Gjest Kim Skrevet 8. september 2016 #1 Skrevet 8. september 2016 (endret) Hei folkens jeg er nå på Glittreklinikken. Etter tre år med udiagnostiserte lungeproblemer, så foreslo lungelegen og fastlegen Glittre. Jeg har bare vært her i to dager, men dette virker jo ganske uprofft. På to dager, så har jeg kanskje brukt tilsammen to timer hos lege, fysioterapeut og diverse målinger. Alt har bare vært standard greier som jeg har gjort et utall ganger før, uten å bli noe klokere... Jeg er en sunn førtiåring, jeg er ikke overvektig, har aldri røkt, drikker ikke og bruker ikke noen form for narkotiske stoffer. Jeg tar en redbull i ny og ne, det er det sterkeste jeg får i meg. Det ser ut som dette stedet er en samleplass for folk som har røyket på seg kols, og som ikke kan noe om kosthold og trening. Jeg skal være her en måned, men det virker jo som en enorm sløsing med tid! Er det noen som kan bekrefte at de har peiling her, og at jeg ikke sløser bort tiden? Endret 8. september 2016 av Kim
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #2 Skrevet 8. september 2016 Har hørt mye positivt om Glittreklinikken, men aldri vært der. Denne tråden vil jeg følge med på. Håper det dukker opp noen som har vært der. Og du er vel bare i startfasen, for å få lage ett opplegg tilpasset deg? Anonymkode: 083dd...bc7
Gjest Kim Skrevet 8. september 2016 #3 Skrevet 8. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har hørt mye positivt om Glittreklinikken, men aldri vært der. Denne tråden vil jeg følge med på. Håper det dukker opp noen som har vært der. Og du er vel bare i startfasen, for å få lage ett opplegg tilpasset deg? Anonymkode: 083dd...bc7 Ja, jeg har som sagt bare vært her i to dager, men jeg har en litt dårlig magefølelse, etter å ha pratet med leger og sykepleiere, samt sett hva slags pasienter som er mest vanlig, og hvordan felles timeplanen er satt opp. Middag er f.eks 15.30 og kvelds er 19.00, maten er helt nederst på skalaen i forhold til hva du kan forvente fra instutisjonskjøkken ( har bla. Jobbet som kokk...) For meg fremstår dette som et sted, rettet mot en utdøende generasjon, der lungeproblemer pga. røyk er det de fokuserer på. Håper inderlig at jeg tar feil.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #4 Skrevet 8. september 2016 Hvis du har utført alt av utredning uten funn så er du jo ikke lungesyk? Du kan ikke si du er lungesyk når det faktisk ikke er påvist noe. du får reise hjem da, når du likevel vet best. Anonymkode: 69533...105
Gjest Kim Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Den 8.9.2016 at 23.12, AnonymBruker skrev: Hvis du har utført alt av utredning uten funn så er du jo ikke lungesyk? Du kan ikke si du er lungesyk når det faktisk ikke er påvist noe. du får reise hjem da, når du likevel vet best. Anonymkode: 69533...105 Jeg sa vel aldri det gjorde jeg? Står det ikke klart og tydelig "udiagnostiserte lungeproblemer"?
Gjest Kim Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 En liten oppdatering: Selve klinikken bærer tydelige preg av å være gammel og litt slitt. Maten er en katastrofe og alt er lagt opp for de på 60+ som har røkt på seg KOLS og har null peiling på kosthold eller trening. Men når det er sagt, så er selve oppfølgingen fra leger og sykepleiere veldig god. Har allerede tatt masse tester, som jeg aldri har tatt i de tre årene før. Tok gangtest idag med test av luftveiene, EKG og måling av blodgassene, kjempeinteressant. Skal på gjennomlysning imorgen, bronkoskopi på mandag og CT av hjertet på tirsdag, så jeg satser på å ha litt mer forståelse av situasjonen iløpet av neste uke.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 Jeg har ikke vært på Glittre, men jeg har vært på tilsvarende sted i forbindelse med alvorlig sykdom. Vi som er yngre enn pensjonsalder skiller oss som regel litt ut på slike steder, da flertallet av de som får sykdom er 60+ Jeg fikk treningsopplegg tilpasset meg, og hadde også enetimer hos både ernæringsfysiolog og fysioterapeut der jeg var. Jeg trente både alene og sammen med andre pasienter. Andre igjen hadde f.eks behov for sosionomtimer eller flere samtaler med lege. For å få max ut av et opphold, må man også ta ansvar for å gjøre noe selv. Be om enesamtale med passende helsepersonell dersom du trenger det. Man kan ikke forvente at absolutt alt som foregår er like relevant for akkurat en selv, da pasientgruppen er sammensatt. (Pluss at kanskje flertallet er 69 år gamle tjukkaser som har røykt på seg KOLS...) Jeg fikk andre tester, som var bedre tilpasset min fysiske form, der det var nødvendig. En gangtest er f.eks ikke noe godt mål for min fysiske form, da jeg går så raskt at jeg ikke kunne forventes å ha noen signifikant framgang på den i løpet av oppholdet. Dermed ble jeg satt på tredemølle istedenfor. Slik kan du også be om. Der jeg var, var maten sunn og normal, og MYE bedre enn sykehusmaten på det sykehuset jeg hadde ligget på, men du verden som enkelte klaget. Det kan nok gå på smak og behag, og hva slags forventninger man har. Man kan ikke forvente hotellbuffet. Husk at slike klinikker driver etter anbud til helseforetakene, og det går dessverre delvis ut over både vedlikehold av bygningene (ofte diger bygningsmasse fra 30-50-60-tallet) og at de må økonomisere med maten. Håper du får bedre utbytte av oppholdet etterhvert. Anonymkode: 7e855...d2a 1
Gjest Kim Skrevet 22. september 2016 #8 Skrevet 22. september 2016 Takk for innspill så langt. Jeg har nå tatt masse tester, bla bronkoskopi og har nå etter tre år kommet mye nærmere et svar, fortsatt mye som er uavklart, men det er helt klart at jeg har en sjelden tilstand som heter bronchomalancia. Det er permanent, kan ikke begandles ved operasjon eller medisin, så det er ikke verdens beste nyheter og åpner for mye grubling om hvordan livskvaliteten vil bli... Fortsatt tidlig å si noe definitivt, men er det andre her som har kjennskap til dette, så setter jeg pris på om dere deler det dere vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå