Gå til innhold

Nabostøy en sak for barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at jeg er nabo til en familie som har et høyt og vedvarende støynivå.

Støyen varer inntil klokken 22:30 noe jeg mener er alt for lenge.

Mesteparten av støyen er utført av familiefaren som driver med alt fra bilmekk, sliping, saging, samt at han for tiden bygger en garasje.

Støy fra naboeiendommen har også vært et problem som har pågått over flere år, også før garasjeprosjektet startet.

Situasjonen er den at de leier ut kjellerleiligheten sin til ei dame som har små barn og spørsmålet er så kan barnevernet gå inn i denne familien og bruke tvangsmidler for å få stoppet eller i hvertfall få redusert antall timer med støy hver kveld?

Jeg har ved flere anledninger vært hos naboen selv for å klage på søyten uten at dette fører frem i lengden.

Jeg har også Googlet litt rundt når det gjelder dette med nabostøy og har funnet ut at det er noe som heter granneloven (naboloven), problemet er at jeg finner ikke noe konkret når det gjelder støy på hverdager. Det skal være stille på søndager og helligdager men hvilket klokketslett er rimelig for fred og ro på hverdager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de har barn bør det være stille i boligen kl 19:00.

Ved mye bråk som du nevner over tid bør en bekymringsmelding sendes Barnevernet.

Anonymkode: a63cd...1d7

Skrevet

ikke meld til barnevernet , heller snakk me naboene!! denne feilen gjør alt for mange!! blir forbanna barnevernet ødlegger mange fine familier pga teite naboer som ikke tør og si ting som de er til dem de gjelder men heller går gjennom barnevernet..

• Liker 6
Skrevet

Hva slags støy er dette da? Roping og skriking? Kjefting og krangling? Eller klipper fyren plenen klokken 8?

Barnevernet har ingenting med oppussingsstøy, vedlikeholdsarbeid osv. Kjefter han på ungene, eller tvinger 5åringen til å klippe gresset klokken 11, kan du sende en melding, ellers ikke..!

Det bør være stille etter 23. Er det ikke det, kan du ringe politiet.

Anonymkode: 576e3...571

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags støy er dette da? Roping og skriking? Kjefting og krangling? Eller klipper fyren plenen klokken 8?

Barnevernet har ingenting med oppussingsstøy, vedlikeholdsarbeid osv. Kjefter han på ungene, eller tvinger 5åringen til å klippe gresset klokken 11, kan du sende en melding, ellers ikke..!

Det bør være stille etter 23. Er det ikke det, kan du ringe politiet.

Anonymkode: 576e3...571

Som jeg skrev i åpningsinnlegget så dreier det seg om arbeid med sager, slipemaskiner, bilmekk herunder også rusing av bilmotorer. Han bruker eiendommen som et mekanisk verksted slik at man får en følelse av av man bor på en byggeplass.

Nei, det dreier seg ikke om høylytt krangling,

Klipping av gress er selvsagt innenfor det man må akseptere.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel innen klokka 22 eller 23 det skal være stille ute. Så lenge naboen holder seg innenfor den tidsfristen så har du ingenting å melde inn for. 

Har selv en nabo som har holdt på å snekre, sage, stikksag til seint på kveld i flere år nå. Blir aldri ferdig med å pusse opp og styre på ute. Barn har han også. Men, det er jo ikke en bekymringsårsak, barna hans lider jo ingen nød av den grunn. 

• Liker 5
Skrevet

Er du reelt bekymret for barna? Er ikke moren deres i stand til å ta vare på dem, slik at hvis de bor et helseskadelig sted og ikke har fått sove på flere år, kan hun ikke gjøre noe med situasjonen (som å flytte)? Hvis barna blir boende, vil det skade dem? Ved å "melde" til barnevernet er det barnas foreldre du melder, ikke naboen deres! Og løsningen er jo innlysende, barna må flytte, med eller uten foreldre. Barnevernet har ingen myndighet til å gå inn i nabokrangler! 

