evelynn Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Hei! Lurer på en ting. I går ettermiddag ringe tre skolejenter på døra og spurte, om de fikk lov å hoppe på vår trampoline. Jeg kjenner ansiktene deres fra lekeplasen, men det er bare det. Jeg bare spurte om foreldrene deres vet at de kommer til oss, og da de svarte "ja", fikk de lov å hoppe - og det er ok. (Nå tenker jeg, at jeg kanskje burde be dem om tlf. nummer til foreldrene, og ringe og spøre selv?)Men nå lurer jeg på om jeg tar ansvar hvis en ulykke skjer når de hopper? De hoppet saltoer og øvde med å stå på hendene osv, men selv om man bare hopper, en ulykke kan skje. Hvis jeg inviterer barna jeg kjenner, og avtaler det med foreldrene deres, så tar jeg ansvar selvsagt. Men om det kommer barna som jeg bare kjenner fra lekeplassen, men kjenner ikke foreldrene deres, så egentlig vil jeg ikke ta ansvar. Jeg kan selvfølgelig si fra at de kan hoppe bare en om gangen, men bare dette. Hva synes dere? Og kanskje vet dere hva loven sier om dette?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Du er ansvarlig hvis det skjer en ulykke. Anonymkode: 22141...46b 10
Dr. A. Kula Skrevet 9. september 2016 #3 Skrevet 9. september 2016 Her har du et svar Du har ansvar som eier. 1
evelynn Skrevet 9. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du er ansvarlig hvis det skjer en ulykke. Anonymkode: 22141...46b er det ifølge loven? i så fall må jeg desverre nekte neste gangen...
skruf Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Jeg hadde sagt nei. Når noen hopper på vår trampoline, om det er mine barn eller venner av barna, så har jeg et ansvar. Jeg har litt strenge trampolineregler....f.eks ikke hoppe mange samtidig, ikke hoppe i nettet eller på den blå beskyttelseskanten, og det er absolutt strengt forbudt å ta salto. Datteren min er ganske drillet i de reglene, blir de ikke fulgt så blir trampolinen tatt ned. Ukjente barn derimot ville jeg aldri hatt det ansvaret for... For ikke lenge siden så var det et barn jeg kjenner som fikk brudd i nakken som følge av salto på trampolinen. Mannen min er lege, og han har igjennom årene sett så utrolig stygge skader som er forårsaket av trampolinehopping. 2
evelynn Skrevet 9. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2016 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Her har du et svar Du har ansvar som eier. tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #7 Skrevet 9. september 2016 http://www.tv2.no/a/8316691/ Der står det at du KAN bli erstatningspliktig, men at innboforsikringen dekker det. Anonymkode: f7cf8...e5f
evelynn Skrevet 9. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 9. september 2016 Så et spørsmål til : hva om noen kommer inni hagen vår og bare hopper når vi ikke er hjemme, uten å spørre først? Eller " få en trygg plassering" betyr også at jeg må ha minst 2,5 meters gjerde med spiker rund trampolina, så ingen kan komme in?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #9 Skrevet 9. september 2016 8 minutter siden, evelynn skrev: Hei! Lurer på en ting. I går ettermiddag ringe tre skolejenter på døra og spurte, om de fikk lov å hoppe på vår trampoline. Jeg kjenner ansiktene deres fra lekeplasen, men det er bare det. Jeg bare spurte om foreldrene deres vet at de kommer til oss, og da de svarte "ja", fikk de lov å hoppe - og det er ok. (Nå tenker jeg, at jeg kanskje burde be dem om tlf. nummer til foreldrene, og ringe og spøre selv?)Men nå lurer jeg på om jeg tar ansvar hvis en ulykke skjer når de hopper? De hoppet saltoer og øvde med å stå på hendene osv, men selv om man bare hopper, en ulykke kan skje. Hvis jeg inviterer barna jeg kjenner, og avtaler det med foreldrene deres, så tar jeg ansvar selvsagt. Men om det kommer barna som jeg bare kjenner fra lekeplassen, men kjenner ikke foreldrene deres, så egentlig vil jeg ikke ta ansvar. Jeg kan selvfølgelig si fra at de kan hoppe bare en om gangen, men bare dette. Hva synes dere? Og kanskje vet dere hva loven sier om dette? Her er det ikke snakk om å ta ansvar men å komme i ansvar når/om noen skader seg på din eiendom og dine eiendeler. Barn som skader seg kan bli milionerstatningskrav ut av. Hvilken forsikring du har er avgjørende for om dette er dekket. En annen sak er om forsikringsselskapet vil mene de skal dekke en eventuell skade. Trampolinens sikkerhet og tilstand er og av betydning. Erkjenner du ansvar for noe som kan se ut som en bagatellskade, så kan du senre få avsvar for senskader og da kan både hus og andre eiendeler med mer, ryke med for å dekke. Så moralen er klar, la andre barn hoppe sine egne trampoliner, og bare dine egne barn bruke din. Eller ta hele trampolinen inn om du er redd for å komme i ansvar på grunn av skade. Trampolineulykker står høyt på skadelisten til barn. Anonymkode: 13982...901 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 3 minutter siden, evelynn skrev: Så et spørsmål til : hva om noen kommer inni hagen vår og bare hopper når vi ikke er hjemme, uten å spørre først? Eller " få en trygg plassering" betyr også at jeg må ha minst 2,5 meters gjerde med spiker rund trampolina, så ingen kan komme in? Da får du ta trampolinen inn. Har du svømmebaseng i hagen så skal det sikres slik at ingen kommer og bader eller faller nedi og drukner. Trampoline og andre anordninger på din eiendom er ditt ansvar. Du kommer i ansvarmom noen skader seg om så det er en beruset person på nattevandirng som faller på din eiendom og skader seg, fordi det har kommet is i løpet av natten. Anonymkode: 13982...901 1
evelynn Skrevet 9. september 2016 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da får du ta trampolinen inn. Har du svømmebaseng i hagen så skal det sikres slik at ingen kommer og bader eller faller nedi og drukner. Trampoline og andre anordninger på din eiendom er ditt ansvar. Du kommer i ansvarmom noen skader seg om så det er en beruset person på nattevandirng som faller på din eiendom og skader seg, fordi det har kommet is i løpet av natten. Anonymkode: 13982...901 Takk for svaret. Nå har jeg bedre orientering, og må tenke litt, hva skal vi gjøre med trampolina da.
Simmis Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 Vi har en liten hengelås vi bruker, festet i en liten kjettingsnor under trampolina, så når vi ikke er hjemme eller trampolina ikke brukes festes hengelåsen i kjettingen og i den tingen til glidelåsen på nettet.( husker virkelig ikke hva den heter, den man drar opp og igjen på glidelåsen ) 4
Antoinette Skrevet 9. september 2016 #13 Skrevet 9. september 2016 Det er høst, pakk ned trampolina. Problem solved.
Dr. A. Kula Skrevet 9. september 2016 #14 Skrevet 9. september 2016 Du har ansvar dersom den ikke er tilstrekkelig sikret. Om du må gå inn en port for å komme inn i hagen (inngjerdet), vil det trolig være sikring nok (i hvertfall om porten er låst). Men om trampolinen står lett tilgjengelig, uten sikkerhetsnett, kan det betviles at du har sikret den nok for at uvedkommende skal ha tilgang. Har du sikkerhetsnett, er det glidelås, og som @Simmis skriver, har denne mulighet for å låses med hengelås. Da er trampolinen sikret, og du vil ikke komme i erstatningsposisjon for at uvedkommende tar seg til rette. Du blir ikke erstatningsansvarlig om tyver sklir på badegulvet heller. Å ha regler for bruk, og disse ikke overholdes (selv ved påpekning), vil også frita deg for ansvar, i det minste redusere ansvarsomfang. Men jeg ville vært svært skeptisk til å la fremmede barn leke på egen rampoline. Ansvaret ditt for trampolinen er at den er forskriftsmessig forsikret. At brukere bruker den feil (og du ikke har gitt tillatelse til dette), kan du ikke holdes ansvarlig. Kort fortalt, om en tilfeldig forbipasserende går opp på trampolinen, men faller og ødelegger foten når denne går av, vil du kunne bli erstatningspliktig dersom du hverken har sikkerhetsnett eller trapp/fornuftig innretning for å komme av/på, mens om en person "bryter seg inn" på trampolinen og tar en mislykket salto, og ødelegger seg, vil du neppe bli ansvarliggjort.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #15 Skrevet 9. september 2016 Glad jeg ikke har trampoline. Jeg hadde neppe turt å la fremmede unger hoppe tre om gangen, og å stå på hendene, hadde jeg hatt en. En ting er at forsikringen kan dekke det dersom en skade skjer, men det økonomiske er jo bare én side av saken. Anonymkode: 037c0...35c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #16 Skrevet 9. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det ikke snakk om å ta ansvar men å komme i ansvar når/om noen skader seg på din eiendom og dine eiendeler. Barn som skader seg kan bli milionerstatningskrav ut av. Hvilken forsikring du har er avgjørende for om dette er dekket. En annen sak er om forsikringsselskapet vil mene de skal dekke en eventuell skade. Trampolinens sikkerhet og tilstand er og av betydning. Erkjenner du ansvar for noe som kan se ut som en bagatellskade, så kan du senre få avsvar for senskader og da kan både hus og andre eiendeler med mer, ryke med for å dekke. Så moralen er klar, la andre barn hoppe sine egne trampoliner, og bare dine egne barn bruke din. Eller ta hele trampolinen inn om du er redd for å komme i ansvar på grunn av skade. Trampolineulykker står høyt på skadelisten til barn. Anonymkode: 13982...901 På hvilken måte kan det bli millionerstatninger ved barns skade? Hvem krever den erstatningen, barnet selv/foreldre? For helsevesenet er det da ett fett om hvem som eide trampolinen, og foreldre betaler ikke for barns framtidige uføretrygd. Forsikringsselskaper? Anonymkode: 22bb6...26c
Gjest Magnifiq Skrevet 9. september 2016 #17 Skrevet 9. september 2016 Her får alle ungene hoppe, på alle naboenes trampoliner.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #18 Skrevet 9. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte kan det bli millionerstatninger ved barns skade? Hvem krever den erstatningen, barnet selv/foreldre? For helsevesenet er det da ett fett om hvem som eide trampolinen, og foreldre betaler ikke for barns framtidige uføretrygd. Forsikringsselskaper? Anonymkode: 22bb6...26c Forsikringsseleskapet kan kreve det av deg ja. Anonymkode: bfe96...238
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #19 Skrevet 9. september 2016 Sitat og det er absolutt strengt forbudt å ta salto. Høres kjempemoro ut hos deg. Anonymkode: a5c99...152 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #20 Skrevet 9. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsikringsseleskapet kan kreve det av deg ja. Anonymkode: bfe96...238 http://www.aftenposten.no/norge/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-222252b.html Her står det at hvis trampolinen er riktig satt opp og uten feil, skal det veldig mye til (pluss at barnet må være ulykkesforsikret?). Anonymkode: 22bb6...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå