Gå til innhold

Beskjæring av bærbusker og frukttrær nå? Tips og triks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har levd vår første sommer i nytt hus, og hagen er fantastisk produktiv! Men den er også forvokst. Er det nå det er lurt å ta seg av solbær-, rips- og stikkelsbærbusker? Plomme, epler og moreller er også helt formidabelt forvokste saker. Hvilken kilde kan jeg stole på for hvordan man gjør det, bortsett fra bare å google meg frem og tilbake?

Anonymkode: a0b13...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ikke tatt noe nå nei. Vent til veksten har stoppet og helst til vårparten, februar-mars avhengig av hvor du bor i landet.    Det finnes nok mange gode nettsteder for tips, men jeg ville nok også tatt turen innom et skikkelig gartneri for rådgivining. En god hagebok er også veldig kjekt å ha.  Jeg har dessverre bare balkong for tiden, så ingen konkrete tips. Greit å bruke tid på å sette seg inn i det, feil tynne og trimmejobb på bukser og trær gir dårlig fruktbæring.

Angående bærbusker, det kan være lurt å merke de greinene som bar mye frukt nå mens du husker det med tråd. Noen busker vil f.eks. bare bære frukt fjorårets skudd, slik at du ikke klipper årets ny skudd som bærer frukt neste sommer. Les deg opp, ulike busker og trær trenger ofte forskjellig tilnærming. Du må få en balanse i nyere skudd og gode fruktbærende greiner, mens gamle greiner som ikke lengre bærer frukt og skudd som vokser feil må vekk. Du må også tenke på å få lys og luft inn i treet/busken og ev hvor høy vekst som er praktisk. Gode frukttrær bør ikke vokse seg for høye (og bruke energi på det heller en frukt), men det er sammtidig ikke noe sjakktrekk å toppe dem ;) 

Anonymkode: f42cb...fac

• Liker 4
Skrevet

Takk for rådene! Mormor mi klippet alltid av grener og kvister av bærbuskene om høsten, satt stiklingene i bakken, og solgte bærbusker to år senere...har litt lyst til å prøve å formere også, om enn bare til eget bruk. :)

Anonymkode: a0b13...404

Skrevet

tRODDE EN skulle beskjære om våren, jeg..

Anonymkode: 3c712...e77

Skrevet

Du kan beskjære om høsten men du burde vente lengst mulig så sevja får gått ned i rota. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...