Gjest gotthard Skrevet 15. november 2004 #1 Skrevet 15. november 2004 trenger lit hjelp her jeg dere , jeg jobber i en barnehage hvor vi har en ny unge som har kurdisk som morsmål. problemet er at han kan nesten ikke norsk noe som gjør de andre barna frustrerte, oss rådløse og barnet selv er veldig agresiv så det blir mye knuffing ut av dette. vi har prøvd og hjelpe de andre til og forstå han og omvendt men problemet er at vi ikke så ofte forstår vi heller. i dag slo han en på nesa så den andre begynte og blø , jeg prøver rolig og forklare at vi skal ikke slå , peker på honden hans , så på en blødene nese og sier auuu....han ser på meg og smiler mens han sier "kjøpe is og se film" og han smiler kjempefornøyd over den uttalelsen. jeg spør mor hva vi skal gjøre og hun står på at de er norske og da skal de prate norsk, hun nekter tolk osv. så jeg tenkte og ta lit innersvingen på henne ved og lære meg lit kurdisk! bare enkle fraser så han forstår meg bedre, men hvor kan jeg finne norsk-kurdisk oversetelser osv på nett? noen som har hvert borti lignende og hva gjorde dere da?
Gjest Qlio Skrevet 15. november 2004 #2 Skrevet 15. november 2004 Kan du litt svensk er denne online: http://hem.passagen.se/eramura/svenska/ordindex.htm Denne er under utarbeidelse: http://decentius.hit.uib.no/lexin.html
Gjest gotthard Skrevet 15. november 2004 #3 Skrevet 15. november 2004 takker så meget, er en grei innføring hvertfall. meget takknemlig
Gullhår Skrevet 15. november 2004 #4 Skrevet 15. november 2004 Har dere søkt om tospråklig assistent? Kan dere tegn til tale? Det fungerer kjempe bra! Vi har en spansk jente som ikke snakket hverken spansk eller norsk. Vi begynte med tegn til tale og dagtavle (bilder over dagen) og på en uke så forandret hun seg kjempe mye. Hun snakket og atferden hennes ble det stikk motsatte av hva hun var før. Hun var også agressiv; slo, lugget, bet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå