fortelle han viktigheten av å jobbe for å samle erfaring til CV'en sin. Det er også viktig for å sanke inn referansepersoner til den dagen han skal søke på "vanlige" jobber. Og fortell ham at du er glad i ham,og stolt av ham, uavhengig av hans resultater, samtidig som at du presiserer viktigheten av det jeg fortalte i første avsnittet mitt. Anonymkode: 7169f...702
Strixvaria Skrevet 10. september 2016 #20 Skrevet 10. september 2016 (endret) Han får alltids en skoleplass, men hva som skjer når han ikke har greid å oppnå vurdering i matematikk på ungdomsskolenivå og så skal bryne seg på faget på vgs-nivå, det er ikke så vanskelig å tenke seg til. Når man mangler de helt, helt grunnleggende ferdighetene i faget, og det i en så stor grad at læreren allerede i september (!) varsler om fare for stryk, det er - beklager å måtte si det - virkelig tidenes varsku. Sønnen din trenger hjelp NÅ! Her må dere virkelig engasjere dere STERKT i matematikkutfordringene til sønnen deres (selv om jeg regner med at dere allerede gjør så godt dere kan). Sett opp en konkret plan for arbeid med matematikken hjemme - sitt sammen med ham, hjelp ham så godt dere kan, oppmuntre ham, og gjør alt dere kan for at han skal lykkes. Har dere råd til det, sett opp en annonse på småjobber på Finn og se om dere kan få en lærerstudent eller en realfagsstudent til å undervise sønnen deres en kveld eller to i uka, bare i matematikk? Dette vet jeg om flere som gjør på ungdomsskolenivå, og det har fungert veldig bra i mange tilfeller. Det første dere foreldre bør gjøre er å få tak i årsplanen for matematikk (denne ligger sikkert på Fronter eller It's learning), og legg en plan for hva som skal jobbes med i hvilke uker i hjemmet. Se også på læreplanmålene i faget - de ligger tilgjengelig på Utdanningsdirektoratets hjemmesider. Her er det viktig at dere følger opp - det er deres ansvar som foreldre. Finn også ut av om det er noen områder som sønnen deres har større problemer med enn andre (spør læreren), og jobb spesielt med disse. Viser det seg at sønnen deres f.eks. ikke kan de fire regneartene så må det begynnes der. Og som noen andre nevner over, kan det være lurt å få en utredning for dyskalkuli. Når han presterer gjennomsnittlig og evt. bedre i alle andre fag enn matematikk er det klart at det er en årsak til det et steds, og det er ikke helt usannsynlig at det foreligger dyskalkuli her, men det kan ingen av oss på et forum på nett gi deg et sikkert svar på. Men for guds skyld ikke legg alt håp i en slik utredning, for det kan ta lang tid å få utredningen på plass, og sønnen deres trenger uansett dyskalkuli eller ei hjelp til å lære seg grunnleggende matematikk. Uansett hva slags linje han kommer inn på når han skal over i videregående skole MÅ han ha noen grunnleggende kunnskaper i matematikk - har han ikke det er veien dessverre kort til å bli en del av frafallsstatistikken. Ikke minst - snakk med læreren og hør om vedkommende har noen konkrete tips til hva dere som foreldre bør gjøre, hva sønnen deres bør jobbe spesielt med, og hva læreren har merket seg ift. mulige læringsvansker eller "svarte hull" sønnen deres kan ha i faget. Endret 10. september 2016 av Strixvaria 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå