Gå til innhold

Du med null-på-konto. Hvorfor så idiot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig her om folk som er raka fant. Enten har de ikke råd til å betale husleie, depositum, ødelagt vaskemaskin eller bil. Hvorfor setter dere i en slik situasjon? Hvorfor klarer dere ikke ha selvdisiplin til å spare opp nok til å ha en buffer for uforutsette ting. Det er jo totalt idioti.

Kom ikke her å si dere ikke har råd/greier å spare opp en buffersum du har på konto. Du kan kutte ned på ALT du ikke trenger og heller spare opp en buffer. Gjerne leve på nudler i lengre tid. Når du så har greid å spare opp en buffersum, kan du begynne å leve "normalt" igjen.

Hvorfor være så økonomisk imbesil??

Anonymkode: 2e2a5...560

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:) det er ikke så enkelt alltid

Anonymkode: 40810...1ff

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser stadig her om folk som er raka fant. Enten har de ikke råd til å betale husleie, depositum, ødelagt vaskemaskin eller bil. Hvorfor setter dere i en slik situasjon? Hvorfor klarer dere ikke ha selvdisiplin til å spare opp nok til å ha en buffer for uforutsette ting. Det er jo totalt idioti.

Kom ikke her å si dere ikke har råd/greier å spare opp en buffersum du har på konto. Du kan kutte ned på ALT du ikke trenger og heller spare opp en buffer. Gjerne leve på nudler i lengre tid. Når du så har greid å spare opp en buffersum, kan du begynne å leve "normalt" igjen.

Jeg håper du aldri havner i en situasjon der du finner ut svaret på spørsmålet ditt!

Anonymkode: f955e...64f

• Liker 47
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en buffer på 50.000, men når man ender som syk og arbeidsledig på Nav forsvinner den ganske kjapt. Og å spare opp igjen bufferen når man lever under fattigdomsgrensa med barn å forsørge? Det hadde vært fint å fått oppskriften på det :) Jeg sparer 500 i måneden, og jeg rekker aldri å få mer enn 2-3000 der før det skjer noe med bilen, hvitevarer eller andre nødvendige utgifter som ikke får plass på det vanlige budsjettet. 

Anonymkode: 893a8...eb7

Samme her, måtte knekke opp BSU kontoen min når jeg ikke fikk jobb, ikke fikk dagpenger eller hjelp på sosialkontoret fordi jeg eide en bil med lån på og hadde BSU. Det har rett og slett ødelagt mye for min del. 

Anonymkode: 13e01...982

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, måtte knekke opp BSU kontoen min når jeg ikke fikk jobb, ikke fikk dagpenger eller hjelp på sosialkontoret fordi jeg eide en bil med lån på og hadde BSU. Det har rett og slett ødelagt mye for min del. 

hva skjer hvis du bryter BSU`en ?  Må du betale tilbake renter/skattefordeler ?  Jeg har BSU, men har bestemt meg for aldri å kjøpe leilighet ettersom jeg ikke vil sette meg i gjeld fordi jeg ikke tror på banksystemet...så da må jeg bryte BSU`en, eller finne en måte å få brukt den på.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var student, og fikk ikke jobb. Så lenge jeg hadde bijobb gikk det bra, uten den gikk det til h.....

Anonymkode: 800f3...539

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:) det er ikke så enkelt alltid

For å utdype litt da; jeg er ikke i den situasjonen nå,men det har tatt noen år å få økonomien på plass etter å ha levd laangt under fattigdomsgrensa. Jeg hadde et par år hvor jeg kun hadde råd til husleia og litt mat (ikke nok til å holde meg mett, som førte til at jeg den dag idag sliter med div vitaminmangler). Når jeg fikk litt mer penger pga tilkallingsvaktjobb så prioriterte jeg å få meg internett og pc fremfor å spare. Det gjorde det litt lettere å komme seg ut i jobb. Fikk meg jobb ettehvert og er på beina igjen nå.

Før dette så hadde jeg en buffer og alt på stell, men når man er så uheldig å havne mellom to stoler på nav pga sykdom så blir alt av sparepenger brukt opp. Du må som regel selge bilen og i verste fall huset og bruke opp pengene du får derifra. Først da kan du få sosialhjelp f.eks.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Stiigen skrev:

hva skjer hvis du bryter BSU`en ?  Må du betale tilbake renter/skattefordeler ?  Jeg har BSU, men har bestemt meg for aldri å kjøpe leilighet ettersom jeg ikke vil sette meg i gjeld fordi jeg ikke tror på banksystemet...så da må jeg bryte BSU`en, eller finne en måte å få brukt den på.

Husker ikke helt siden det begynner å bli mange år siden men tror bare jeg ble trekt for beløpet av summen som var spart opp, eventuelt fikk jeg litt mer å betale inn i skatt neste året. Men var obs på det så økte skatteinnbetalingen så jeg ikke fikk restskatt. Du kan jo spørre i banken men du burde ikke åpne BSUen din fordi du kan aldri spare i BSU igjen og man vet aldri hva fremtiden bringer.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Stiigen skrev:

Man får pengene, og regning på rentene man fikk ekstra, har jeg blitt fortalt. Skal gjøre det samme selv da jeg skal flytte fast til utlandet og ikke vil eie bolig i Norge, men for tida har jeg BSU som buffer. Lever kun på studoelån, så noen stor buffer rekker jeg aldri å spare opp, menhR ikke mpttet avslutte BSU ennå, og begynnet nå på tredje året på studielån.

Skrevet

Passe nepe av deg, TS. Tydelig at du selv aldri har opplevd særlig mye motgang. Det er en rekke situasjoner som gjør det umulig å ha nok penger til å spare (eller leve et verdig liv, for den saks skyld). Så klapp igjen drittkjeften din inntil du har erfaring nok til å uttale deg er du snill.

• Liker 18
Skrevet

Jeg har aldri stått i den situasjonen selv, men jeg vett nok til å forstå at alt ikke er svart/hvit. Leste for kort tid siden om ei som ble forlatt av mannen, som hadde pådratt henne gjeld uten hennes kjennskap. Hun satt igjen med gjeld til halsen, barn å mette, barnehageregninger å betale. I tillegg mistet hun jobben. Syns du da det er merkelig? Det fins nok et hav av historier som ligner denne.

Da jeg ble arbeidsledig etter studiene var omme. Utdannet ingeniør året oljebransjen knakk sammen og det ble overflod av ingeniører på markedet. Ikke sjangs at noen skulle få jobb. Og siden jeg hadde vært student hadde jeg ikke tjent nok til å få dagpenger. Og siden jeg hadde en samboer med jobb, kunne jeg ikke få sosialstønad. Etter noen mnd med krangling med NAV fikk jeg en praksisplass hvor jeg fikk 145,- dagen. Fra NAV så fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde noe på NAV å gjøre (NAV grunerløkka) fordi jeg var for kvalifisert til disse praksisplassene. Jeg hadde jo høy utdannelse. Helt smekk.... Etter ett år ledig fikk jeg betalt jobb, så fikset seg for min del. Men prøv å betal regninger, lån og mat når du tjener 145kr dagen, uten å ta fra sparekonto. 

Anonymkode: 5e342...5fc

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer stadig på hva disse emnneskene har v andre gjenstander/verdier og hvilket prissjikt de kjøper klær og ellers lever i. Men jeg holder utenfor den tankegangen når folk er syke og går på små stønader fra Nav.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en buffer på 50.000, men når man ender som syk og arbeidsledig på Nav forsvinner den ganske kjapt. Og å spare opp igjen bufferen når man lever under fattigdomsgrensa med barn å forsørge? Det hadde vært fint å fått oppskriften på det :) Jeg sparer 500 i måneden, og jeg rekker aldri å få mer enn 2-3000 der før det skjer noe med bilen, hvitevarer eller andre nødvendige utgifter som ikke får plass på det vanlige budsjettet. 

Anonymkode: 893a8...eb7

Men her er du jo et strålende eksempel på en som har spart, og sparer på nytt og har buffer når ting skjer. Du klarer jo å løse situasjonen nettopp fordi du har spart litt. At du ikke rekker å spare opp femsifrede beløp igjen, enda, skal du ikke være lei deg for. 

Anonymkode: 851d7...e99

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke helt siden det begynner å bli mange år siden men tror bare jeg ble trekt for beløpet av summen som var spart opp, eventuelt fikk jeg litt mer å betale inn i skatt neste året. Men var obs på det så økte skatteinnbetalingen så jeg ikke fikk restskatt. Du kan jo spørre i banken men du burde ikke åpne BSUen din fordi du kan aldri spare i BSU igjen og man vet aldri hva fremtiden bringer.

Jeg fant dette i en gammel tråd: 

Jeg gjorde som TS: brukte BSU penger til å nedbetale studielån (i forbindelse med at jeg kjøpte bolig det året, så jeg slapp å betale tilbake skattefradraget). Men jeg angrer i dag, for jeg kan jo ikke opprette ny BSU-konto og nå sparer jeg til ny bolig på vanlig høyrentekonto.  " 

Jeg lurer på om jeg kan bruke BSU til å betale ned studielån, fordi jeg brukte studielånet til å kjøpe leilighet(som nå er solgt)
Skylder 200 000 i studielån, og har 200 000 på BSU , så det går jo opp i opp ! 

Skrevet

Det er sikkert fordi de ikke gidder å spare opp :sarkasme:

• Liker 2
Gjest Absolutt
Skrevet
26 minutter siden, Stiigen skrev:

Nei, men du får ikke ha BSU igjen.

Skrevet
7 minutter siden, Stiigen skrev:

Jeg fant dette i en gammel tråd: 

Jeg gjorde som TS: brukte BSU penger til å nedbetale studielån (i forbindelse med at jeg kjøpte bolig det året, så jeg slapp å betale tilbake skattefradraget). Men jeg angrer i dag, for jeg kan jo ikke opprette ny BSU-konto og nå sparer jeg til ny bolig på vanlig høyrentekonto.  " 

Jeg lurer på om jeg kan bruke BSU til å betale ned studielån, fordi jeg brukte studielånet til å kjøpe leilighet(som nå er solgt)
Skylder 200 000 i studielån, og har 200 000 på BSU , så det går jo opp i opp ! 

BSU kan bare brukes til bolig, ikke betale ned studielån med. Les på bankenes sider om BSU eller hos skatteetaten, der har dere sikre kilder og ikke svadavada. 

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer stadig på hva disse emnneskene har v andre gjenstander/verdier og hvilket prissjikt de kjøper klær og ellers lever i. Men jeg holder utenfor den tankegangen når folk er syke og går på små stønader fra Nav.

Men her er du jo et strålende eksempel på en som har spart, og sparer på nytt og har buffer når ting skjer. Du klarer jo å løse situasjonen nettopp fordi du har spart litt. At du ikke rekker å spare opp femsifrede beløp igjen, enda, skal du ikke være lei deg for. 

Men det er jo ikke gitt at bufferen holder.

• Liker 2
Skrevet

Det er noen som er syke, noen er uheldige og faller mellom alle stoler, noen er økonomisk sett idioter, og noen ganger kan den dårlige økonomien være en kombinasjon av disse grunnene. Jeg har en bekjent som har 12.000 igjen etter at alle faste regninger er betalt. Meget billig husleie med både strøm, internett og tv-abonnement betalt. Han har ikke snøring på økonomi, og en periode hvor han hadde mulighet til å spare seg opp en buffer fordi utleieleiligheten skulle pusses opp (sparte 3 måneders husleie på å bo gratis hos foreldrene) brukte han alt på shopping, festing og røyk, og hadde like dårlig økonomi etter at de 3 månedene var omme. Det først han gjorde etter at han flyttet inn igjen, var å be huseier om utsettelse på leia. Huseier ble visstnok, for å si det mild, ikke blid.

Anonymkode: 57573...18f

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke gitt at bufferen holder.

Nei, det er ikke gitt at bufferen holder, men man tenker langsiktig og er dermed litt mer løsningsorienter og har tanker om annet enn å leve i nuet. Noen får penger til å brenne i bukselommene - les på konto og det er de denne tråden handler om dersom jeg forstår ts rett? Å snyte seg når nesen er borte, hjelper lite. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...