De finns regler mot støy. Konfliktrådet er kanskje en instans dere burde prøve. Men ikke barnevernet.

Anonymkode: 4f43f...99d

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hørt om å snakke med naboen, for oppussing prosjekter har ikke barnevernet noe med,

Skrevet

Er du seriøs TS? Det at du mener at naboen din bråker er da ingen sak for barnevernet! Dersom dama som LEIER hos han finner dette irriterende selv så kan hun flytte! SNAKK med naboen din, IKKE kontakt barnevernet for noe sånt tull!

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Er du seriøs TS? Det at du mener at naboen din bråker er da ingen sak for barnevernet! Dersom dama som LEIER hos han finner dette irriterende selv så kan hun flytte! SNAKK med naboen din, IKKE kontakt barnevernet for noe sånt tull!

Enig!! Helt utrolig...

• Liker 7
Skrevet

Ikke ofte jeg blir sjokkert over andre mennesker, men du klarte det. Er du seriøs? Hvordan kan du mene at slikt støy er barnemishandling og omsorgssvikt? 

Anonymkode: c6718...d41

• Liker 7
Skrevet

Hva mener hun som leier da? Har du spurt henne? Min datter som nå er voksen kunne sovet seg gjennom et jordskjelv når hun var liten. Så for henne/oss hadde ikke støy av den typen vært noe som helst problem. Føler at du vil "bruke" dama som leier hos naboen og barna hennes fordi du selv ikke klarer å få naboen til å slutte bråke. 

Anonymkode: 56eea...f4a

• Liker 9
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ofte jeg blir sjokkert over andre mennesker, men du klarte det. Er du seriøs? Hvordan kan du mene at slikt støy er barnemishandling og omsorgssvikt? 

Jeg mener at det må være vanskelig for barn å sove i all støyen.

Skrevet
1 minutt siden, Caps skrev:

Hvordan vet du at barna ikke får sovet ordentlig? Mine barn sover seg gjennom alt og slik er mange barn.

Hvis dette kun gjelder familien som leier så kan de flytte. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, Caps skrev:

Dette er vel opp til moren til barna å avgjøre hvis det er et evt problem, eller? Regner nok med at hun flytter hvis det i så fall skulle være det og går utover barnas søvn. Får da være måte på hva folk skal blande seg opp i.

Skrevet
10 timer siden, Caps skrev:

Jammen, det er jo opp til henne om hun vil gjøre noe med dette. Dette er ikke din sak og du skal holde deg langt unna

Skrevet

Mannen er snekker. Når en kollega av han pussa opp hjemme på kvelden sov barna ekstremt tungt. De hadde aldri sovet så godt i hele sitt liv! Så jeg tror faktisk at om du ikke VET at det plager ungene, så er det veldig unødvendig å melde fra. Du kan jo spørre moren deres om de sover godt i alt bråket?

• Liker 4
Skrevet

Herregud, kan bråke helt til kl 23! Og mest sannsynlig så må han jobbe på kvelden etter at barna har sovnet for det er eneste mulighet. Slike ting gjør både vi og naboene her på byggefeltet etter at barna sover. Da får du heller spørre naboen da om barna holdes våkne av støyer eller om de sovner før han setter i gang. Lage problemer for en familie bare for at du ikke liker støy,- herregud sier jeg bare !

Anonymkode: 46f25...1c8

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, kan bråke helt til kl 23! Og mest sannsynlig så må han jobbe på kvelden etter at barna har sovnet for det er eneste mulighet. Slike ting gjør både vi og naboene her på byggefeltet etter at barna sover. Da får du heller spørre naboen da om barna holdes våkne av støyer eller om de sovner før han setter i gang. Lage problemer for en familie bare for at du ikke liker støy,- herregud sier jeg bare !

Mine barn sover seg gjennom alt støyer til naboen, ikke noe problem i det hele tatt:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...