Gå til innhold

Tape arr i ett år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart 3 mnd siden jeg fjernet silikon og har nå arr med tape på. Er så lei tapen. Må den virkelig stå på i 12 mnd?

Anonymkode: 6f07b...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du tullerusk? Hvem har sagt at du skal tape arr i ukesvis? Huden og arret får jo ikke luft og puste. Vanligvis fjernes tape når stingene fjernes og ferdig med tapen. 

Å tape i månedsvis har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 32dd3...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod i brosjyren at microporetape i minst 3-6 mnd ga finere arr, mens  lengre og var bra. Leste om noen som tapet i 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Stod i brosjyren at microporetape i minst 3-6 mnd ga finere arr, mens  lengre og var bra. Leste om noen som tapet i 12 mnd.

Snakk med fastlegen din. Jeg er rimelig sikker han vil råde deg til å slutte med tapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med fastlegen din. Jeg er rimelig sikker han vil råde deg til å slutte med tapen.

Man får finere arr ved å tape. Huden får puste uansett. 

Men å tape ett helt år var lenge ja. Jeg har fått beskjed om 10 uker, men det har vært snakk om et relativt lite arr da. Uansett så stemmer det sikkert det som står i brosjyren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plastikk-kirurgen mente seks måneder for operasjonen jeg tok. Jeg tapet i fire måneder med siliontape, da var jeg lei. Arret mitt er kjempefint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du tullerusk? Hvem har sagt at du skal tape arr i ukesvis? Huden og arret får jo ikke luft og puste. Vanligvis fjernes tape når stingene fjernes og ferdig med tapen. 

Da vet du jo tydeligvis ikke hva du snakker om og bør kanskje vurdere å ikke svare på tråden? Å tape arr etter kosmetiske operasjoner er vanlig og anbefalt. Arret får såklart puste. Årsaken er at det blir flatere, hindrer strekk i arret som kan gjøre det bredere og det kan få det til å bleke fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Får prøve noen uker til. Klør under uansett hvilken tape jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape i et år er helt normal anbefaling. Minst 3 mnd, helst 6 mnd, fortrinnsvis ett år. Jeg sluttet med tape etter 3 ish uker på lårene nå. Reagerte på alt. SMører istedet med kaldpresset kokosolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er Mepitac jeg har brukt, men jeg har kastet den etter en ukes bruk. Da er teipen litt gåen og den krøller seg er min erfaring. Dog har jeg et langt arr i trusekanten, så det får en del tyn ila dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. Arr tapes fordi de blekner lettere da. Slutt å gi råd når du ikke har peiling.

Anonymkode: 2ca99...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. Arr tapes fordi de blekner lettere da. Slutt å gi råd når du ikke har peiling.

Tror AB du siterer muligens forveksler normale kirurgiarr og plastisk kirurgi. Er litt forskjell på et kikhullsarr og større plastiske arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sugemerke skrev:

Da vet du jo tydeligvis ikke hva du snakker om og bør kanskje vurdere å ikke svare på tråden? Å tape arr etter kosmetiske operasjoner er vanlig og anbefalt. Arret får såklart puste. Årsaken er at det blir flatere, hindrer strekk i arret som kan gjøre det bredere og det kan få det til å bleke fortere. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at dere mener jeg ikke vet hva jeg snakker om, men dere vet da tydeligvis ikke har jeg har flere store operasjoner i flere runder med flere hundrede sting og agraffer altså mange, lange arr. Jeg har fått beskjed om å slutte med tape etter 14 dager. I tillegg utviklet jeg allergi mot tape etter siste operasjon. Jeg har og helsefaglig utdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at dere mener jeg ikke vet hva jeg snakker om, men dere vet da tydeligvis ikke har jeg har flere store operasjoner i flere runder med flere hundrede sting og agraffer altså mange, lange arr. Jeg har fått beskjed om å slutte med tape etter 14 dager. I tillegg utviklet jeg allergi mot tape etter siste operasjon. Jeg har og helsefaglig utdannelse. 

Jeg har også helsefaglig utdannelse (om det skulle bety noe), har selv hatt operasjonsarr som jeg tapet i flere uker, og med positiv erfaring (og jeg ble til og med ikke allergisk mot tapen). Det du skriver i det første svaret ditt er at tapingen skal avsluttes når stingene tas, og at arret ikke får puste når det tapes. Jeg skal ikke påstå at du ikke vet hva du snakker om, men litt ydmykhet hadde ikke vært så dumt. Som du leser her er det flere som har fått råd av legen sin om å tape arret i flere uker, så kanskje kan det hende at det er et godt råd likevel da?

TS, hold ut.skjønner du er lei av tapen, men arrvev oppfører seg annerledes enn hel, frisk hud. Det er blant annet mye mindre elastisk, og tapingen skal blant annet hindre at den elastiske huden rundt arrvevet "trekker" arret fra hverandre og gjør det bredere, styggere og mer misfarget enn det trenger å være.

Anonymkode: f62e8...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du fått feil informasjon eller ikke snakket med en plastikk-kirurg, de er mer opptatt av arrs utseende. Og om det skulle bety noe, jeg har og helsefaglig utdannelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg plaster rundt brystvortene? Ser ingen arr der nå. Er helt fint. Under puppen er arret mer synlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sugemerke skrev:

Da har du fått feil informasjon eller ikke snakket med en plastikk-kirurg, de er mer opptatt av arrs utseende. Og om det skulle bety noe, jeg har og helsefaglig utdannelse. ;)

Jeg har ikke fått feil informasjon hos noen av de kirurgene jeg er operert hos. Nå har jeg etter denne tråden kom på banen også kontaktet en plastikk kirurg og fått til svar at taping er blitt en motesak og noe han eller hans kolegaer støtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...