Gå til innhold

Er det innenfor å ha to konfirmasjoner ved store konflikter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eksmann har STORE samarbeidsproblemer. Vi har i tillegg et veldig anstrengt forhold, og klarer ikke å være i samme rom uten å diskutere. Han er i tillegg utrolig flink til å gjøre dette foran barna.

Det har skjedd så mye mellom oss , at jeg rett og slett ikke tror en konfirmasjon blir en hyggelig opplevelse, hverken for oss eller barnet, om vi skal ha det sammen.

Lojalitetskonflikten for barna, samt fryktelig klein stemning mellom foreldrene og ikke minst besteforeldrene (Som også er en del av problemene)

Mener dere det er greit å ha to selskap?

Anonymkode: 77e0d...1ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det, men det er i det store og hele opp til konfirmanten. Evt. kan begge være til stede i kirken, og din sønn/datter kan velge hos hvem h*n vil ha selskapet. 

Anonymkode: 88380...aa2

• Liker 9
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det, men det er i det store og hele opp til konfirmanten. Evt. kan begge være til stede i kirken, og din sønn/datter kan velge hos hvem h*n vil ha selskapet. 

Anonymkode: 88380...aa2

Jeg tenker i utgangspunktet at en av oss har selskap på selve dagen, og den andre har selskap en annen helg. Men hver våres familier. Men at vi begge selvsagt er med i kirken på dagen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet ikke det. Vi hadde liknende problemer i familien rundt et familiemedlems konfirmasjon og det endte med at barnet gikk og gruet seg til dagen i lang tid. Nå endte det opp med ett selskap og fred gjennom hele dagen etter samarbeid fra alle rundt. Jeg tror likevel ikke den frykt følelsen hos barn nødvendigvis endrer seg dersom dere lager 2 selskap. Det blir bare veldig rart og man må gjennom 2 middager med ulike sett med gjester og late som om alt er normalt. Det kan være en mulighet dersom konfirmanten virkelig synes at det er greit, men ikke ellers.

Anonymkode: 97796...2cb

• Liker 15
Skrevet

Jeg tenker at det må være bedre å gjøre det på den måten enn at dagen eventuelt blir ødelagt/anstrengt og ukoselig.

Kjæresten min er inne på tanken om å gjøre det på samme måte selv om noen år. Han tenker å være i kirken, men gå ut og spise med barnet og de nærmeste en annen dag. 

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet ikke det. Vi hadde liknende problemer i familien rundt et familiemedlems konfirmasjon og det endte med at barnet gikk og gruet seg til dagen i lang tid. Nå endte det opp med ett selskap og fred gjennom hele dagen etter samarbeid fra alle rundt. Jeg tror likevel ikke den frykt følelsen hos barn nødvendigvis endrer seg dersom dere lager 2 selskap. Det blir bare veldig rart og man må gjennom 2 middager med ulike sett med gjester og late som om alt er normalt. Det kan være en mulighet dersom konfirmanten virkelig synes at det er greit, men ikke ellers.

Anonymkode: 97796...2cb

Det som er problemet er at familiene rett og slett ikke går over ens.. (Ja, de er voksne, men den ene familien styrer og overkjører, slik at den andre familien blir "underkuet")

Barnet vet også om dette problemet. Det vet også at mamma og pappa krangler, mye. Jeg tror rett og slett det vil bli så ubehagelig stemning, at det går ut over konfirmanten og dens dag. 

Det skal være en dag man gleder seg til, og ikke gruer seg for alt som kan skje. Hvem man skal takke først i en takketale, hvem som har gitt de flotteste gavene, hvem man skal klemme først etc.. Jeg VET barnet ikke trives i denne settingen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir trist når jeg leser dette. Fordi det handler om en dag som skal være spesiell og noe som konfirmanten skal huske resten av livet. I utgangspunktet tenker jeg at her må f*** de voksne greie å ta seg sammen og gjøre dette til en fin dag for sitt barn/barnebarn/tante/onkelbarn. Her er det noen som burde skamme seg. 

