Gå til innhold

Kan jeg bli straffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater naboen min og gjorde noe dumt når jeg kom hjem fra byen godt beruset. Jeg bæsjet i hagen til naboen og ble uheldigvis tatt på fersken. Han greide å filme det hele, så jeg kan liksom ikke snakke fra meg det jeg gjorde. Han sier han nå har anmeldt meg til politiet for at jeg bæsjet i hagen hans. Kan jeg seriøst bli straffet for dette? Og evt hvis så om sjansene er gode for at politiet henlegger anmeldelsen?

Anonymkode: 120b7...f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går under urinering på offentlig sted. 4000,- er standard sats.

Anonymkode: bac84...7bb

Skrevet

Håper du får en skikkelig bot

Anonymkode: b8a24...651

• Liker 5
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går under urinering på offentlig sted. 4000,- er standard sats.

Er hagen til en privatperson offentlig sted? Da kan man jo ikke ta seg en øl i hagen engang.

• Liker 4
Skrevet

Hvis dette er sant, noe jeg tviler sterkt på, må du være norges verste nabo. Tenk å synke så lavt som du har gjort. Naboen gjorde rett i å anmelde deg og jeg skulle ønske han sprer filmsnutten til alle han kjenner. 

Anonymkode: 1b654...682

• Liker 3
Skrevet

Du kan også muligens bli tatt for blotting. 

Anonymkode: 74b25...a87

Skrevet

Dette kan falle inn under straffebestemmelsene om skadeverk på annen manns eiendom, straffeloven § 351.

Det kommer an på om bæsjing er å anse som "skadeverk". Altså ødeleggelse, eller skade av fysisk gjenstand som tilhører en annen. Fysisk gjenstand inkluderer hagen til naboen.

Skadeverk inkluderer i utgangspunktet "tilsmussing" eller "besudling" av hagen. Men dette utgangspunktet begrenses til å bare gjelde der tilsmussingen ikke kan fjernes uten å etterlate seg spor eller verdireduksjon.

I såfall er naboen begrenset til erstatningssøksmål for økonomisk tap etter oppryddingen. Men det er altså et helt annet spørsmål.

Anonymkode: bec06...ca6

Skrevet

Utilbørlig, uanstendig og sjenerende oppførsel er straffbart, ja!

• Liker 1
Skrevet

Ja, det håper jeg da inderlig at du blir 😊

• Liker 1
Skrevet

Hahahahahahha, sorry for at jeg ler! Men dette var veldig morsomt :fnise:

Anonymkode: 00449...398

Skrevet
49 minutter siden, penny_ skrev:

Er hagen til en privatperson offentlig sted? Da kan man jo ikke ta seg en øl i hagen engang.

Går under straffeloven 

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a)

den alminnelige fred og orden,

b)

den lovlige ferdsel,

c)

omgivelsenes nattero eller

d)

omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Medvirkning straffes på samme måte.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ts syns det er mer rart om hxn "seriøst" kan bli straffet for dette,enn at hxn bæsjer i haven til naboen. Jaja. Og naboen filmer det ? Kjenner jeg er veldig takknemlig for nabolaget mitt gitt.

Ja,Ts,du kan bli straffet,og ja,det er helt på sin plass. Fader,så mye rart som kryper og går rundt om.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går under straffeloven 

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a)

den alminnelige fred og orden,

b)

den lovlige ferdsel,

c)

omgivelsenes nattero eller

d)

omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Medvirkning straffes på samme måte.

Feil. Dette er gammel straffelov. § 350 finnes ikke lenger. Ordensforstyrrelse står i strl. § 181. Men vet ikke helt om å bæsje i noens hage vil gå under dette?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt fra morsomt!

Og heldigvis straffbart.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT, men jobben min innbefatter blandt annet å si opp folk. Så jeg møter en god del mennesker som ikke er på sitt mest konstruktive sted i livet.

Og jeg er overasket over hvor mange ganger jeg har måttet argumentere mot "hevn med bæsj" fra ellers voksne og relativt oppegående personer.

De fleste skjønner ganske raskt at det ikke er det klokeste karriere valget de kan gjøre i en overgang. Men vi har en dyp kobling til en eller annen indre ape som synes det å kaste ekstrementer av og til er det mest nærliggende kommunikasjonsformen.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du syntes det var morsomt hvis andre hadde avføring i hagen din?

• Liker 2
Skrevet

Da går det isåfall under paragrafen om trakassering og forulemping

• Liker 1
Skrevet

I henhold til §846 seksjon 4b, er straffen for dette at de syr igjen rumpehullet ditt og tvinger deg til å spise en boks med svisker

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I henhold til §846 seksjon 4b, er straffen for dette at de syr igjen rumpehullet ditt og tvinger deg til å spise en boks med svisker

Hahaha, det var kveldens beste latter!!!😂

Anonymkode: 888b1...c3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...