Gå til innhold

Sterilisering av syltetøyglass med metallokk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sist jeg gjorde dette, brukte jeg en stor kjele (fårikålkjelen min). Jeg la alle glass og lokk i kjelen, fylte på med kaldt vann og satte hele sulamitten på komfyren. På den måten ble glassene varmet opp sakte og gradvis. Er så redd for at glass skal sprekke. 

Alternativt koker du lokkene, mens du setter glassene i stekeovnen. 

Anonymkode: 4fef8...e1d

2 timer siden, Severus skrev:

Hvordan får jeg best sterilisert disse? Har så lyst til å lage skikkelig hjemmelaget syltetøy som er litt holdbart.

Kok dem i en kasserolle om du ikke har så mange, eller legg dem i steikeovnen. I "gamle dager" brukte de krystallsoda til å vaske med. 

Jeg gidder ikke gjøre annet enn å vaske syltetøyglass i oppvaskmaskinen på 70 grader før jeg fyller på rykende varmt syltetøy helt opp til kanten og skrur igjen. Deretter snur jeg syltetøysglassene på hodet. Da blir de luftette. På hodet i romtemperatur står de natten over før de settes kjølig i kjøleskapet - stadig opp ned. Dette pleier å gå bra uten mugg. 

Det er og viktig at du ikke tar ,ed fingrene inni glass eller lokk og ikke søler på toppen av glasskanten når du heller syltetøy i glasset. 

Men, av nyskjerrighet, hva skal du sylte nå så sent? Multer? 

Anonymkode: f4e14...861

• Liker 1

Annonse

2 timer siden, Severus skrev:

Kan man putte lokkene også i ovnen?

Lokkene pleide ikke min bestemor å butte i ovnen, de la hun i en kasserolle med vann og kokte på komfyren. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kok dem i en kasserolle om du ikke har så mange, eller legg dem i steikeovnen. I "gamle dager" brukte de krystallsoda til å vaske med. 

Jeg gidder ikke gjøre annet enn å vaske syltetøyglass i oppvaskmaskinen på 70 grader før jeg fyller på rykende varmt syltetøy helt opp til kanten og skrur igjen. Deretter snur jeg syltetøysglassene på hodet. Da blir de luftette. På hodet i romtemperatur står de natten over før de settes kjølig i kjøleskapet - stadig opp ned. Dette pleier å gå bra uten mugg. 

Det er og viktig at du ikke tar ,ed fingrene inni glass eller lokk og ikke søler på toppen av glasskanten når du heller syltetøy i glasset. 

Skal lage drottningsylt, det er et svensk syltetøy med blåbær og bringebær

Putt glass og lokk i ovnen, skru varmen på over (såvidt over) 100 grader og la dem stå i rundt 10 minutter. Husk at du ikke må ta på annet enn utsiden av glass og lokk etter at de er varmet opp. Løft dem ut med en klype (glassene) og en stekespade (lokkene).

Ikke kok glass, de er de ikke sterile etter prosessen. Kokte glass må nemlig tørkes (enten lufttørkes eller med håndkle) og etter det er jo verken glass eller lokk sterile lengre, så du kunne likegodt bare spart deg hele bryet.

Anonymkode: 3b1bd...35f

Jeg pleier å koke lokkene i en gryte og sterilisere glassene i komfyren på 110 grader (for høy temperatur fører til at glassene sprekker når det bare kokende syltetøyet has i). Siden jeg alltid vasker glassene før jeg setter dem i ovnen er de våte når jeg setter dem inn, noe som gjør at de tåler oppvarmingen bedre.

For å fiske lokkene ut av gryta bruker jeg spisepinner (jeg har et spesielt par til sylting som jeg koker). Det fungerer mye bedre enn klype, for det gir mulighet til å finmanøvrere for å få et lite lokk ut av et litt større.

Jeg setter så klart glassene opp ned når de kjøles ned, og oppbevarer dem også opp ned, slik at luft blir dyttet ut. Før jeg setter dem ned i kjelleren sjekker jeg hermetiseringen, for det er alltid noen glass som ikke blir tette  Etter tre år med dette har jeg ennå ikke opplevd at syltetøy har blitt dårlig.

Tante har lokkene også i ovnen, det fungerer også fint.

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og tidligere smeltet man voks over for å forhindre at luft trengte inn. 

• 1 år senere...

Jeg skal hermetisere, men har jo gummistrikk rundt lokket som tas av og på. Kan glassene gå i ovnen med disse på? Måtte ta de på etter ovnen nå og måtte jo ta på dem og lokket..

Anonymkode: bc002...e41

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal hermetisere, men har jo gummistrikk rundt lokket som tas av og på. Kan glassene gå i ovnen med disse på? Måtte ta de på etter ovnen nå og måtte jo ta på dem og lokket..

Anonymkode: bc002...e41

Jeg koker strikkene til norgesglass for jeg er redd de skal tørke ut i ovnen. Jeg er nødt til å ta på dem for å sette dem på glasslokket, men det virker som om det går bra.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...