Gå til innhold

Overvekt hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://pub.tv2.no/nettavisen/henrik/article302789.ece

Jeg må si meg enig i dette, til en viss grad. Folk må ta ansvar for barna sitt ve og vel, også når det gjelder mat.

Vi spiser sunt hver dag, barna får ikke godteri og brus i ukene, kun på lørdagen. Det er jammen ikke ofte jeg kjøper såkaldt ferdigmat, alt jeg lager er som regel fra grunnen av.

Men likevel har vi en gutt som er mye rundere enn de andre barna. Han får nøyaktig samme kosthold, men legger på seg mye av det. Har lurt på å prøve en Fedon diett, ta bort poteter, brød og pasta for å se om det kan hjelpe. Men hva gir man ham som skolemat da?...

Noen andre som har opplevd at selv om barna spiser "normalt" og ikke får i seg usunn mat, så legger likevel barnet på seg mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå sier du ikke hvor gammel gutten din er. Jeg ville ikke satt han på diett, heller passet på at han spister litt mindre til hvert måltid, spesielt middagen. Start måltidet med ett stort glass vann, det fyller opp litt :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Remyline her. Ikke sett gutten på diett..

Det er bedre å sørge for at han drikker mye vann.

Kanskje du kan hjelpe han med å få opp aktivitetsnivået litt. Fotball, håndball, innebandy, basket, svømming osv.

Svømming skal jo være veldig bra for overvektige.. Finn faste dager og lag rutiner av det..

Skrevet

Det høres veldig bra ut at du lager maten fra bunnen av - men tenker du på næringsinnholdet? Jeg spør fordi jeg har venner som er flinke til å lage mat, men hos dem blir det utrolig MYE mat, og veldig mye tradisjonell mat i en litt uheldig betydning: masse fete sauser, masse farseprodukter og kakebaking. Jeg ser aldri salat der i huset, bare de gamle kokte gulrøttene.......

Er ellers enig med innleggene over: ikke sett gutten på diett. Litt avhengig av alderen hans, så kan du jo spørre deg selv i hvilken grad du har full kontroll over innaket hans. Det er mange unger som bruker mye penger på snop uten å fortelle det til foreldrene....... en pølse på vei hjem fra skolen, en cola på ettermiddagen.....

Uansett: Det viktigste du gjør er å få gutten i aktivitet. Hjelp ham til å finne en sport han liker. Jeg har sett mange unge gutter gå fra valpefett i 11-års alderen til å være muskuløse, langlemmede 15-åringer. Og jeg har også sett det motsatte: unger som er helt vanlig bygd, som har litt tendens til valpefett i 10-års alderen, og som får lov til å sitte inne med TV og data i hele ungdomstiden sin. Nå er de nesten voksne, og de er allerede overvektige (og har fått elendige vaner å ta med seg inn i voksenlivet)

Mindre sukker og mer mosjon, er det jeg forsøker å gjennnomføre for mine unger.

Skrevet

Som jeg ser det så er det jo ikke snakk om å "sette ungen på diett". Fedon-kosthold er jo en livsstil, og noe enhver familie kan leve med, uten at det skal oppfattes som en diett. Jeg ville absolutt prøvd det iallefall. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...