..... Skrevet 9. september 2016 #1 Skrevet 9. september 2016 Trakk en visdomstann forrige tirsdag. Tanna satt bom fast og tannlegen brukte 1 time og 20 min på å få den ut. Måtte fjerne en god del kjevebein. Jeg har så sinnsykt vondt etter denne trekkingen. Må spise smertestillende hver 3 time ca, og det går i både ibux, paracet og paralgin forte. Smertene sitter i hele siden og det gjør faktisk vondt fra skulderen og opp til hodet. Jeg holder på å bli gal! Kan ikke være i aktivitet for med en gang pulsen går opp så pulserer det i kjeven. Har vært hos tannlegen men han sier at alt ser fint ut. Ingen tegn til betennelse eller dry socket. Men det kan jo ikke være normalt at det skal gjøre så vondt??!!! Mest lyst til å kjøre hodet i en murvegg! Forstoppelse får man jo også av alle disse smertestillende, men det er en helt annen sak. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få verken til å gi seg? 1
Tonio Skrevet 9. september 2016 #2 Skrevet 9. september 2016 Når jeg har trekket visdomstenner uten komplikasjoner har smertene gitt seg helt i løpet av en ukes tid. Hvis du har så vondt burde du ta kontakt med tannlegen din igjen.
..... Skrevet 9. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2016 Skal dit igjen i dag, men han mente som sagt at det ikke var noe feil....
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #4 Skrevet 9. september 2016 Da jeg trakk en visdomstann nede som måtte deles i biter og røskes ut, så hadde jeg plager i 14 dager. Hadde veldig vondt og var både hoven og blå hele den ene siden av ansiktet. Du må nok regne med at det er vondt en stund, dessverre., Anonymkode: 8a014...aa6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #5 Skrevet 9. september 2016 Jeg hadde en slik operasjon med fjerning av en del kjevebein for en stund siden. Smertene var grusomme. Jeg hadde skikkelig vondt som jeg måtte ta paralgin forte flere ganger om dagen i en uke. Etter to uker, når stingene begynte å løse seg opp så slapp det meste av smerten taket. Jeg hadde mange sting, langt oppover kinnet og dette strammet så mye og ga en del smerter. Det er helt klart den vondeste av de 4 visdomstennene for min del. Jeg har også mistet følelsen på utsiden av kinnet, der den store nerven går, dette er vist en komplikasjon som kan oppstå. Heldige meg fikk jo den. Men hos meg var det altså ikke noe galt, det måtte bare få gå over av seg selv, og som sagt når stingene forsvant så hjalp det mye. God bedring, du har min dypeste sympati! Anonymkode: 4616e...930
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #6 Skrevet 9. september 2016 Jeg hadde det slik i over to uker. Opererte ut en visdomstann. Var det absolutt verste jeg har vært bort i med tanke på smerter i etterkant. Tannlegen sa alt så bra ut. Tok røntgen også da stingene skulle tas fordi jeg hadde så vondt men alt var tipptopp. Aldri spist så mye smertestillende før. Anonymkode: 9eafc...fe8
..... Skrevet 9. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2016 Ok, da er det bare å smøre seg med tålmodighet altså. Fikk gasbind med salve på nedi krateret på onsdag, men synes nesten det bare ble verre smertemessig. Håper det har gitt seg til over helga. Møkk lei av å være i ro. Og lunta er jo så himla kort at det er nyss før familien rømmer!
Minya Skrevet 9. september 2016 #8 Skrevet 9. september 2016 Nå er min opplevelse fra en trekking og ikke en operasjon, men da jeg skulle trekke første visdomstanna, så lå det et lite utstikk av kjevebeinet like over krona slik at det vi trodde skulle bli en ukomplisert trekking, tok over en time fra vi startet med påfyll av bedøvelse etter hvert. Dog slapp jeg å fjerne noe kjevebein. Jeg var mentalt og fysisk utslitt etterpå, støl og vond i både kjeft og kjeve og det tok ganske lang tid før jeg kunne slappe av uten smertestillende. Brukte paralgin og reseptbelagt ibux i en uke og gikk over til 400mg ibux og paracet som jeg måtte holde meg til i to-tre uker til. Dobbel dose i starten, mindre etter hvert. Det var verst om natten, jeg kunne våkne med intense kjevesmerter om jeg ikke tok smertestillende før jeg la meg. Omtrent en måned etter trekkingen sluttet jeg å ta smertestillende.
..... Skrevet 9. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2016 Vært hos tannlegen igjen. Han sier at jo lengre tid operasjonen tar, jo mer vondt får man etterpå. Jeg hadde et veldig kompakt kjevebein som gjorde jobben vanskelig. Nå har jeg fått penicillin for sikkerhetsskyld, i tilfelle det skal være noe i beinet som han ikke ser, så får jeg se om jeg blir bedre. Stingene ble også tatt i dag. De løsnet ikke av seg selv. Ny time mandag, håper inderlig det blir siste!!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #10 Skrevet 9. september 2016 Man skulle tro at det var dry socket siden det er så intenst vondt. Men siden tannlegen sier det ikke er det ... Passer det med de andre symptomene da? Jeg hadde dry socket, og det var som det du beskriver, helt jævlig vondt. Hos meg hadde paralgin forte og ibux ingen virkning. Sterkere preparater som tramadol fungerte heller ikke. Jeg kunne ikke gjøre noe som helst for smertene var så sterke, jeg sov ikke på over et døgn til tross for mye smertestillende, og utmattelse. Alt ble så mye bedre med en gang jeg fikk en fille ned i gropa der tannen hadde vært, og først da hjalp smertestillende. Men det var definitivt fillen som var smertelindrende. Pencillin og smertestillende gjorde ingen forskjell av seg selv, uten den. De andre symptomene jeg hadde på dry socket var en utrolig ekkel og merkelig smak i munnen, ikke som vanlig dårlig ånde eller ekkel smak, bare skikkelig merkelig, og man kunne også merke det på ånden. Smerter i hodet, kjeven, kinnet, nedover halsen på ene siden, øret. Gapesperre. Det skal egentlig være en koagulert "blodklatt" over beinet, og hvis det ikke er det, er det det at nerven er eksponert for luft som fører til den intense smerten. Det burde ikke være så vanskelig for tannleger å diagnostisere, men jeg erfarte at flere tannleger ikke en gang visste hva dry socket var. Min opprinnelige tannlege (som var bortreist) kunne fjerndiagnostisere det og måtte instruere andre til hva de skulle gjøre, er det mulig tannlegen din tar feil angående dry socket? Det er ingen betennelse eller rødhet når det er dry socket, og man trenger egentlig ikke pencillin, for det er som sagt ikke noen infeksjon, det er eksponert nerve. Anonymkode: 99eec...c76
..... Skrevet 9. september 2016 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2016 Dry socket hadde jeg sist jeg trakk visdomstann. Det var også helt for jævlig. Trodde jo det var det jeg hadde fått nå også, men tannlegen sier altså at jeg ikke har det nå, og at det er beinverk fordi han har fjernet kjevebein som gjør det så smertefullt. Den filla han har lagt ned i gropa hjelper ikke på smertene denne gangen, så han har nok rett i at det ikke er dey socket. Men, jeg har fått den likevel for å forebygge at det ikke skal utvikle seg til dry socket. Synes faktisk smertene ble verre etter at filla ble lagt i, for det ble et press langs kantene i gropa. Nei, det må vel gå over snart. Han mente også at tilhelingen skulle gå raskere når stingene var fjernet, fordi de irriterte.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2016 #12 Skrevet 9. september 2016 7 minutter siden, ..... skrev: Dry socket hadde jeg sist jeg trakk visdomstann. Det var også helt for jævlig. Trodde jo det var det jeg hadde fått nå også, men tannlegen sier altså at jeg ikke har det nå, og at det er beinverk fordi han har fjernet kjevebein som gjør det så smertefullt. Den filla han har lagt ned i gropa hjelper ikke på smertene denne gangen, så han har nok rett i at det ikke er dey socket. Men, jeg har fått den likevel for å forebygge at det ikke skal utvikle seg til dry socket. Synes faktisk smertene ble verre etter at filla ble lagt i, for det ble et press langs kantene i gropa. Nei, det må vel gå over snart. Han mente også at tilhelingen skulle gå raskere når stingene var fjernet, fordi de irriterte. Jeg skjønner! Leit at filla ikke fungerte. For meg var det som en reddende engel, den eneste lettelsen. Jeg håper likevel helgen blir bedre enn dagene bak deg, og at smertestillende endelig skikkelig virker. God bedring! Anonymkode: 99eec...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå