Gå til innhold

Må man ha en forlover?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære har lyst til å gifte oss neste sommer og det eneste som plager meg der er at jeg faktisk ikke har noen gode venninner som kan være forlover. Er dette noe man må ha? Vi vil ha kirkelig bryllup om det er av betydning. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Rubinen skrev:

Jeg og min kjære har lyst til å gifte oss neste sommer og det eneste som plager meg der er at jeg faktisk ikke har noen gode venninner som kan være forlover. Er dette noe man må ha? Vi vil ha kirkelig bryllup om det er av betydning. 

En forlover skal være vitne til at dere inngår ekteskapsløfte. Det trenger ikke å være en god venninne, men man må ha. Søsken, foreldre, jobbkollega kan også bli spurt om å være forlover.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Forlovererklæring – må fylles ut av to forlovere – én fra hver side. Det må være en person som kjenner deg. Statsborgerskapet til forlover har ingen betydning. Forlover må ikke være til stede ved ekteskapsinngåelsen.

Så nei, du må ikke ha det, men noen som kjenner deg må signere papirene.

Endret av mereo
Skrevet
6 timer siden, Tonio skrev:

En forlover skal være vitne til at dere inngår ekteskapsløfte. Det trenger ikke å være en god venninne, men man må ha. Søsken, foreldre, jobbkollega kan også bli spurt om å være forlover.

Nei, vitne og forlover er to forskjellige ting, de er ofte den samme, men trenger ikke være det. Forlover er den som skriver under forlovererklæringen, mens vitne er den som vitner under vielsen. Man trenger begge rollene

Skrevet

Du har ikke søstre? Noen gode jobbkollegar eller noe du kan ha da?

svigerinne?

Anonymkode: d3626...a5f

Skrevet
25 minutter siden, VinterSnø skrev:

Nei, vitne og forlover er to forskjellige ting, de er ofte den samme, men trenger ikke være det. Forlover er den som skriver under forlovererklæringen, mens vitne er den som vitner under vielsen. Man trenger begge rollene

Det er det vi fikk beskjed om (skatteetaten), jeg skjønner at jeg burde lagt til den delen. :) 

Skrevet
7 minutter siden, Tonio skrev:

Det er det vi fikk beskjed om (skatteetaten), jeg skjønner at jeg burde lagt til den delen. :) 

Sier du at skatteetaten sa det du skrev eller det jeg skrev? 

Skrevet
2 timer siden, VinterSnø skrev:

Sier du at skatteetaten sa det du skrev eller det jeg skrev? 

Det jeg skrev fikk jeg beskjed om da jeg tok kontakt med skatteetaten her jeg bor.

Skrevet
2 minutter siden, Tonio skrev:

Det jeg skrev fikk jeg beskjed om da jeg tok kontakt med skatteetaten her jeg bor.

Da fikk du feil beskjed. Det er ingen krav om at forloveren og vitne er samme person. Men det er det vanligste. Kjenner til flere tilfeller hvor det er forskjellige personer.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke søstre? Noen gode jobbkollegar eller noe du kan ha da?

svigerinne?

Anonymkode: d3626...a5f

Har noen søstre, men har ingen kontakt med de. Jobber alene og svigerinne har jeg ikke ;)

Tusen takk for svar alle sammen :) Men kan for eksempel mamma være vitne og forlover?  Det er egentlig ikke noe morsomt å være "Vigdis Venneløs", og selvfølgelig er det sårt og ikke ha utdrikningslag osv. men sånn er det nå bare. 

Skrevet
10 timer siden, Rubinen skrev:

Har noen søstre, men har ingen kontakt med de. Jobber alene og svigerinne har jeg ikke ;)

Tusen takk for svar alle sammen :) Men kan for eksempel mamma være vitne og forlover?  Det er egentlig ikke noe morsomt å være "Vigdis Venneløs", og selvfølgelig er det sårt og ikke ha utdrikningslag osv. men sånn er det nå bare. 

Mammaen din kan være det. =)

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Forloveren din trenger ikke være kvinne heller. En kompis kan være det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...