Gå til innhold

Kan arb.giver nekte å godta sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt sykemeldt nå noen få dager pga sykdom (selvfølgelig). Kom meg ikke til lege før i går og fortalte situasjonen. Han valgte å gi meg sykemelding selv om jeg ikke kontaktet han første sykedag. Men kan arb.giver nekte å godta sykemelding når datoen for når jeg var hos legen er datert til i dag og ikke første dag jeg var syk?

Anonymkode: 2e685...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at arbeidsgiver må forholde seg til sykemelding, men vet ikke om de kan "motsette" seg den dersom legen helt klart har gjort en feil.

fant følgende svar på om en sykemelsing kan tilbakedateres:

Lege kan vanligvis sykemelde tidligst fra den dato pasienten er til konsultasjon. Får pasienten ikke time hos legen samme dag, kan dagen man snakket med legen på telefonen godtas som start på legens sykemelding.

Dette forutsetter at telefonsamtalen følges opp med time hos legen få dager etter telefonsamtalen.

Unntaksvis kan legen skrive sykemelding med tilbakevirkende kraft, men da må legen skrive begrunnelse om dette. En grunn kan være at det overhodet ikke er mulig for deg eller dine nærmeste å kontakte lege. Noen med psykisk sykdom vil også kunne få tilbakedatert sykemelding.

Så om du har pratet med legen på tlf i forkant eller det er noen annen god grunn til at den kan tilbakedateres i dette tilfelle kan du jo bruke dette om arbeidsgiver konfronterer deg med "feil" i sykemeldingen. 

Anonymkode: 85ede...2d7

Skrevet

En arbeidsgiver har på lik linje med Nav mulighet til å bestride en sykemelding.  

Anonymkode: 686a2...7a3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at arbeidsgiver må forholde seg til sykemelding, men vet ikke om de kan "motsette" seg den dersom legen helt klart har gjort en feil.

fant følgende svar på om en sykemelsing kan tilbakedateres:

Lege kan vanligvis sykemelde tidligst fra den dato pasienten er til konsultasjon. Får pasienten ikke time hos legen samme dag, kan dagen man snakket med legen på telefonen godtas som start på legens sykemelding.

Dette forutsetter at telefonsamtalen følges opp med time hos legen få dager etter telefonsamtalen.

Unntaksvis kan legen skrive sykemelding med tilbakevirkende kraft, men da må legen skrive begrunnelse om dette. En grunn kan være at det overhodet ikke er mulig for deg eller dine nærmeste å kontakte lege. Noen med psykisk sykdom vil også kunne få tilbakedatert sykemelding.

Så om du har pratet med legen på tlf i forkant eller det er noen annen god grunn til at den kan tilbakedateres i dette tilfelle kan du jo bruke dette om arbeidsgiver konfronterer deg med "feil" i sykemeldingen. 

Anonymkode: 85ede...2d7

Jeg ringte legekontoret i går, men da fikk jeg ikke time (ringte litt ut på dagen). Står på ansattportalen at jeg har brukt egenmelding. Jeg trodde det var i orden da, men jeg ante ugler i mosen når jeg tenkte meg om siden jeg nettopp er ansatt i bedriften. Fortalte dette til legen. Legen virket noe irritert fordi arb.giver hadde notert seg feil slik at jeg trodde jeg brukte egenmelding. Men dette står det ikke opplyst om i sykemeldingen, og det er jo ikke sikkert slikt kan oppgis. Håper arb.giver godtar. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En arbeidsgiver har på lik linje med Nav mulighet til å bestride en sykemelding.  

Anonymkode: 686a2...7a3

Men hvorfor? De har jo ingen medisinsk kompetanse.

Anonymkode: fb98d...ec9

Skrevet

Altså, når du ringer deg inn syk og ikke sier at det kommer sykemelding, så noterer selvfølgelig arbeidsgiver egenmelding i datasystemet. Det er helt normal, og kvalifiserer på ingen måte til å kalles ugler i mosen. Arbeidsgiver kan bestride en sykemelding dersom de mistenker at den ikke er reell, det er egne regler og rutiner rundt dette, og det er ingenting som tilsier ut fra det du skriver her at din leder har tenkt å gjøre det. Er du ny i arbeidslivet?

Anonymkode: 8920c...5bd

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, når du ringer deg inn syk og ikke sier at det kommer sykemelding, så noterer selvfølgelig arbeidsgiver egenmelding i datasystemet. Det er helt normal, og kvalifiserer på ingen måte til å kalles ugler i mosen. Arbeidsgiver kan bestride en sykemelding dersom de mistenker at den ikke er reell, det er egne regler og rutiner rundt dette, og det er ingenting som tilsier ut fra det du skriver her at din leder har tenkt å gjøre det. Er du ny i arbeidslivet?

Anonymkode: 8920c...5bd

Sendte en spørsmål til arb.giver om egenmelding. Da ble jeg fortalt at de hadde tenkt å ringe meg for å gi beskjed om at de hadde registrert egenmeldingen feil. Dette fikk jeg beskjed om i går, ikke etter første dag når egenmeldingen var registrert feil. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når har kompetanse betydd noe ?

Aldri er svaret

Anonymkode: c5668...4fd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I tilfeller hvor arbeidstaker søker seg fri for å reise på ferie, får avslag, melder seg syk de aktuelle dagene og poster feriebilder på facebook vil en oppegående arbeidsgiver bestride sykemeldingen.

Anonymkode: 797e5...2bf

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt sykemeldt nå noen få dager pga sykdom (selvfølgelig). Kom meg ikke til lege før i går og fortalte situasjonen. Han valgte å gi meg sykemelding selv om jeg ikke kontaktet han første sykedag. Men kan arb.giver nekte å godta sykemelding når datoen for når jeg var hos legen er datert til i dag og ikke første dag jeg var syk?

For at ansatte skal få rett til sykepenger, må arbeidsuførheten dokumenteres med legeerklæring. Dette gjelder ikke i arbeidsgiverperioden når arbeidstakeren har rett til å nytte egenmelding. Legeerklæring kan ikke godtas for tidsrom før ansatt ble undersøkt av lege (sykmeldingstidspunktet). Samt. du må ha vært i arbeid i 4 uker før du har rett på sykepenger.

Anonymkode: 1bfe7...481

Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan bestride en sykmelding ved grunnene nevnt over. Men er det det å ha gyldig fravær du tenker på, eller det å få utbetalt sykepenger? For å ha rett på sykepenger må du ha jobbet fire uker ved sykmelding, og to måneder ved egenmelding. Hvor lenge har du jobbet hos denne arbeidsgiveren?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...