Gå til innhold

Misfornøyd med valpekurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre år siden hadde jeg valp og gikk på valpekurs. Da lærte vi ting som gjorde hverdagen med valp grei, vi lærte å gå fint i bånd, sitt/ligg og bli sittende/liggende, passering, håndtering som kloklipp og tannvisning og en killer innkalling. Det var ting jeg kom på i farta. Vi lærte en del om treningsfilosofi, hvordan man skal trene inn nye adferder, mye shaping og litt lokking, utelukkende positivt kurs. Var veldig fornøyd.

Nå har jeg valp igjen og har flyttet, så går på valpekurs på en annen hundeskole/klubb. Jeg har nå litt inne av hundetrening, men tenkte det var nyttig likevel å gå på nytt kurs. Men jeg er overrasket. Andre kurskvelden lærer vi utgangsstilling (lokk hunden med godbit til å sitte ved siden av deg), lineføring (lokk hunden til å gå ved siden av deg og se opp/på godbiten), innkalling til utgangsstilling, sitt og bli, og tannvisning. De krevde at hunden satt i utgangsstilling i 10 min mens de sjekket tennene på alle 9 valpene.

Valpen min er knappe tre måneder og synes sitt og bli er litt tungt og legger seg fort ned. Jeg er bare glad han blir, men fikk streng beskjed om å få han til å sitte, men ikke hvordan. Så jeg fikk ikke lov å trene ting "tilpasset" min hund.

Kanskje jeg bare er teit, men jeg gikk fra kurskvelden med en dårlig følelse og har egentlig ikke lyst å returnere, men synes det er skrekkelig kjipt å kaste 2000kr ut vinduet...

Anonymkode: 35eb2...041

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står i kursbeskrivelsen?

Skrevet

2t kr er lite hvis du tror dette ikke er bra for hunden.

@Tabris

Anonymkode: 718ad...c6d

Skrevet

2 tusen kr er veldig billig kurs, man får det man betaler får.

Skrevet

Utfra hva du skriver, så synes ikke jeg dette høres ut som et spesielt bra valpekurs. Hvorvidt du vil gå kurset er litt opp til deg. Får du lov å kjøre litt ditt eget løp på kurset? Evt ha valpeslipp med noen av de andre valpene etterpå (eller bli kjent med noen av dem og møte dem på fritiden). Så kan du kanskje få noe nyttig sosialisering ut av det i hvert fall. Om ikke annet, kan du trene kontakt og få utnytte at hunden din kan klare å jobbe og fokusere på deg selv med andre valper rundt. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som vidergåendekurs/bronsjemerket i lydighet det her jo :ohmy:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha betalt og fullført kurset så fremst det kun er postive metoder hundeklubben driver med. Valpen har godt av sosialiseringen, miljøtreningen og generaliseringen. Si ifra til instruktøren at valpen din skal ha pause etter lange økter.

Det er viktig for små valper å få pauser i mellom øktene. Kommer ingenting godt av å presse valper til å fokusere og kosentrere seg over lang tid med mange forstyrrelser.

• Liker 2
Skrevet

Og en liten ting til, det viktigste for en 3mnd valp er ikke all den lydighetstreningen. Sitt, bli, dekk, utgangsstilling kan komme senere. Det som er viktig er å trene kontakt, kontakt, kontakt og innkalling. Og selfølgelig sosialisering og miljøtrening. 

Konsekvensene for en valp som ikke blir sosialisert er myyye større enn en valp som ikke lærer seg sitt og bli.

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ut som et opplegg laget av noen som ikke har peiling på verken valp eller konkurranse-rettet trening. :huh:

Jeg hadde krevd pengene tilbake, med den begrunnelsen at dette ikke er det jeg ble forespeilet. Dette er et lydighetskurs for nybegynnere å regne. Hadde aldri i verden betalt for et opplegg som ødelegger valpens treningsglede på den måten og gir ferske hundeeiere helt skrudde forventninger. Valper skal knapt trene et par minutter av gangen, de skal ha svært få repetisjoner og det er helt andre grunnferdigheter som er viktig å få på plass før man i det hele tatt tenker på å begynne å lære inn øvelser. 

• Liker 2
Skrevet

Valpekurs er det samme som de første trinn på barneskolen. Hvor man rett og slett skal lære seg, via lek, og lære. Valpekurs skal ikke være ungdomsskole :P 

Dessverre er det ofte mye ymse trenere på kurs. Har de andre parallelle valpekurs med en annen trener? For da kan du prøve å bytte. 

Jeg bytta kurs engang (LP1) da treneren ikke likte blandingshunder og var skikkelig rassist ovenfor oss med blandinger. Selv hadde hun en schæfer med så lav bakpart at den hadde sår oppå potene bak :P 

Anonymkode: 2b507...453

• Liker 1
Skrevet
Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 17.03, ArtyFarty skrev:

Hva står i kursbeskrivelsen?

