Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Hvor mye betaler dere på huslånet deres per. mnd?

Hvor mye i forsikring og renter?

Jeg betaler 5800 i forsikring og renter. Lurer på hvor mye man BØR betale på lånet utenom :)

(Huslånet er på 2.2)

Betaler jo alt jeg kan, men hva er minimum tenker dere?

Dermed, hva betaler dere i reint lån, hva i forsikring og renter?

Hvor mye i lån?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er vanskelig å si hva man "bør" betale på rent lån hver måned, det er så forskjellig i forhold til størrelse på lånet, andel som er belånt, inntekt, andre utgifter osv.

Vi har et huslån på 3,3 mill, noe som er langt under 50% av boligens verdi. Det er avdragsfritt, rentene er vel på rundt 7-8 000 i måneden. På en normal måned setter jeg over 2000 og mannen min 3000 ekstra, og når han får bonus (to ganger i året) setter han inn 100-150 000 i slengen. I måneder der vi har ekstra høye utgifter har vi mulighet til å betale lite eller ingenting i avdrag. Fungerer flott for oss, men ville vært helt utenkelig for andre.

Jeg tror det viktigste er at man betaler så mye man kan, særlig hvis belåningsgraden er høy og man frykter en renteoppgang. Nå ser det ut som om renta vil holde seg lav en stund, men før eller siden vil den stige, så da er det bra å kvitte seg med mest mulig.

Anonymkode: d66c1...8f0

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Sharon90 skrev:

Lurer på hvor mye man BØR betale på lånet utenom

Kommer helt ann på rente, belåningsgrad, økonomi etc. 

To "magiske" tall for belåningsgrad er 75% og 60%. Du bør hvertfall under 75% før du prioriterer annen sparing, deretter kan målet være 60%. 

Er renten på lånet lavere enn avkastningen på sparing/investering lønner det seg ikke å betale ekstra på lånet. Overfør heller penger fra sparekonto til boliglån når lånerenten en gang i fremtiden øker. Dette fordrer riktignok at du ikke er av typen som MÅ bruke alle pengene når de er tilgjengelige på konto.

Du bør ha en grei nok buffer før du betaler ekstra på boliglånet. Hva som er grei nok avhenger av hvor sikker jobben din er og hvilket forbruk du har. 1-3 netto månedslønner er vel ganske vanlig.

Betaler selv ikke noe ekstra på boliglånet da vi har gunstig lånerente i Husbanken. 

Anonymkode: 83dcf...f67

Skrevet

Betaler 20000 i mnd hvorav 7000 er renter og resten er avdrag. Men det er endel mer enn jeg trenger å betale

Skrevet

5800 høres veldig lite ut på et lån på 2.2 millioner. Om jeg regner med 2,2% rente og 25 års nedbetalingstid får jeg 9 600 per måned, bare rentene i seg selv utgjør rett over 4 000, så det betyr at du nær sagt ikke betaler avdrag i hele tatt.

Jeg ville tenkt som så at renten kan i fremtiden stige til 5% (sikkert også mer, men ikke de nærmeste årene). Med 25 års nedbetalingstid blir det 13 000 per måned. Da bør du betale 13 000 per måned slik at når (om?) renten i fremtiden har steget til  over 5 % så er lånet vesentlig lavere og du er i god stand til å takle renteoppgangen.

Om 5 800 kroner er i nærheten av hva du føler du kan take å betale per måned har du satt deg i en svært risikofylt situasjon, vet at du i praksis ikke har betjeningsevne på lånet nå med historisk lave renter. 

Skrevet

5800 er kun renter og forsikring. 

Utover det har jeg betalt huslånet utenom, men er så vidt begynt å betjene lånet alene. 

Jeg prioriterte en periode nå å kun betale renter og forsikring for å få spart litt buffer og komme ovenpå. 

Og derfor lurer jeg på hvor mye som er minimum på en måte. 

Og tusen takk for ordentlige svar over! Har fått en veldig pekepinn!

Jeg så nesten for meg å betale 4000 utenom de 5800 som et minimum. 

Har et sånt lån hvor man kan gjøre det slikt.

Hva tenker dere?

Skrevet
4 minutter siden, Sharon90 skrev:

5800 er kun renter og forsikring. 

Utover det har jeg betalt huslånet utenom, men er så vidt begynt å betjene lånet alene. 

Jeg prioriterte en periode nå å kun betale renter og forsikring for å få spart litt buffer og komme ovenpå. 

Og derfor lurer jeg på hvor mye som er minimum på en måte. 

Og tusen takk for ordentlige svar over! Har fått en veldig pekepinn!

Jeg så nesten for meg å betale 4000 utenom de 5800 som et minimum. 

Har et sånt lån hvor man kan gjøre det slikt.

Hva tenker dere?

Hvorfor gjør du så stort nummer av forsikring? Det er da ikke store beløpet pr måned? 

Forøvrig legger ikke jeg selvangivelsen min ut på nettet for evig og alltid. 

Anonymkode: 48fc5...076

• Liker 1
Skrevet

Synes 4 000 i avdrag er lite. Det tilsvarer 30-35 års nedbetalingstid (forutsatt at du øker dette etterhvert som rentene minker pga redusert lån). Om da rentene stiger har du ingen buffer til å ta dette fra. Jeg mener at du bør betale 8-9000 i avdrag per måned. Alternativt betale 4000 og så spare tilsvarende på annen måte.

Om du bare betaler 4000 i avdrag per måned bør du ihvertfall være klar over at det er svært stor sansynlighet for at du om 4-5 år må øke betalingene vesentlig bare for å dekke renter. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør du så stort nummer av forsikring? Det er da ikke store beløpet pr måned? 

Forøvrig legger ikke jeg selvangivelsen min ut på nettet for evig og alltid. 

Anonymkode: 48fc5...076

Hvis avbetaling på huslån er å anse som selvangivelse så har vi ulik oppfatning av det. 

Men ingen tvinger deg til å hverken skrive eller svare. 

7 minutter siden, CutTheRope skrev:

Synes 4 000 i avdrag er lite. Det tilsvarer 30-35 års nedbetalingstid (forutsatt at du øker dette etterhvert som rentene minker pga redusert lån). Om da rentene stiger har du ingen buffer til å ta dette fra. Jeg mener at du bør betale 8-9000 i avdrag per måned. Alternativt betale 4000 og så spare tilsvarende på annen måte.

Om du bare betaler 4000 i avdrag per måned bør du ihvertfall være klar over at det er svært stor sansynlighet for at du om 4-5 år må øke betalingene vesentlig bare for å dekke renter. 

Ja, ser den, det er nok lite, og satt som minimum. 

Men jeg vil nok sette 6000 som minimum, og ha det som MÅL å betale 8-9000 i mnd. da. 

(Grunnen til minimum og alt det er at enkelte mnd har man litt mindre utbetalt. )

Altså

5800 renter og forsikring og 

9000 avdrag

= 14800 på det i mnd. 

Det blir høyt, men ønsker jo å ha orden på dette. 

Takk for svar. :) Setter pris på all den seriøse hjelpen jeg får. 

Burde helt klart gått ned til banken og snakket med dem også, men ønsker en pekepinn som sagt :)

Skrevet

Jeg har 2,2 i lån og lavere nedbetalingstid fordi jeg ønsker å betale mye mens renten er lav. Betaler 11000 i mnd, forsikring utenom.

Anonymkode: 821d1...2cc

Skrevet

Etter nedbetalingsplanen skal jeg betale ca. 3900 i avdrag og 1700 i renter, men jeg betaler ca. 10 000 kr ekstra hver mnd. for å spare på rentene.

Hver gang jeg betaler ektra, så forkortes nedbetalingstiden.

Betaler boliglånet alene, så ser hva økonomien tillater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...