Gå til innhold

Pepsi max og vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Jeg er ikke interessert i en debatt om aspartam, bare så det er nevnt med en gang)

Det er mange forskjellige meningen angående pepsi max og vektnedgang. Noen mener at det ikke påvirker slankingen, mens andre mener kroppen ikke klarer skille den kunstige søtingen fra vanlig sukker og man vil derfor legge på seg. Forskning spriker selv her. 

Er det noen som har personlig erfaring i forhold til dette? Jeg har tidligere gått ned ganske mye mens jeg drakk mye pepsi max, men denne gangen står jeg helt stille og vurderer å prøve å kutte drikkingen. Det kjipe er at jeg er småbarnsmor og dette fungerer som kaffe for meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ned i vekt selv im jeg drikker Pepsi Max, og jeg drikker mye 😳

Anonymkode: 92ec9...a08

• Liker 4
Skrevet

Jeg så en britisk dokumentarserie om tilsettingsstoffer i mat en gang, deriblant kunstige søtningsmidler. De sendte to herrelag ut for å spille fotballkamp mot hverandre, de to lagene fikk deretter et glass brus (ene laget sukkerholdig brus, den andre kunstige søtningsmidler). Deretter gikk alle i dusj og garderobe og siden fikk de spise seg mett fra buffet. De kunne spise så mye de orket. Det viste seg at sukkerbruslaget i gjennomsnitt hadde fått i seg færre kalorier totalt, altså inkludert brusen, enn de som drakk sukkerfritt hadde fått i seg.

Grunnen til at det skjer er at det sendes to signaler til hjernen, det ene om at nå har man spist noe søtt, det andre om at nå har man spist noe energirikt. Sukkerbrus sender utslag på begge, og det er også normalen: når man spiser søtt bør det komme energi. Sukkerfrie ting gir derimot utslag bare på den ene, søtsmaken, og lurer hjernen slik at den blir forvirret og craver energi.

Det går selvfølgelig an å gå ned i vekt med sukkerfri brus, men da må du lure hjernen hele tiden og det kan bli et problem. Og dersom du har gått opp i vekt pga sukkerfri brus, så er det selvfølgelig dumt å fortsette med brus.

Anonymkode: 2192e...462

• Liker 1
Skrevet

Du sier at det virker som kaffe for deg, betyr det at du ikke drikker kaffe? Hva med å venne seg til kaffe, det er kalorifritt :) 

Drikke vann med presset sitron har en oppkvikkende effekt, dessuten er det noe av det sunneste du kan drikke, anbefaler deg å google sitron i vann så kan du selv se! Jeg er skikkelig kaffekjerring, men etter at jeg begynte å presse en sitron oppi to store glass lunkent vann og drikke det om morningen, klarer jeg meg enda bedre.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at det virker som kaffe for deg, betyr det at du ikke drikker kaffe? Hva med å venne seg til kaffe, det er kalorifritt :) 

Drikke vann med presset sitron har en oppkvikkende effekt, dessuten er det noe av det sunneste du kan drikke, anbefaler deg å google sitron i vann så kan du selv se! Jeg er skikkelig kaffekjerring, men etter at jeg begynte å presse en sitron oppi to store glass lunkent vann og drikke det om morningen, klarer jeg meg enda bedre.

Har forsøkt å drikke kaffe i årevis, det går bare ikke. Har forsøkt å kutte pepsien, men hjemme i permisjon hele dagen er det desverre lett å ty til dårlige vaner. Men sitronvannet var et godt tips, det skal jeg prøve! Takk :)

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en britisk dokumentarserie om tilsettingsstoffer i mat en gang, deriblant kunstige søtningsmidler. De sendte to herrelag ut for å spille fotballkamp mot hverandre, de to lagene fikk deretter et glass brus (ene laget sukkerholdig brus, den andre kunstige søtningsmidler). Deretter gikk alle i dusj og garderobe og siden fikk de spise seg mett fra buffet. De kunne spise så mye de orket. Det viste seg at sukkerbruslaget i gjennomsnitt hadde fått i seg færre kalorier totalt, altså inkludert brusen, enn de som drakk sukkerfritt hadde fått i seg.

