Gå til innhold

Konfirmasjon og gjester ++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt og skal ha konfirmasjon. Beregnet dere i serveringen for mye, for lite eller akkurat?

Hvor mye drikke bør en beregne pr gjest? Om man serverer både middag og kaker. Og hvor mange kaker på max 20 gjester.

Har noen ellers noen stalltips å komme med, for hva som er lurt ved slike selskap? Fine eller morsomme tips generelt?

Eller har noen stalltips på hva man ikke burde gjøre, typ lær av mine tabber?

Er det noe som er no go å bruke som pynt?

Hvor lenge varer et gjennomsnitts konfirmasjonsselskap? Vet det beror på antall taler og innslag, men litt ca likevel?

Finnes det uskrevne regler på når det er på tide å reise hjem? Er det forskjell på dette om selskapet er i leid lokale?

Skriver man på invitasjonen at selskapet varer fra da til da? Tror ikke det er så vanlig med å oppgi slutt tid, og det beror på så mye. Vil det virke obsternasig å skrive at selskapet slutter ca da? Hva syns dere?

Om konfirmanten ikke kan fordra dress og bunader, verken på seg selv eller andre. Er det da innenfor å oppgi dette til gjestene? Skrive det eksempelvis slik på invitasjon: Antrekk: lett pent kledd (ikke dress eller bunad) Hva syns dere?

Anonymkode: 62fdb...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt selv, men har vært i MANGE. Jeg har aldri vært i en konfirmasjon er det ikke er beregnet altfor mye mat, både drikke, middag og særlig kaker. De har også alltid vart mye lengre enn man på forhånd tror. For to uker siden var vi i en, der skulle middag begynne kl.15, vi dro kl.20. Det er vanskelig med slutttid, for plutselig blir det mye og lange taler, eller at man har det hyggeligere enn man skulle trodd :) Eller det går kjappere.

Det er absolutt ikke innenfor å oppgi at konfirmanten foretrekker å unngå visse antrekk! Hvis dere bare blir 20 tilsammen, kjenner dere gjestene og kan nevne det underhånden for dem, at konfirmanten ikke skal ha bunad/dress og at det blir ganske uformelt. Ikke at h*n ikke fordrar det på andre! Det får være første skritt inn i voksentilværelsen, hva man mener om hva andre har på seg holder man for seg selv. Dere kan skrive "uformelt antrekk" på innbydelsen, men jeg kunne funnet på å komme i bunad allikevel, fordi konfirmasjon er en anledning der bunad brukes, og når man først har det plagget... Det er ikke vanlig med dresskode nevnt. Men jeg har også vært i en liten uformell konfirmasjon hjemme hos noen, da var jeg bare vanlig pynta, man skjønner jo litt hvor landet ligger, det er jo folk man kjenner. Men om konfirmanten selv vil å i bukser for eksempel (hvis jente), er det jo greit, men ikke greit at grandtante Klara eller 17-årig kusine blir bedt om å ikke bruke sine! 

Anonymkode: c1840...39f

• Liker 2
Skrevet

Kjøper du mat av butikker som også tilbyr catering, så har de god greie på hvor mye av hver ting for 20 personer. Om det er koldtbord dere skal ha da. Kaker, folk har gjerne spist mye middag, så maks 3-4 kaker, det blir helt sikkert for mye med 4, så jeg ville ut fra mine erfaringer valgt 3 kaker, og så ha is eller noe annet i tillegg til kakene. Drikke, spørs litt hvor mange som drikker kaffe, men kanskje 15x1.5 liter? Da blir det mer enn nok.

Det med klær synes jeg bare konfirmanten skal gå som h*n vil, og gjestene som de vil. 

Det med andre ting kommer helt an på hva konfirmanten ønsker. Noen har for eksempel bilder rullerende på pc, tv eller lerret. Det ville ikke konfirmanten her i huset ha, men har sett at flere andre har det. 

Anonymkode: 5acd6...2bc

• Liker 1
Skrevet

Har konfirmanten noe diagnose som innebærer at han kan få sammenbrudd eller lignende om andre ikke er kledd slik han ønsker? Hvis ikke, så kan dere selvsagt ikke skrive at andre ikke skal kle seg i bunad. Hvis han har det, så bør dere gjerne vurdere å ikke ha så mange gjester. Kanskje bare foreldre og søsken kan ha en feiring akkurat slik konfirmanten ønsker det. En tur på gocart og en burger på McDonald for å ta et tilfeldig eksempel. Man MÅ ikke ha en tradisjonell feiring hvis det er vondt for gutten.

Mat? I alle dåper/konfirmasjoner/bryllup vi har hatt og vært på, så har det vært alt for masse mat. Så vi har sendt med rester til alle gjestene som ønsket det, + at vi hadde masse digg til kvelds, frokost, lunch, middag osv etterpå. Masse av kakene gikk i søpla. Men er jo kjekt når det er masse å velge mellom da :D Men ikke kjøp masse store kaker. Da er det bedre med noen vanlige runde og heller litt forskjellige.

Sluttid synes jeg ikke noe om å skrive, men om du ønsker at gjestene skal gå, kan du jo begynne å rydde og sette i gang de du kjenner godt til å hjelpe til. De som ikke kjenner sin besøkstid har sikkert heller ikke lyst til å hjelpe  å rydde, så da går de sikkert av seg selv. Med mindre de liker å hjelpe, men det er jo bare bra. Når alt er ryddet og vasket, så er det naturlig at alle går hjem uten at du må forklare det :)

Anonymkode: 36b8b...8f3

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har hatt og skal ha konfirmasjon. Beregnet dere i serveringen for mye, for lite eller akkurat?

Hvor mye drikke bør en beregne pr gjest? Om man serverer både middag og kaker. Og hvor mange kaker på max 20 gjester.

Har noen ellers noen stalltips å komme med, for hva som er lurt ved slike selskap? Fine eller morsomme tips generelt?

Eller har noen stalltips på hva man ikke burde gjøre, typ lær av mine tabber?

Er det noe som er no go å bruke som pynt?

Hvor lenge varer et gjennomsnitts konfirmasjonsselskap? Vet det beror på antall taler og innslag, men litt ca likevel?

Finnes det uskrevne regler på når det er på tide å reise hjem? Er det forskjell på dette om selskapet er i leid lokale?

Skriver man på invitasjonen at selskapet varer fra da til da? Tror ikke det er så vanlig med å oppgi slutt tid, og det beror på så mye. Vil det virke obsternasig å skrive at selskapet slutter ca da? Hva syns dere?

Om konfirmanten ikke kan fordra dress og bunader, verken på seg selv eller andre. Er det da innenfor å oppgi dette til gjestene? Skrive det eksempelvis slik på invitasjon: Antrekk: lett pent kledd (ikke dress eller bunad) Hva syns dere?

Anonymkode: 62fdb...fd4

Det er ingenting som heter lett pent kledd. Om konfirmanten ikke vil ha pyntede gjester er han bare vrang

Anonymkode: 97dd8...87b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...