Gå til innhold

Millioner av mennesker tror sin religion er den rette.

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Så fortell meg nøyaktig hva som får deg til å tro at du har rett og alle andre tar feil?

Dette spørsmålet er til de som er troende. 

Spørsmålet er ikke rettet mot ateister\agnostikere. Jeg trodde det var opplagt

Endret av Aragorn II Elessar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På lik linje som mange tror sine barn er englebarn...

Anonymkode: 65069...b80

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg har rett siden det, historisk sett, har skjedd ting som kan dokumentere troen og støtte opp under beviser, siden det er mange mennesker som har hatt religiøse opplevelser som ikke kan bortforklares og siden vitenskapen forteller oss at det er naturlig å tro. 

Anonymkode: 9f0a1...fe7

Skrevet
2 timer siden, Aragorn II Elessar skrev:

Så fortell meg nøyaktig hva som får deg til å tro at du har rett og alle andre tar feil?

Akkurat det du forteller nå er grunnen til at jeg ikke tror på religion. Det er jo så tøysete som det går an. Hvorfor skal man tro på religion egentlig? Er det ikke bedre å tro på seg selv og det å gjøre gode handlinger?

Om religion var sant, javel, samme for meg vel, men behøver vel ikke tro på noe som er sant? Det blir som å ikke tro på sydpolen, - neivel, - hver sin rett.

Jeg har alltid sett litt ned på religiøse mennesker Bortsett fra at de er lettlurte og enkle å bedra så synes jeg også litt synd på dem. De er så redde for å dø at de har valgt seg en religion, for noen ulykkelige mennesker når man har en slik dødsangst at man velger å være overtroisk for å slippe bekymring! Fantastisk.

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste religioner er basert på venteleken.

De venter på en profet

De venter på en gudemann (det er alltid en mann)

De venter på at de får fordeler andre ikke får

etc etc.

Siden slike ting ikke skjer så er beviset rett foran dere. Religiøse mennesker er dermed temmelig blinde som ikke ser det.

Anonymkode: 594ee...d0f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Aragorn II Elessar skrev:

Spørsmålet er ikke rettet mot ateister\agnostikere. 

Hvorfor ikke? Alle mennesker tror at det de tror på er det rette enten de er religiøse eller ateister. Ateistene er ikke noe forskjellige fra de religiøse her. Ateistene går rundt og tror at ateismen er sann akkurat som muslimene tror at islam er sann. 

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
12 timer siden, Testosteron skrev:

Hvorfor ikke? Alle mennesker tror at det de tror på er det rette enten de er religiøse eller ateister. Ateistene er ikke noe forskjellige fra de religiøse her. Ateistene går rundt og tror at ateismen er sann akkurat som muslimene tror at islam er sann. 

Nå handler spørsmålet om religion ikke ateisme.

Ateisme er tross alt ingen religion.

Skrevet
15 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Nei, men du er vel like overbevist om at det ikke finnes noen gud, som en troende er om at det er en gud?

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Aragorn II Elessar skrev:

Dette spørsmålet er til de som er troende. 

Spørsmålet er ikke rettet mot ateister\agnostikere. Jeg trodde det var opplagt

Ateister er sterkt troende på at ingen ting er eksplosivt og at liv oppstår tilfeldig. Dette er en ekstrem tro, da vitenskapen sier det motsatte.

Skrevet (endret)
41 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Nå handler spørsmålet om religion ikke ateisme.

Ateisme er troen på at Guds eksistens kan motbevises.

Ateisme er en religion.

Endret av debatant
Skrevet
15 timer siden, waco skrev:

Akkurat det du forteller nå er grunnen til at jeg ikke tror på religion. Det er jo så tøysete som det går an. Hvorfor skal man tro på religion egentlig? Er det ikke bedre å tro på seg selv og det å gjøre gode handlinger?

Om religion var sant, javel, samme for meg vel, men behøver vel ikke tro på noe som er sant? Det blir som å ikke tro på sydpolen, - neivel, - hver sin rett.

Jeg har alltid sett litt ned på religiøse mennesker Bortsett fra at de er lettlurte og enkle å bedra så synes jeg også litt synd på dem. De er så redde for å dø at de har valgt seg en religion, for noen ulykkelige mennesker når man har en slik dødsangst at man velger å være overtroisk for å slippe bekymring! Fantastisk.

Matteus 23:12 - Den som setter seg selv høyt, skal settes lavt. Og den som setter seg selv lavt, skal settes høyt.

jeg er slettes ikke redd for å dø. Om ikke annet så gleder jeg meg til å leve i paradis sammen med Herren for alltid 

Anonymkode: 61d1b...f73

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
57 minutter siden, debatant skrev:

Ateisme er troen på at Guds eksistens kan motbevises.

Ateisme er en religion.

jesus_facepalm.jpg

Gjest Baremenneske
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg har rett siden det, historisk sett, har skjedd ting som kan dokumentere troen og støtte opp under beviser, siden det er mange mennesker som har hatt religiøse opplevelser som ikke kan bortforklares og siden vitenskapen forteller oss at det er naturlig å tro. 

Anonymkode: 9f0a1...fe7

Så finnes det jo utallige måter å tolke hellige skrifter på også... og er jo ikke en gang sikkert at skriftene ble skrevet akkurat sånn det først ble fortalt...!?! -Bare tenk på hvordan en historie kan bli når først en forteller den, og deretter neste, så neste... det blir fort litt forandringer underveis!!🙄

Gjest Baremenneske
Skrevet

Dessuten har det vel også alltid gjennom tidene vært maktsyke personer flinke til å prate for seg.. -og gjerne da også forvandlet ting mer til sitt beste og hva som gagner dem best.. 

Selv har jeg ingen fasit på religion og mener en indre tro på seg selv er viktigst.. Ser på bibelen kun som en "eventyrbok" eller "historiebok" med både positivt og negativt... Tror Jesus fantes men mest at han var en vanlig og meget spesiell person.. Også det at mye har blitt overdrevet av tolkninger som ble skrevet..🙄

Skrevet (endret)
46 minutter siden, Baremenneske skrev:

Så finnes det jo utallige måter å tolke hellige skrifter på også... og er jo ikke en gang sikkert at skriftene ble skrevet akkurat sånn det først ble fortalt...!?! -Bare tenk på hvordan en historie kan bli når først en forteller den, og deretter neste, så neste... det blir fort litt forandringer underveis!!🙄

De fleste kristne er enige om hva skriften sier. Å så tvil om det er uærlig. Men beleilig uærlighet burde ikke være overraskende fra en kant som mener sannhet er relativt.

Endret av debatant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...