Grunnen til at det skjer er at det sendes to signaler til hjernen, det ene om at nå har man spist noe søtt, det andre om at nå har man spist noe energirikt. Sukkerbrus sender utslag på begge, og det er også normalen: når man spiser søtt bør det komme energi. Sukkerfrie ting gir derimot utslag bare på den ene, søtsmaken, og lurer hjernen slik at den blir forvirret og craver energi.

Det går selvfølgelig an å gå ned i vekt med sukkerfri brus, men da må du lure hjernen hele tiden og det kan bli et problem. Og dersom du har gått opp i vekt pga sukkerfri brus, så er det selvfølgelig dumt å fortsette med brus.

Akkurat dette her jeg tenkte på. Jeg har vært på slanking i noen måneder nå, samboer ikke, men vi spiser det samme til middag. Samboer drikker cola, men ikke i store mengder. Jeg har gått ned tre kilo, samboer har gått ned 8 siden jeg begynte å legge om kostholdet. 

Jeg tror ikke at jeg vil rase ned i vekt om jeg kutter pepsien og jeg har ikke tenkt å slå meg på colaen, men det hadde vært interessant å vite om pepsien kan ha noe med at det går trått å gjøre. 

Skrevet
1 minutt siden, neon_sun skrev:

Har forsøkt å drikke kaffe i årevis, det går bare ikke. Har forsøkt å kutte pepsien, men hjemme i permisjon hele dagen er det desverre lett å ty til dårlige vaner. Men sitronvannet var et godt tips, det skal jeg prøve! Takk :)

Så bra! Jeg pleier ikke anbefale mennesker å drikke kaffe, men i forhold til Pepsi Max er det jo bedre. Sitronvann derimot! Jeg ser at hun som har gått ned femti kilo sverger til sitronvann, og det er visstnok både helsebringende, slankende, livsforlengende og oppvikkende! Og du får det på nærbutikken til en billig penge, så det skader ikke å prøve. Eneste faren med det er at det kan tære på tannemaljen, men der er jo ikke coladrikker noe å skryte av heller.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, neon_sun skrev:

Akkurat dette her jeg tenkte på. Jeg har vært på slanking i noen måneder nå, samboer ikke, men vi spiser det samme til middag. Samboer drikker cola, men ikke i store mengder. Jeg har gått ned tre kilo, samboer har gått ned 8 siden jeg begynte å legge om kostholdet. 

Jeg tror ikke at jeg vil rase ned i vekt om jeg kutter pepsien og jeg har ikke tenkt å slå meg på colaen, men det hadde vært interessant å vite om pepsien kan ha noe med at det går trått å gjøre. 

Jeg tror ikke du skal se bort fra det nei. Det kan jo ha med om en av dere har mer å ta av, eller det kan skyldes tilfeldigheter, men ikke utenkelig er det enklere å gå ned uten lettbrusen.

Nå er ikke vanlig brus noe å skryte av heller altså, men jeg har hørt at et lite glass vanlig brus av og til er bedre enn en halvliter pepsi max her og der.

Skrevet
4 minutter siden, neon_sun skrev:

Pepsi Max inneholder 0kcal og vil på ingen måte tilføre kroppen noenting den kan bruke til å lagre fett, men som nevnt tidligere i tråden kan kunstig søtning gi deg cravings etter mer søtt, og det er en svært ugunstig følelse hvis man vil gå ned i vekt.

Så lenge man følger kaloriene man skal så kan man drikke hvor mye lightbrus man vil 😄

Bivirkningene kan såklart være oppblåsthet og slitasje på tennene 😄

Skrevet

Kroppen klarer å skille kunstig søtning fra vanlig sukker, så det der må du bare gå bort fra en gang for alle. Det er tilnærmet null kalorier i lettbrus, og kroppen "lager" ikke egne kalorier når man drikker det. 

Det som kan være en issue er at noen får økt appetitt av å drikke brus med kunstig søtning. Om dette gjelder deg så burde du vurdere å kutte ned/ut. Selv er jeg motsatt; tar meg ofte et glass når jeg er sugen på søtt, og får tilfredsstilt behovet der og da. Så Pepsi Max hjelper meg å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 94ee9...3fe

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, neon_sun skrev:

(Jeg er ikke interessert i en debatt om aspartam, bare så det er nevnt med en gang)

Det er mange forskjellige meningen angående pepsi max og vektnedgang. Noen mener at det ikke påvirker slankingen, mens andre mener kroppen ikke klarer skille den kunstige søtingen fra vanlig sukker og man vil derfor legge på seg. Forskning spriker selv her. 

Er det noen som har personlig erfaring i forhold til dette? Jeg har tidligere gått ned ganske mye mens jeg drakk mye pepsi max, men denne gangen står jeg helt stille og vurderer å prøve å kutte drikkingen. Det kjipe er at jeg er småbarnsmor og dette fungerer som kaffe for meg. 

Nei, selvfølgelig vil man ikke legge på seg! Det er ikke kalorier i pepsi max. Det som kan se, er at kroppens søtsug øker, siden den ikke forstår forskjellen mellom ekte sukker og etterligning. Dermed kan man kanskje finne på å spise/ha lyst på mer søtt om du drikker mye pepsi max, men du legger selvfølgelig ikke på deg om du ikke inntar flere kalorier enn du forbrenner.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Cyrus skrev:

Pepsi Max inneholder 0kcal og vil på ingen måte tilføre kroppen noenting den kan bruke til å lagre fett, men som nevnt tidligere i tråden kan kunstig søtning gi deg cravings etter mer søtt, og det er en svært ugunstig følelse hvis man vil gå ned i vekt.

Så lenge man følger kaloriene man skal så kan man drikke hvor mye lightbrus man vil 😄

Bivirkningene kan såklart være oppblåsthet og slitasje på tennene 😄

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen klarer å skille kunstig søtning fra vanlig sukker, så det der må du bare gå bort fra en gang for alle. Det er tilnærmet null kalorier i lettbrus, og kroppen "lager" ikke egne kalorier når man drikker det. 

Det som kan være en issue er at noen får økt appetitt av å drikke brus med kunstig søtning. Om dette gjelder deg så burde du vurdere å kutte ned/ut. Selv er jeg motsatt; tar meg ofte et glass når jeg er sugen på søtt, og får tilfredsstilt behovet der og da. Så Pepsi Max hjelper meg å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 94ee9...3fe

1 time siden, sol87 skrev:

Nei, selvfølgelig vil man ikke legge på seg! Det er ikke kalorier i pepsi max. Det som kan se, er at kroppens søtsug øker, siden den ikke forstår forskjellen mellom ekte sukker og etterligning. Dermed kan man kanskje finne på å spise/ha lyst på mer søtt om du drikker mye pepsi max, men du legger selvfølgelig ikke på deg om du ikke inntar flere kalorier enn du forbrenner.

Tar dere alle i ett jafs jeg. Jeg teller kalorier, og føler ikke at jeg får mer søtsug av pepsien. Denne teorien ble jeg minnet på av en treningsinstruktør, jeg har ikke så mye troen, men samtidig så blir jeg litt undrene. Har rimelig grei oversikt over hvordan jeg kan gå ned i vekt, har gått ned 20 kilo før, dessverre kom disse på igjen nå i permisjonstiden, jeg falt skikkelig i tjukkasfella da jeg fikk et kranglete bekken og mye tid hjemme :P Nå sliter jeg skikkelig med å kvitte meg med de. Vektklubben gir meg 1300 kalorier for dagen, jeg går ned når jeg holder meg der, men det er såå fryktelig vanskelig når jeg skal ha energi til en liten aktiv krabat. Og der kommer pepsien inn :P

Skrevet

Jeg er vanligvis ikke fan av argumenter som kun bunner i egne erfaringer siden det ofte ikke er overførbart fra en person til en annen. Men siden du spør; Jeg drakk en del pepsi max og brukte det som substitutt og også som kos og belønning. Jeg gikk ikke på slankekur, men tror mer på å legge om til en livsførsel som kan vare over tid. Jeg reduserte matmengden og begynte å gå lange turer. Gikk ned 15 kilo totalt, og Pepsi Maxen var god å ha som erstatning. 

