AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #1 Skrevet 8. september 2016 Kjøper har altså ikke hentet ut postoppkravspakken (er snakk om noen tusenlapper), og jeg lurer på hvordan saksgangen med forbrukerrådet foregår? Jeg er dritt lei useriøse kjøpere fra finn og synes at disse kjøperne må få en konsekvens av en avbrutt bindende avtale. Må legge til at kjøper overførte prisen på postoppkravsfrakten på forhånd, slik at jeg skulle ha en liten garanti på at pakken ble hentet ut.. Noen som har vært i gjennom dette før? Tidskrevende å gå i gjennom forbrukerrådet? Hva kan utfallet bli? Takk Anonymkode: 59b10...463
ajarRun Skrevet 8. september 2016 #2 Skrevet 8. september 2016 Har du som selger tenkt til å bruke forbrukerrådet? Trodde de jobbet med forbrukere, ikke med selgere. Jeg tror egentlig ikke de er riktig instans. Hvorfor bruker du ikke bare finn sin betalingsgaranti? Da får du pengene uansett, og det koster ikke så mye. Å sende en klage til forbrukerrådet tar bare noen minutter, men jeg ser ikke helt hva de skal gjøre. FTU kan komme med en dom som er rettskraftig men tror ikke de hjelper selgere.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #3 Skrevet 8. september 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: Har du som selger tenkt til å bruke forbrukerrådet? Trodde de jobbet med forbrukere, ikke med selgere. Jeg tror egentlig ikke de er riktig instans. Hvorfor bruker du ikke bare finn sin betalingsgaranti? Da får du pengene uansett, og det koster ikke så mye. Å sende en klage til forbrukerrådet tar bare noen minutter, men jeg ser ikke helt hva de skal gjøre. FTU kan komme med en dom som er rettskraftig men tror ikke de hjelper selgere. Det var faktisk finn som anbefalte det . Hva ellers kan man gjøre? Det e jo ikke riktig at kjøpere kan holde på slik som dette.. TS Anonymkode: 59b10...463
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #4 Skrevet 8. september 2016 Du kommer ingen vei og må dessverre bite i det sure eplet. Anonymkode: 8cfb5...58b
ajarRun Skrevet 8. september 2016 #5 Skrevet 8. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var faktisk finn som anbefalte det . Hva ellers kan man gjøre? Det e jo ikke riktig at kjøpere kan holde på slik som dette.. TS Anonymkode: 59b10...463 Bruk finn betalingsgaranti. Det er mye sikrere, og mye enklere. Aldri send med oppkrav. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #6 Skrevet 8. september 2016 6 minutter siden, amativeReflection skrev: Bruk finn betalingsgaranti. Det er mye sikrere, og mye enklere. Aldri send med oppkrav. Jeg bruker aldri betalingsgarantien til finn, den er til fordel for kjøper, ikke selger. Og det er faktisk tilfellet, men den diskusjonen tar jeg ikke her. TS Anonymkode: 59b10...463 1
Gjest Pastpresent Skrevet 8. september 2016 #7 Skrevet 8. september 2016 Ta kontakt med moren til kjøper på Facebook, og spør hvorfor i helvete ungen ikke kan hente pakken.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #8 Skrevet 8. september 2016 Det skader uansett ikke å henvise til kjøpsloven og § 50 - kjøperen plikter å ta imot varen - og bestemmelsen i kjøpsloven § 57 annet ledd om at hvis kjøperen ikke tar imot varen, så har selger rett til erstatning for alle utgifter kjøper påfører selger. For jeg som selger har faktisk rettigheter jeg også, det er ikke bare kjøper. TS Anonymkode: 59b10...463
Akay Skrevet 8. september 2016 #9 Skrevet 8. september 2016 Da lærer du på den harde måten. Du blir stående uten produktet ditt i 3-4 uker, må betale oppkravsgebyr og returfrakten selv og er endel kroner fattigere. Derfor selger jeg aldri noe verken med oppkrav eller finns betalingsgaranti for de kan bestride med betalingsgarantien eller unnlate å melde inn at de har fått produktet og man går evig lenge før man enten får pengene eller at de bestrider så det ikke betales ut. Derfor er det kun forskuddsbetaling eller betaling ved oppmøte som teller når jeg selger noe på finn. Som regel så betales det på forskudd og jeg sender pakkesporing som avtalt etter betaling. I de tilfellene folk ikke har ønsket å betale på forskudd har jeg avvist dem og sagt at da selger jeg heller til andre eller så har det alltid endt med at de kjenner noen som kan møte opp for å kjøpe produktet. 4
