Gå til innhold

Noen her med norsk statsborgere som har født i Asia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg lurer på om noen her som er norsk statsborgere og har fått barn i utlandet? Hvordan var hele prossesen? Måtte dere melde flytting? Hvor lenge bodde dere der?  Når kom dere til Norge? Hvordan søkte dere passet til barnet? Hvor lang tid tok det ?  

Anonymkode: cc8ae...4d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener jeg leste at @Tanuki vet litt om dette.

Anonymkode: 1a28a...377

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du svarte :-) hvem er Tanuki? Hvordan kommer jeg kontakt med henne??

Ts

Skrevet

Ingen??

Skrevet

Det med adresse spørs hvor lenge oppholdet i Asia skal være. Skal man være borte lengre enn 12 måneder, er man som utflyttet å regne, og da mister man folketrygdmedlemskapet i Norge, det er meget uheldig, særlig når man får barn. Men selve prosessen med å registrere barnet som norsk statsborger er ikke vanskelig, man må ha med godkjent fødselsattest, møte opp på nærmeste norske utenriksstasjon (ambassade/konsulat), søke om norsk personnummer, så søke om pass samme sted. I hvert fall hvis begge foreldre er norske, og gift. Det med adresse/registering handler om folkeregisteradresse i Norge, og i landet man er. Det har skattemessige  implikasjoner hvor man er registrert, og trygdemessige, dvs hvilke helsetjenster man har krav på i Norge. Man må melde flytting hvis oppholdet er mer enn 12 måneder. Men det har ingen ting med hvordan barnet blir norsk statsborger. Jeg fødte i et europeisk land, og barnet fikk norsk personnummer kun kort tid etter (dager tror jeg) Jeg husker ikke hvor lang tid det tok i Norge å få personnummer, vi sendte jo inn noen papirer på dykehuset da også i den forbindelse mener jeg? Spør på ambassaden i det aktuelle landet hva de trenger av dokumentasjon, det er tilfellet der skoen trykker. Med en gang man har personnummer kan man søke om pass til barnet (samme sted).

Når man så er tilbake i Norge, må man få en avtale, ta med barnet og møte opp (i Oslo) på Skatt øst (hvor nå folketegisterkontoret er), vise fram barnet, passet og få registrert "flytting", det vil si at de knytter barnets personnummer til adressen deres i folkeregisteret. 

Anonymkode: 01c9d...e18

Skrevet
Den Friday, September 09, 2016 at 18.35, AnonymBruker skrev:

Den Friday, September 09, 2016 at 22.28, AnonymBruker skrev:

Takk for at du svarte :-) hvem er Tanuki? Hvordan kommer jeg kontakt med henne??

Ts

Det er meg, skal svare i kveld:)

Skrevet
29 minutter siden, Tanuki skrev:

Det er meg, skal svare i kveld:)

Takk gleder meg til å høre fra deg :-)

Skrevet
Den 9/9/2016 at 13.05, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg lurer på om noen her som er norsk statsborgere og har fått barn i utlandet? Hvordan var hele prossesen? Måtte dere melde flytting? Hvor lenge bodde dere der?  Når kom dere til Norge? Hvordan søkte dere passet til barnet? Hvor lang tid tok det ?  

Hei, jeg fikk barn i utlandet, for 2 år siden. Som AB sa over så kommer flyttemelding an på hvor lenge du skal være i utlandet,jeg var student med støtte fra lånekassa så trengte ikke å melde flytting. Jeg bodde der totalt i 7 år, siste to med barn. 

Det med pass kommer muligens an på hvor du er, jeg bodde i Korea og pga immigrasjonslovene måtte jeg søke om pass til barnet med innen 30 dager etter fødsel. Husker at jeg stressa mye med det passet, ambassaden har rettningslinjer og kan gi deg info om hvilke dokumenter og skjemaer de trenger fra deg. Jeg måtte ha notary certificate for at ambassaden skulle godkjenne fødselsattesten og sykehuspapirene. Tok litt tid å få passet desverre, ambassaden sendte feil dokumenter. 

flyttet til Norge i juli, da måtte jeg søke om innflytting for barnet mitt, altså registrere ham som boende i norge, ble bare mas og rot,men spiller ingen rolle for om en uke flytter vi tilbake til Asia, til samboers land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...