Anonymkode: cd3b9...f1d

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, neon_sun skrev:

Det finnes ingen kalorier i Pepsi Max, derfor vil du ikke legge på deg av den. MEN søtstoffet som du får i deg påvirker din kropp til å ønske mer sukker. Dvs du får lyst på sukker og søtt hele dagen, og i mangel på å ville spise søtt (du er på slanker'n), så spiser du gjerne mer mat en du trenger når du skal ned i vekt.  Mange sier de også blir sulten av søtstoffet i brusen (gjelder alle brus med søtstoff) Klarer du å kutte ut søtt (også søtstoff) i hverdagen, går du lettere ned. Spis ren mat, kjøtt og grønnsaker. Kaffe og te er et bedre alternativ, te uten søtning av noe slag.

• Liker 1
Skrevet

Personlig erfaring: de tre tykkeste personene jeg kjenner (alvorlig overvektige) er alle tre avhengige av Pepsi Max og drikker litervis av det om dagen. Hva sammenhengen er vet jeg ikke, men det er åpenbart ikke gunstig for vektnedgang. Ingen normalvektige jeg kjenner drikker brus hver dag, det gjør man da bare ikke? 

Anonymkode: 360f2...6b5

• Liker 1
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vanligvis ikke fan av argumenter som kun bunner i egne erfaringer siden det ofte ikke er overførbart fra en person til en annen. Men siden du spør; Jeg drakk en del pepsi max og brukte det som substitutt og også som kos og belønning. Jeg gikk ikke på slankekur, men tror mer på å legge om til en livsførsel som kan vare over tid. Jeg reduserte matmengden og begynte å gå lange turer. Gikk ned 15 kilo totalt, og Pepsi Maxen var god å ha som erstatning. 

Anonymkode: cd3b9...f1d

ReTt

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig erfaring: de tre tykkeste personene jeg kjenner (alvorlig overvektige) er alle tre avhengige av Pepsi Max og drikker litervis av det om dagen. Hva sammenhengen er vet jeg ikke, men det er åpenbart ikke gunstig for vektnedgang. Ingen normalvektige jeg kjenner drikker brus hver dag, det gjør man da bare ikke? 

Disse to svarene er det jeg står midt i mellom :P synes det er lettere å slutte å snuse enn å slutte med pepsien. Veldig ambivalent her, selv om jeg er sta som et esel, er ikke dette en kamp jeg er motivert til. 

Skrevet

Jeg kjenner mange normalvektige som drikker lettbrus hver dag, inkludert meg selv. Men jeg spiser sunt ellers. Kjenner også tjukkaser som drikker lettbrus hver dag, men de spiser også mye fet mat slik som sjokolade, kjeks, kjøpt lunsj og så videre.

Anonymkode: 66b24...9f6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste normalvektige / med jevn vekt drikker nok ikke brus, nei :)

Det er visst også forsket på at de fleste med stabil vekt typisk drikker et glass melk om dagen. Melk inneholder kalorier, men demper visst suget etter flere kalorier.

Når det er sagt så kjenner jeg to som var svært overvektige, byttet brus med lettbrus og vann og raste ned. Så hvis man erstatter brus med lettbrus kan det ha noe for seg :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingenting her tilsier at det er en sammenheng som mellom vektnedgang og lettbrus. Sannsynligvis drikker mange overvektige lettbrus fordi de har for vane å drikke brus, og til slutt har tenkt at det kanskje kan være lurt å bytte ut sukkerholdig brus med lettbrus. Det eneste du kan si med relativt stor sikkerhet om overvektige, er at de spiser flere kalorier enn de forbrenner. Derfor er de feite. 

Skrevet

Men jeg vil påstå at man kan si med relativt stor sikkerhet at om ikke Pepsi max er direkte skadelig for helsa og/eller vekta, er det i hvert fall ikke sunt og bra. Vann, juice, melk, kaffe, te - Alt det er vanlig å drikke for voksne mennesker med et velbalansert kosthold. Brus inngår ikke i et slikt kosthold uansett sukkerinnhod. Alle overvektige barn jeg kjenner drikker en del brus også har jeg observert. http://nhi.no/livsstil/lettbrus-oker-risikoen-for-darlig-helse-25734.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...