Gå til innhold

Identitetskrenkelse. Råd og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som blir utsatt for en identitetskrenkelse ved at noen utgir seg for å være henne på en chatteside.

Denne personen gir bort nummeret hennes til ukjente menn og ber de komme på besøk. Dette etter å ha chattet med de om blant annet seksuelle ting og fyrer de opp.

Hittil har hun bare fått telefoner og meldinger, men det er flere som har ringt rett før de nesten er kommet på døra. Hun prøver å forklare de så godt hun kan hva som har skjedd, men det et ikke alle det går like fort inn hos.

Hun er selvfølgelig redd og det skjønner jeg godt. Jeg har rådet henne til å ta kontakt med siden og forklare situasjonen, så hun kan få tak i serveren meldingene er sendt fra. Forhåpentligvis fungerer dette for å samle bevis. Men personen kan ha sendt i fra mange forskjellige enheter og plasser, eller igjennom en proxyserver. De som har tatt kontakt med henne forteller at vedkommende har skrevet under mange forskjellige kallenavn, og sånn identitetskrenker holder på vil noe bare flytte seg til andre forum om en prøver å få h*n utestengt.

Den eneste utveien jeg ser er at hun må samle inn alle bevis hun får tak i å gå til politiet. Spørsmålet er vel bare om hva de vil gjøre med dette.

For jeg har en sterk misstanke om at det er xen hennes som hun har et barn med!

Er det noen kloke hoder her som har gode råd og/eller erfaring fra slike saker? Takk på forhånd

Mvh Ts

Anonymkode: 10a76...2ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun burde kontakte privatetterforsker med spesialitet i datakriminalitet som kan samle bevis for å bygge en sak som de så kan gå til politiet med. Det er alvorlig når fremmede menn dukker opp på døra til en ung dame på det viset så tipper politiet ville tatt det alvorlig. IP kan de alltids finne selv om personen bruker proxy. Hun burde for øvrig skaffe seg hemmelig telefonnummer i første omgang da blir hun vanskeligere å spore med en gang. 

Anonymkode: 13852...ff9

Skrevet

Hun må jo anmelde til politiet. Det er jo ikke slik at hun må samle bevis før en anmeldelse. 

Anonymkode: da1dc...101

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun burde kontakte privatetterforsker med spesialitet i datakriminalitet som kan samle bevis for å bygge en sak som de så kan gå til politiet med. Det er alvorlig når fremmede menn dukker opp på døra til en ung dame på det viset så tipper politiet ville tatt det alvorlig. IP kan de alltids finne selv om personen bruker proxy. Hun burde for øvrig skaffe seg hemmelig telefonnummer i første omgang da blir hun vanskeligere å spore med en gang. 

Dette er kunnskapsløst vås. Du finner IPen til proxyen. Vedkommende kan bruke TOR. En privatetterforsker får heller ikke tilgang til IPene, det strider mot norsk lov. Politiet kan få det med en rettskjennelse, men de lagrer neppe innholdet i kommunikasjonen. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da bare vås.

Kontakt politiet du, å få fremgangsmåte der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...