Står ikke så mye annet enn at det er Valp/nybegynnerkurs.

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 17.11, AnonymBruker skrev:

2 tusen kr er veldig billig kurs, man får det man betaler får.

Mitt forrige kurs jeg var fornøyd med kosta ikke så mye mer.

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 17.15, Tabris skrev:

Utfra hva du skriver, så synes ikke jeg dette høres ut som et spesielt bra valpekurs. Hvorvidt du vil gå kurset er litt opp til deg. Får du lov å kjøre litt ditt eget løp på kurset? Evt ha valpeslipp med noen av de andre valpene etterpå (eller bli kjent med noen av dem og møte dem på fritiden). Så kan du kanskje få noe nyttig sosialisering ut av det i hvert fall. Om ikke annet, kan du trene kontakt og få utnytte at hunden din kan klare å jobbe og fokusere på deg selv med andre valper rundt. 

Jeg fikk hele tiden beskjed om "få henne til å gjøre ditt/datt". Lite som tilsa jeg fikk kjøre mitt eget opplegg. De har ikke organisert valpeslipp og anbefaler ikke valpene å ha slipp der "hundene tror de skal ha det gøy og ikke trene".

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 18.26, Crizpo skrev:

Høres ut som vidergåendekurs/bronsjemerket i lydighet det her jo :ohmy:

Enig...

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 18.32, Snorkfrøken skrev:

Jeg ville ha betalt og fullført kurset så fremst det kun er postive metoder hundeklubben driver med. Valpen har godt av sosialiseringen, miljøtreningen og generaliseringen. Si ifra til instruktøren at valpen din skal ha pause etter lange økter.

Det er viktig for små valper å få pauser i mellom øktene. Kommer ingenting godt av å presse valper til å fokusere og kosentrere seg over lang tid med mange forstyrrelser.

Det er jo for så vidt positive, men masse lokking og valpene tenker jo ikke selv. Håndtering ble derimot forklart sånn "Hold hunden fast til den er rolig for at den skal bli vandt med holding"

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 18.35, Snorkfrøken skrev:

Og en liten ting til, det viktigste for en 3mnd valp er ikke all den lydighetstreningen. Sitt, bli, dekk, utgangsstilling kan komme senere. Det som er viktig er å trene kontakt, kontakt, kontakt og innkalling. Og selfølgelig sosialisering og miljøtrening. 

Konsekvensene for en valp som ikke blir sosialisert er myyye større enn en valp som ikke lærer seg sitt og bli.

Enig, det var slik vi hadde det før. Nå få hun litt miljøtrening da med dette, men jeg har ikke noe behov for å ha lydighetshund i en alder av 3 mnd.

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 19.33, Skywise skrev:

Dette høres ut som et opplegg laget av noen som ikke har peiling på verken valp eller konkurranse-rettet trening. :huh:

Jeg hadde krevd pengene tilbake, med den begrunnelsen at dette ikke er det jeg ble forespeilet. Dette er et lydighetskurs for nybegynnere å regne. Hadde aldri i verden betalt for et opplegg som ødelegger valpens treningsglede på den måten og gir ferske hundeeiere helt skrudde forventninger. Valper skal knapt trene et par minutter av gangen, de skal ha svært få repetisjoner og det er helt andre grunnferdigheter som er viktig å få på plass før man i det hele tatt tenker på å begynne å lære inn øvelser. 

Jeg fikk beskjed om at påmeldingen var bindene... Så pengene kan jeg glemme virker det som.

Den ‎10‎.‎09‎.‎2016 at 12.02, AnonymBruker skrev:

Valpekurs er det samme som de første trinn på barneskolen. Hvor man rett og slett skal lære seg, via lek, og lære. Valpekurs skal ikke være ungdomsskole :P 

Dessverre er det ofte mye ymse trenere på kurs. Har de andre parallelle valpekurs med en annen trener? For da kan du prøve å bytte. 

Jeg bytta kurs engang (LP1) da treneren ikke likte blandingshunder og var skikkelig rassist ovenfor oss med blandinger. Selv hadde hun en schæfer med så lav bakpart at den hadde sår oppå potene bak :P 

Anonymkode: 2b507...453

Anonymkode: 35eb2...041

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står ikke så mye annet enn at det er Valp/nybegynnerkurs.

Så lenge det ikke er annonsert som et lydighetskurs så må man jo forvente at det er helt grunnleggende. Det er tydeligvis ikke dette. Jeg ville henvist til at dette ikke er et grunnleggende valpekurs som forespeilet, og sagt at jeg derfor ønsket pengene tilbake. Det stilles alt for høye krav til at det er egnet for små valper uten forkunnskap.

Samtidig så virker det som om at du er ute etter et shaping-lignende kurs, og da burde du kanskje sjekket grundigere hva kurset går ut på for å være sikker på at det er det du ønsker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...