Akay Skrevet 8. september 2016 #10 Skrevet 8. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det skader uansett ikke å henvise til kjøpsloven og § 50 - kjøperen plikter å ta imot varen - og bestemmelsen i kjøpsloven § 57 annet ledd om at hvis kjøperen ikke tar imot varen, så har selger rett til erstatning for alle utgifter kjøper påfører selger. For jeg som selger har faktisk rettigheter jeg også, det er ikke bare kjøper. TS Anonymkode: 59b10...463 Enig med deg, problemer blir bare om du orker og gidder for en sum som beløper seg til ca 400.- fordi om forbrukerrådet sier dem skal betale etterpå noe de mest sannsynlig ender opp med å gjøre så er det ikke dermed sagt at du har et rettskraftig krav. Da kan du sende kjøper et krav på utleggene som han mest sannsynlig ikke betaler. Etter dette så må du evt gå til forliksrådet selv å legge inn en forliksklage. Denne må du betale for (sist jeg sjekket så var det 600.- i gebyr for det men er endel år siden). Når du da vinner så har du en dom på at vedkommende skal betale og kan evt få et firma til å kjøre inkasso på det men veien dit er lang, koster penger så råder deg til å ta dette på egen kappe for dyrekjøpt erfaring og lærdom. 1
Fjompen Skrevet 8. september 2016 #11 Skrevet 8. september 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøper har altså ikke hentet ut postoppkravspakken (er snakk om noen tusenlapper), og jeg lurer på hvordan saksgangen med forbrukerrådet foregår? Jeg er dritt lei useriøse kjøpere fra finn og synes at disse kjøperne må få en konsekvens av en avbrutt bindende avtale. Må legge til at kjøper overførte prisen på postoppkravsfrakten på forhånd, slik at jeg skulle ha en liten garanti på at pakken ble hentet ut.. Noen som har vært i gjennom dette før? Tidskrevende å gå i gjennom forbrukerrådet? Hva kan utfallet bli? Takk Anonymkode: 59b10...463 Du legger ut igjen produktet for salg, eller henvender deg til neste på listen om det var flere interessenter. Nå er det jo gratis å annonsere på Finn.no, men om det ikke hadde vært gratis, så hadde kjøper her måttet dekke den kostnaden. Om du så ikke får solgt produktet til samme pris som dere hadde avtalt, så sender du et vanlig krav på mellomlegget hvor du viser til kjøpsavtalen og kvittering på at pakken ikke ble hentet, og gir 14 dagers betalingsfrist, Etter dette kjører du standard inkasso-rutine frem til forliksrådet hvor du begrunner saken, og vinner. Det tar dog noen måneder siden du med hver purring og inkassovarsel må gi 14 dagers betalingsfrist fra mottak av brevet. (Regn ca 20 dager for sikkerhets skyld.) Det er ingen grunn til å involvere forbrukerrådet. Det er nok mange kjøpere som ikke er kjent med postoppkravssystemet og ser for seg å få produktet billig ved å bare overføre fraktkostnadene. Jeg har selv brent meg på dette, men det er jo nå 12 år siden, hvor en unge hadde registrert seg på QXL og kjøpte en mobiltelefon. Det tok noen uker, med involvering av vedkommendes mor før jeg fikk dekket mine kostnader.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #12 Skrevet 8. september 2016 Et øyeblikk siden, Akay skrev: Da lærer du på den harde måten. Du blir stående uten produktet ditt i 3-4 uker, må betale oppkravsgebyr og returfrakten selv og er endel kroner fattigere. Derfor selger jeg aldri noe verken med oppkrav eller finns betalingsgaranti for de kan bestride med betalingsgarantien eller unnlate å melde inn at de har fått produktet og man går evig lenge før man enten får pengene eller at de bestrider så det ikke betales ut. Derfor er det kun forskuddsbetaling eller betaling ved oppmøte som teller når jeg selger noe på finn. Som regel så betales det på forskudd og jeg sender pakkesporing som avtalt etter betaling. I de tilfellene folk ikke har ønsket å betale på forskudd har jeg avvist dem og sagt at da selger jeg heller til andre eller så har det alltid endt med at de kjenner noen som kan møte opp for å kjøpe produktet. Du har åpenbart ikke lest det jeg har skrevet. Har ikke tapt ett øre, for kjøper overførte for postoppkravsfrakten på forhånd. Jeg sender ALDRI noe i oppkrav uten å kreve det først, nettopp på grunn av dumme kjøpere som ikke henter ut postoppkravspakken. Her er det faktisk kjøper som har tapt penger, ikke jeg, ennå. Men jeg mener at når man inngår en bindende avtale, så skal den avtalen holdes, uansett om det er kjøper eller selger - derfor ønsker jeg å ta det videre. TS Anonymkode: 59b10...463 1
Gjest TrailerEnka Skrevet 8. september 2016 #13 Skrevet 8. september 2016 (endret) Men du må betale for å hente ut pakken når den kommer i retur. Endret 8. september 2016 av TrailerEnka
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #14 Skrevet 8. september 2016 2 minutter siden, TrailerEnka skrev: Men du må betale for å hente ut pakken når den kommer i retur. Tuller du nå? Trodde alt var dekket i postoppkravsfrakten... TS Anonymkode: 59b10...463
Akay Skrevet 8. september 2016 #15 Skrevet 8. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har åpenbart ikke lest det jeg har skrevet. Har ikke tapt ett øre, for kjøper overførte for postoppkravsfrakten på forhånd. Jeg sender ALDRI noe i oppkrav uten å kreve det først, nettopp på grunn av dumme kjøpere som ikke henter ut postoppkravspakken. Her er det faktisk kjøper som har tapt penger, ikke jeg, ennå. Men jeg mener at når man inngår en bindende avtale, så skal den avtalen holdes, uansett om det er kjøper eller selger - derfor ønsker jeg å ta det videre. TS Anonymkode: 59b10...463 Da blir tapene dine mindre hvertfall. Kan det være en grunn til at personen ikke har hentet pakken da? Enig at avtaler skal være bindende men det er så mye drittfolk rundt om som driter i akkurat det. er jo bare å kjøre på å se hva vei du kommer med forbrukerrådet men svartiden er ofte lang og tiden du bruker er neppe verd det. Kompis gjorde en avtale om kjøp av en atv for en stund tilbake av en av våre nye landsmenn.. Den var veldig lavt priset i utgangspunktet, de avtalte levering så hørte han aldri mer. Annonsen ble slettet på finn og mest sannsynlig solgte han den for høyere bud til en annen. prisen var ca 20000 lavere enn tilsvarende og han tok kontakt med forbrukerrådet for å sjekke dette med avtalebrudd og å betale mellomlegget mellom kjøp av en tilsvarende. Endte opp med at de anbefalte ham å bare drite i det for han kom nok neppe til å komme noen vei selv om han hadde både epost og smser som talte hans sak.
Akay Skrevet 8. september 2016 #16 Skrevet 8. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tuller du nå? Trodde alt var dekket i postoppkravsfrakten... TS Anonymkode: 59b10...463 Du betalte bare frakt en vei... Returfrakten må du stå for selv 1
Fjompen Skrevet 8. september 2016 #17 Skrevet 8. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tuller du nå? Trodde alt var dekket i postoppkravsfrakten... TS Anonymkode: 59b10...463 Oh! Jeg trodde du hadde vært fullstendig fornuftig, og fått overført returfrakten, med fratrekk for det i kjøpsbeløpet! Jo, du må dekke returfrakten for å få ut din egen pakke. Dette må du jo såklart huske å ta med i din regning til kjøper.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #18 Skrevet 8. september 2016 Et øyeblikk siden, Fjompen skrev: Oh! Jeg trodde du hadde vært fullstendig fornuftig, og fått overført returfrakten, med fratrekk for det i kjøpsbeløpet! Jo, du må dekke returfrakten for å få ut din egen pakke. Dette må du jo såklart huske å ta med i din regning til kjøper. Jeg var faktisk ikke klar over at det var en returfrakt utenom selve postoppkravfrakten, siden den i utgangspunktet er ganske dyr. Takk for opplysningen. TS Anonymkode: 59b10...463
Fjompen Skrevet 8. september 2016 #19 Skrevet 8. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg var faktisk ikke klar over at det var en returfrakt utenom selve postoppkravfrakten, siden den i utgangspunktet er ganske dyr. Takk for opplysningen. TS Anonymkode: 59b10...463 Returfrakten er nok noe rimeligere siden de der ikke skal ha betalt for jobben med å kreve kjøper for penger og overføre dem til deg. Jeg ble også overrasket over det første gang noen ikke hentet ut pakken. Som nevnt, det jeg nå gjør er at kjøper overfører omkostningene til postoppkrav, som kjøper selv skal dekke, og så antatt returporto, som jeg da trekker fra kjøpssummen jeg setter på pakken. Går ikke kjøper med på det, noe som ville vært rart, siden det i utgangspunktet ikke koster kjøper noe) så velger jeg en annen kjøper.
Gjest Pastpresent Skrevet 8. september 2016 #20 Skrevet 8. september 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var faktisk ikke klar over at det var en returfrakt utenom selve postoppkravfrakten, siden den i utgangspunktet er ganske dyr. Takk for opplysningen. TS Anonymkode: 59b10...463 Alt som innebærer litt ekstra arbeid for posten Norge koster ekstra. Det er helt sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå