Gå til innhold

Ikke meningen å fornærme noen på noen måte. Men dere som sier dere legger lett på dere av karbohydrater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som lever mer lavkarbo nå. Kjenner selv en del folk som gjør det. Av dem er mange av disse overvektige. Og felles for disse er at de sier at vekten "skyter til værs" av karbohydrater. Da kan jo ikke de(og dere) ha hatt et moderat inntak av karbohydrater? For vekten skyter ikke til værs av en potet til middag et par ganger i uka, og havregrøt til frokost for eksempel. Det må jo ha gått i et høyt inntak av boller og annen søt bakst, og mye lyst brød? Jeg har hintet om dette til noen av de menneskene det gjelder. På en pen måte selvsagt. Men får aldri ordentlig svar på spørsmålet mitt. Jeg selv spiser mye karbohydrater i kombinasjon med protein og en tilstrekkelig mengde fett. Spiser mye potet, pasta og korn, og har aldri hatt problemet med vekten. Boller og bakverk derimot, det spiser jeg jo ikke nedfor av, hverken til hverdags eller fest. Det må jo være her cluet ligger? At overvektige som "konverterer" til lavkarbo har et litt forvridd inntrykk av hva karbohydrater egentlig går i?

Anonymkode: f9353...cef

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tiden døde man momentant av å spise mer enn ett egg ukentlig, fett skulle man unngå for fett er jo...vel, fett! For noen år siden fant man derimot ut at fett løser fett, og derfor måtte man hamstre så mye smør som mulig slik at man kunne spise det og se at vekten gled nedover mot null. Så er det noen som sverger til lavkarbo. De tror at dersom de kun spiser pølse og ikke brød, eller kun spiser gryterett og ikke spiser ris, så er det trikset for å overleve og bli slank på et blunk. Jeg har til og med hørt rykter om at karbohydratene finnes i svevestøv, så det er best å ta på pustemaske for å være på den sikre siden!

Det gjelder med andre ord å følge nøye med på hva som er sunt til enhver tid, for det som var sunt i går, er ikke nødvendigvis sunt i dag! ;) 

Anonymkode: 36ad2...403

• Liker 10
Gjest Rosemoren
Skrevet (endret)

Tja, det er ikke alltid det handler om søt bakst eller sukker, i mange tilfeller handler det om insulinproduksjon. 

Hvis man for eksempel har nedsatt glukosetoleranse eller er insulinresistent vil karbohydrater ha den effekten at man legger på seg. 

Ellers binder karbohydrater mye vann pr inntatt gram, noe som også øker vekten.

Personlig tåler jeg godt karbohydrater i perioder, mens i andre perioder nesten ikke noen i det hele tatt uten at blodsukkeret/insulinproduksjonen er på bærtur.

Endret av Rosemoren
Skrevet

Det handler som regel om at de har spist veldig mye raske karbohydrater og får sjokk når de ser at de kan bli like mett på langt mindre mat, ved å innta proteiner og fett i stedet.

Men det er ikke en vei til mål - det er mange. Det er derimot normalt at noen blir litt "rusa på seg selv" når de oppnår resultater, og tror de har knekt koden. Men en som har gått fra feit til tynn har jo ikke mer rett enn en som alltid har vært tynn. Og de fleste slanke mennesker jeg kjenner spiser moderat med karbohydrater - brun ris, grovt brød osv. 

Anonymkode: deaa9...9e7

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler som regel om at de har spist veldig mye raske karbohydrater og får sjokk når de ser at de kan bli like mett på langt mindre mat, ved å innta proteiner og fett i stedet.

Men det er ikke en vei til mål - det er mange. Det er derimot normalt at noen blir litt "rusa på seg selv" når de oppnår resultater, og tror de har knekt koden. Men en som har gått fra feit til tynn har jo ikke mer rett enn en som alltid har vært tynn. Og de fleste slanke mennesker jeg kjenner spiser moderat med karbohydrater - brun ris, grovt brød osv. 

Anonymkode: deaa9...9e7

De fleste slanke mennesker spiser moderat. Punktum.

• Liker 16
Skrevet

Slikt som @Rosemoren forklarer det er det helt forståelig at noen kutter karbohydrater når man faktisk har en medisinsk grunn til det. På samme måte som at de som har intolleranse for gluten kutter ut det. Med helt friske mennesker uten noen problemer med intolleranser, insulingproduksjon eller noe annet tror jeg det har lite å si for vekten om man kutter ut en næringsgruppe, og at det heller er kalorier inn/kalorier forbrent som er veien å gå.

Anonymkode: 94d2e...be0

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Rosemoren skrev:

Tja, det er ikke alltid det handler om søt bakst eller sukker, i mange tilfeller handler det om insulinproduksjon. 

Hvis man for eksempel har nedsatt glukosetoleranse eller er insulinresistent vil karbohydrater ha den effekten at man legger på seg. 

Personlig tåler jeg godt karbohydrater i perioder, mens i andre perioder nesten ikke noen i det hele tatt uten at blodsukkeret/insulinproduksjonen er på bærtur.

Jeg er ingen ekspert, men dette du nevner med insulin og vannretensjon er for meg de eneste fornuftige argumentene for å spise lavkarbo.

Jeg spiser lite karbohydrater selv, nettopp fordi det da blir lettere å regulere blodsukkeret. Men å kutte det til et minimum tror jeg ikke har så veldig mye å si.

Alle har meninger om hvordan man skal spise, og jeg sverger til lavkalori dersom jeg vil ned. Leste bl.a. et innlegg for et par dager siden med en som påstod at å slanke seg uten lavkarbo er som å kjøre bil med parkeringsbremsen på... det stemmer hvertfall ikke i mitt tilfelle, for sist jeg slanket meg (fra 98-81kg) spiste jeg mer karbohydrater enn det jeg gjør nå som jeg driver og legger på meg 😄

Skrevet

Lavkarbo er enklere å holde seg mett på, og det er mindre sjanse for søtsug. mer karbohydrater gjør at man spiser mer enn man trenger + at man gjerne en time etterpå har sug etter mer karbohydrater. Jeg går ikke på lavkarbo, men merker at jeg orker spise mer når jeg spiser mye karbs vs fett

Anonymkode: 812eb...c4f

• Liker 4
Skrevet

Var til ernæringsfysiolog på tirsdagen. Hun sa at de groveste brødet ikke nødvendigvis er det sunneste. Ikke bare på grunn av karbohydrater men fordi ikke alle tåler så mye fiber på en gang. Jeg spiser det nest groveste, altså tre av fire "kakestykker" på posen, og det holder visst. Mennesker er ikke skapt for å fordøye kun kjøtt - hjernen får all energien sin fra sukker. Lavkarbo er og blir en trenddiett eller siste utvei for alvorlig rammede diabetikere.

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AmandaVI skrev:

Var til ernæringsfysiolog på tirsdagen. Hun sa at de groveste brødet ikke nødvendigvis er det sunneste. Ikke bare på grunn av karbohydrater men fordi ikke alle tåler så mye fiber på en gang. Jeg spiser det nest groveste, altså tre av fire "kakestykker" på posen, og det holder visst. Mennesker er ikke skapt for å fordøye kun kjøtt - hjernen får all energien sin fra sukker. Lavkarbo er og blir en trenddiett eller siste utvei for alvorlig rammede diabetikere.

Det er sant at ikke alle tåler å spise så mye fiber hele tiden. Jeg synes alt dette med grov pasta, grov pizzabunn blir litt drøyt, man kan fint spise hvitt brød og pasta innimellom og det smaker ofte bedre. Når det er sagt så får vi nordmenn i oss mesteparten av jern i kosten fra grovt brød, så det kan være lurt å holde øye med jernet hvis man kutter ned på grovt brød.

Det "sukkeret" som hjernen får er blodsukker, det er noe annet enn det vi spiser. Det sukkeret som går i blodet er det som allerede har vært gjennom magen og fordøyelseskanalen, og det kan derfor stamme fra alle typer energikilder (fett, proteiner, karbohydrater). Det er derfor feil å si at vi trenger sukker, for vi produserer sukker ved å bryte ned andre stoffer. Når det er sagt, så er det enklere å omdanne raske karbohydrater til blodsukker, enn noen andre næringskilder, og det er derfor hjernen vår ofte hungrer etter rask næring (lette å ta opp) når hjernen og kroppen er sliten.

Og en viktig ting til: Vi er i stand til å oppta sukker (sukkervann, drops) helt fra toppen av fordøyelsessystemet (munnen, slimhinnene)  og overføre til blodet, det kan være essensielt for å redde noen som har svært lavt blodsukker. 

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AmandaVI skrev:

Men ikke fra raffinert hvitt sukker. Det er sukker i grønnsaker som hjernen kan ta energi fra, og grønne grønnsaker er det mye av i lavkarbo. 

Anonymkode: 1750a...457

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke fra raffinert hvitt sukker. Det er sukker i grønnsaker som hjernen kan ta energi fra, og grønne grønnsaker er det mye av i lavkarbo. 

Anonymkode: 1750a...457

"det et sukker i grønnsaker"

"grønnsaker er det mye av i lavkarbo"

Selvfølgelig! Det vet da vel alle...eller? 😳

Grønnsaker består av karbohydrater. Det gjør også frukt, bær, korn, meieriprodukter, brød, loff, ris.

Karbohydrater er karbohydrater. Sukker er mye rart.

Jeg har forklart litt om blodsukker i innlegget over ditt, og bortsett fra dette anbefaler jeg dere som spiser lavkarbo om å faktisk sette dere litt inn i dette med fett, proteiner og karbohydrater, hvordan de omdannes og brukes i kroppen, og ikke bare sluke alt dere leser rått. Jeg har hørt flere si at karbohydrater er det samme som sukker i det siste, det er en sammenblanding av ordet sukker i sukkerarter og blodsukker og raffinert sukker som gjør alt veldig komplekst og til syvende og sist...

..så høres de tingene dere plaprer om veldig usammenhengende og religiøst ut for oss ikke-religiøse og vitenskapelig anlagte. Bruk sukker om sukker og karbohydrater om karbohydrater og skill mellom raske og langsomme karbohydrater, løselig og uoppløselig fiber som resten av oss, da blir kommunikasjonen langt enklere.

• Liker 2
Gjest Rosemoren
Skrevet
6 timer siden, Cyrus skrev:

Jeg er ingen ekspert, men dette du nevner med insulin og vannretensjon er for meg de eneste fornuftige argumentene for å spise lavkarbo.

Jeg spiser lite karbohydrater selv, nettopp fordi det da blir lettere å regulere blodsukkeret. Men å kutte det til et minimum tror jeg ikke har så veldig mye å si.

Alle har meninger om hvordan man skal spise, og jeg sverger til lavkalori dersom jeg vil ned. Leste bl.a. et innlegg for et par dager siden med en som påstod at å slanke seg uten lavkarbo er som å kjøre bil med parkeringsbremsen på... det stemmer hvertfall ikke i mitt tilfelle, for sist jeg slanket meg (fra 98-81kg) spiste jeg mer karbohydrater enn det jeg gjør nå som jeg driver og legger på meg 😄

Jeg er enig.

Normalt sett spiser jeg rundt 100 - 150 gram karbohydrater, noe som går for å være en veldig liberal lavkarbodiett.

Skrevet
9 timer siden, Rosemoren skrev:

Har du diabetes eller går på medisiner som gjør det? Eller synser du om hvor bra insulinproduksjon du har? 

Anonymkode: 8222d...ccc

• Liker 1
Gjest Rosemoren
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du diabetes eller går på medisiner som gjør det? Eller synser du om hvor bra insulinproduksjon du har? 

Jeg går på kortison, noe som har gitt meg nedsatt glukosetoleranse. Hvor høy toleransen for karbohydrater er, kommer an på hvor høy dose kortison jeg tar. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe! Folk glemmer at de har en kropp som faktisk - tadaa! - regulerer blodsukkeret FOR dem! Hva blir det neste? At man drikker fordøyelsessafter og puster inn ren O2?

• Liker 4
Gjest Rosemoren
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe! Folk glemmer at de har en kropp som faktisk - tadaa! - regulerer blodsukkeret FOR dem! Hva blir det neste? At man drikker fordøyelsessafter og puster inn ren O2?

Og av og til gjør ikke kroppen det av seg selv, og behøver litt hjelp på veien.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har sykdommer som f.eks diabetes eller går på legemidler som setter ned insulinproduksjon eller gir økt følsomhet for glukose så klarer ikke kroppen å regulere blodsukkeret selv. Hva trodde du egentlig diabetes var for noe? 

12 minutter siden, Rosemoren skrev:

Jeg går på kortison, noe som har gitt meg nedsatt glukosetoleranse. Hvor høy toleransen for karbohydrater er, kommer an på hvor høy dose kortison jeg tar. 

Da skjønner jeg. Men så vidt jeg forstår mener ikke TS medisinske tilstander som gjør at en ikke tåler karbohydrater godt, men friske mennesker med normal blodsukkerregulering :) 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har heller aldri skjønt meg på denne lavkarbotrenden. Men jeg vet at et slikt kosthold kan fungere for kraftig overvektige eller insulinresistente. For oss normalvektige så tviler jeg på at det har noe for seg. Jeg liker potet og brød, og ser ikke noen grunn til å slutte å spise det. 

Anonymkode: fa7e3...b8e

• Liker 1
Skrevet

Trådstarters venner har mest sannsynlig rett når de sier at de legger på seg av karbohydrater, fordi veldig mange overvektige sliter med blodsukkerreguleringen fordi overvekten gjør dem insulinresistente. 
Og vanligvis stabiliserer det seg når de blir nomalvektige igjen.

http://diabetes.no/leksikon/i/insulinresistens-nedsatt-insulinfolsomhet/

Sitat

Den desidert vanligste årsaken til insulinresistens er overvekt, dette blir mer uttalt hvis en samtidig beveger seg lite og spiser en del fett. Det er altså ikke slik at insulinresistens er årsak til overvekt, det er omvendt. Hvis en da begynner å mosjonere vil kroppen bli mer insulinfølsom, en minsker insulinresistensen. 

Anonymkode: 08162...adc

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...