Samtidig vet jeg at det ikke alltid er slik at alle er like ille og vanskelige, og at den av foreldrene som føler seg overkjørt må stå opp for seg selv og sin familie. Så selv om det er smertelig å si det, så kan jeg forstå at i noen tilfeller så får løsningen bli å dele det opp. Men neste problem da blir sikkert hvem som skal ha selskap samme dag som i kirken, og hvem som skal ha senere. For noen familier så kan det jo være slik at noen bor litt unna, og at det da blir vanskelig å komme for kirken den ene helgen og for selskap helgen etterpå. 

Tror jeg likevel ville forsøkt så langt det lar seg gjøre å svelge kameler den dagen, og ha det i bakhodet at man gjør dette for barnet sitt. Og så må man jo lytte til konfirmanten, hva vil h*n? Om konfirmanten skal gå rundt å ha det vondt i måneder på grunn av forventet bråk, så er kanskje 2 markeringer det som blir riktig. 

• Liker 14
Gjest CecilieX
Skrevet

Tenk for en gave det hadde vært å gi sin sønn eller datter en fin feiring der alle gjorde sitt for at KONFIRMANTEN fikk en fin dag. Jeg tror det hadde vært verdt mer en mye annet. 

Det er snakk om voksne folk, som man burde kunne forvente dette av. Innlegget ditt oser like mye av hat til den andre familien som det faktum at eksmannen din alltid skal krangle. Se til pokker å ta deg sammen, det er en dag i livet. Pri nummer en er at du og far lager en fest sammen, det er det minste som kan forventes av dere som foreldre. Så får dere ta en runde med familien og få lovnader om ordentlig oppførsel eller så blir de ikke invitert. 

Skrevet

Alle voksne bør sveøge store kameler, både mothårs og sideveis, for å klare å være sammen denne ene dagen. Det er direkte stygt gjort mot barnet å la voksne problemer ødelegge for en så stor dag. Det handler om barnet, ikke de voksne, og en av de kjipe tingene med å være voksen (og ikke minst forelder!) er at man innimellom må sette seg selv til side, sette opp godværsansiktet og gjøre ting man absolutt hater. Konfirmasjon er en av disse anledningene. 

Når det er sagt, jeg har selv erfart at voksne folk dessverre ikke alltid klarer å være voksne. Enkelte må la sitt eget sinne og sin egen bitterhet komme til overflaten uansett situasjon, og evner ikke å se den skaden de gjør barnet sitt. Hvis du, TS, er overbevist om at konfirmanten får en dårligere dag ved at familiene feirer sammen, på tross av at du strekker deg lenger enn langt for å få dette til, hadde jeg delt selskapet. Barn som allerede er dratt inn i konflikten, trenger ikke enda flere traumer og ødeleggelser. Jeg hadde også gjort dette klart for barnet på et så tidlig tidspunkt som mulig, for at barnet skal ha forutsigbarhet. Får inderlig vondt av de barna det gjelder, men noen ganger må man velge mellom pest og kolera, uansett hvor mye man prøver å få noe til. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, CecilieX skrev:

Tenk for en gave det hadde vært å gi sin sønn eller datter en fin feiring der alle gjorde sitt for at KONFIRMANTEN fikk en fin dag. Jeg tror det hadde vært verdt mer en mye annet. 

Det er snakk om voksne folk, som man burde kunne forvente dette av. Innlegget ditt oser like mye av hat til den andre familien som det faktum at eksmannen din alltid skal krangle. Se til pokker å ta deg sammen, det er en dag i livet. Pri nummer en er at du og far lager en fest sammen, det er det minste som kan forventes av dere som foreldre. Så får dere ta en runde med familien og få lovnader om ordentlig oppførsel eller så blir de ikke invitert. 

Dette handler ikke om hat.. Men det faktum er at om vi skal ha det sammen, så er det en rekke gode mennesker som ikke tør å si noe, gjøre noe, i frykt for latterliggjørelse.. Det er barn som gruer seg, og en rekke mennesker som IKKE blir invitert fordi noen misliker de. 

Jeg skjønner du mener jeg bare kan "ta meg sammen", men problemet er mer komplekst enn som så.  

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, CecilieX skrev:

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg, de voksne må ta seg sammen!

Men det er dessverre en myte at en sak alltid har 2 sider, eller at begge parter er like vanskelige. Vel så ofte er det den ene parten som er vanskelig og lager problemene. Når det er slik, så må skylden fordeles til den part som er vanskelig, og ikke til begge.

• Liker 4
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Dette handler ikke om hat.. Men det faktum er at om vi skal ha det sammen, så er det en rekke gode mennesker som ikke tør å si noe, gjøre noe, i frykt for latterliggjørelse.. Det er barn som gruer seg, og en rekke mennesker som IKKE blir invitert fordi noen misliker de. 

Jeg skjønner du mener jeg bare kan "ta meg sammen", men problemet er mer komplekst enn som så.  

Ganske sterk offerorientering her. Hva med å sitte ned som voksne, ja voksne, mennesker og snakke om dette på skikkelig måte? Deres mål bør være at konfirmanten får en best mulig dag. Det er også til syvende og sist opp til konfirmanten selv om det er ønskelig med ett eller to selskap.

Anonymkode: c96fc...b79

• Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men da får de voksne bare bite i det sure eplet. At tenåringen også vet om all denne konflikten er allerede tragisk, unødvendig byrde å bære for et ungt menneske. Dere er voksen og det er EN DAG, knapt noen timer, som er til ære for dette barnet. 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er problemet er at familiene rett og slett ikke går over ens.. (Ja, de er voksne, men den ene familien styrer og overkjører, slik at den andre familien blir "underkuet")

Barnet vet også om dette problemet. Det vet også at mamma og pappa krangler, mye. Jeg tror rett og slett det vil bli så ubehagelig stemning, at det går ut over konfirmanten og dens dag. 

Det skal være en dag man gleder seg til, og ikke gruer seg for alt som kan skje. Hvem man skal takke først i en takketale, hvem som har gitt de flotteste gavene, hvem man skal klemme først etc.. Jeg VET barnet ikke trives i denne settingen.

Men da får de styre og overkjøre da (hvordan kan de det, hvis ikke alle andre "tillater" det? Gjestene har ingen ting de skulle ha sagt i en konfirmasjon). Så får de andre føle seg "underkuet". Dette er to familier som tydeligvis ikke kommer til å møtes i andre settinger. En søndag burde alle klare. Foreldrene kan bestemme hvem som skal tale. Jeg syns dere heller bør ha ett lite selskap (hvis mange må utelukkes), enn to store.

Anonymkode: 880f6...2a6

• Liker 5
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Men da får de styre og overkjøre da (hvordan kan de det, hvis ikke alle andre "tillater" det? Gjestene har ingen ting de skulle ha sagt i en konfirmasjon). Så får de andre føle seg "underkuet". Dette er to familier som tydeligvis ikke kommer til å møtes i andre settinger. En søndag burde alle klare. Foreldrene kan bestemme hvem som skal tale. Jeg syns dere heller bør ha ett lite selskap (hvis mange må utelukkes), enn to store.

Anonymkode: 880f6...2a6

Amen!

Skrevet

TS: Hva er ungdommen sine ønsker?

Anonymkode: c96fc...b79

• Liker 2
Skrevet

SYntes det beste alternativet er å ikke ha jeg.

Anonymkode: 97439...176

• Liker 1
Skrevet

I enkelte tilfeller kan det sikkert være en grei løsning. Konfirmanter er såpass voksne at de vet hvordan ståa er, så det å bli dørmatte og å svelge en hel flokk med kameler for å unngå bråk, er ikke nødvendigvis greit det heller.

Barn vil være lojale, og det er ikke greit å gi dem altfor mange valg heller. Spørsmål av typen "Nå får du avgjøre hvem som skal ha fest først, mors familie eller fars" bør unngås.

Anonymkode: 94217...424

• Liker 2
Skrevet

stakkars konfirmanten, burde dere ikke legge konflikter tilside for konfirmanten sin skyld, ærlig talt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...