Gå til innhold

Søvnløs...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg når jeg våker om natta og aldri får sove... Prøver å legge meg, men står opp igjen fordi det bare blir tull osv, men står opp noenlunde tidlig nesten daglig, og enkelte dager grytidlig...

Mest lyst på sovepiller, selv om jeg er skeptisk, men vil ikke ha noe som gir hangover.

Er kommet i det hakket nå, hvor det er blitt helt vanlig å "være" søvnløs...men det er irriterende, og jeg mister energi.

Vet fra tidligere at det beste er å "sove vekk par dager" og la døgnet snu seg selv, men det blir litt vanskelig akkurat nå, fordi jeg har en del ting å ordne med og det må gjøres på dagen.

Noen tips? (gjerne noen avslapningsøvelser...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mio ikke pålogget
Skrevet

Oppsøk en aromaterapeut. De har gode kunnskaper om eteriske oljer mot søvnløshet. Ferdigblandet olje kan brukes i bad og som massasjeolje. Noen dråper ren eterisk olje på en kleenex som du putter under dyna et par timer før du legger deg kan også gjøre susen.

Du kan også forsøke meditasjon. Sett på myk musikk som f.eks. Enya , legg deg rett ut i sengen og visualiser hvitt som går fra hodet og nedover i kroppen, ut i armene og ut i bena. Gjenta dette noen ganger til du virkelig føler at du slapper av.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har akkurat samme problem. Etter at vi stilte klokken har søvnen min blitt helt forstyrret.

Jeg skal kjøpe meg sovetabletter, for jeg orker ikke de søvnløse nettene mer.

Skrevet

Jeg fant til slutt en pakke allergitabletter i skapet (zyrtec), men tror ikke det er sunt å ta de mot søvnvansker, selv om jeg vet de virker søvndyssende. De innvirker jo på histaminet i kroppen.

Sovetabletter er sikkert greie for en stund, men faren er at man begynner å foretrekke at man sovner i et øyeblikkelig skifte, uten en tanke i hodet... skumle saker... dessuten innvirker de på drømmer osv, og søvnen blir mer lavkvalitet...

Skrevet

Mio sitt forslag om eteriske oljer er bra. Jeg fikk litt lavendel-olje av en kollega av meg som også drev med aromaterapi, og fikk beskjed om å ta noen dråper på en bomullsdott og legge under puta. Det hjalp faktisk. Jeg slet da med at jeg ikke fikk sove før langt på natt, noe som ble forferdelig slitsomt ettersom jeg måtte stå opp ca kl 0630 hver morgen.

Skrevet

.. eller legg dere og hør lydbøker .. gjerne en med litt monoton stemme - sover selv vanligvis veldig lite - men akkurat nå hører jeg (eller prøver å høre) Erlend Loe leser sin egen bok - Doppler .. og jeg sovner som en stein etter kort tid.. :wink:

Det er jo ikke så farlig om man ikke sover hele natten .. så lenge kroppen får hvile.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...